Hluboká práce: Zařaďte rutiny CEOs, které z nich činí excelentní obchodní stratégy

3. 4. 2017 +

Inspirace

Carl Gustav Jung, psycholog a jeden z nejvlivnějších myslitelů 20. století si v době své největší slávy a vytíženosti postavil ve švýcarských lesích věž z kamene, aby si v profesním životě vytvořil prostor pro hlubokou práci. „Přestože měl mnoho pacientů, kteří na něj spoléhali, Jung se nezdráhal vzít si volno. Hluboká práce, jakkoliv bylo těžké ji upřednostnit, byla pro jeho cíl změnit svět stěžejní,“ píše Cal Newport v nové knize HLUBOKÁ PRÁCE: Pravidla pro soustředěný úspěch v roztěkaném světě (u nás vydal Jan Melvil Publishing). Jak využívají obchodníci deepwork k tomu, aby v dnešní roztěkané době excelovali?

davidinshirt
David Semerád, Co-Founder STRV (Foto: archiv Davida Semeráda a STRV)

6 lídrů se naučilo excelovat díky hluboké práci:

  • CEO Evernotu Phil Libin se patrně řídí nedávným výzkumem publikovaným Wall Street Journalem, který apeluje, že „dlouhá období opakovaně prováděné práce bez odpočinku v jiném prostředí vedou ke zhoršenému rozhodování a vedení.“ Kvůli své práci hodně cestuje a každý let využije k přemýšlení. Nejraději má 14hodinové lety do Číny, kdy ho nikdo nemůže zastihnout a on se tak nerušeně věnuje hluboké práci.
26bits-evernote-tmagArticle
CEO Evernotu Phil Libin
  • Bývalý generální ředitel Microsoftu Bill Gates byl známý tím, že dvakrát do roka podnikal tzv. think weeks, kdy se odřízl od světa (často v chatě u jezera) a nedělal nic, než četl a přemýšlel o velkých věcech.button registrace obchodnika transparent
  • CEO Netflixu Reed Hastings je známý pravidelnými výlety do hor, kde během hikingu získává novou perspektivu.
reed-hastings-e1402336895493
CEO Netflixu Reed Hastings
  • Šéf české vývojářské společnosti v Silicon Valley STRV David Semerád nám v rozhovoru řekl: „Procházel jsem různými fázemi, od té klasické hyperaktivní, kdy si myslíte, že musíte pracovat do sedření. Rok jsem denně vstával ve 4.30, abych toho co nejvíce stihl a ze svého těla dostal nejlepší výkon. Měřil jsem si všechny možné hodnoty, spánek.“ Kolegové z jiných firem, kteří si prošli tím samým, mu radili, že když upraví strategii firmy, může mít desetinásobně lepší výsledky. „Zvolnil jsem, začal nad časem uvažovat víc strategicky, zefektivnil jsem práci firmy. Dny si neplánuju tak našlapaně, abych se mohl věnovat přemýšlení.“ Jednatel inovativní české společnosti ve financích nám minulý týden v rozhovoru prozradil, že „ať už trávím týden jakkoliv, v Česku nebo cestováním do zahraničí, vždy si najdu 5–8 hodin času pro sebe.“ V tomhle čase si mladý CEO sedne do kavárny nebo na jiné místo, kde na něj nebudou mluvit rodinní příslušníci, vypne mobil, vytáhne blok a věnuje se přemýšlení, plánům a strategiím.
  • Jim Moffatt, chairman a CEO Deloitte nabádá tímto článkem všechny podnikatele k tomu, aby se mentálně odpojili od svých firem alespoň 1–2× do roka. „Denní fungování firmy stejně neovlivníte tím, že budete dřepět v kanceláři – výsledky vaší firmy jsou diktovány rozhodnutími a strategiemi, které jste zavedli minulý rok, ne kadencí vašich e-mailů,“ píše Moffatt z vlastní zkušenosti, „jakmile vypnete, začne váš mozek automaticky přemýšlet v dlouhodobém horizontu 9–24 měsíců a přinášet nečekaná řešení zapeklitých problémů.“
Jim Moffat
Jim Moffatt, chairman a CEO Deloitte

Přečtěte si také: David Semerád, Co-Founder STRV: „Jak budujeme obchodní tým v Silicon Valley?“

Co si z těchto best practices máte vzít do vlastního sales plánu?

Pokud si myslíte, že váš obchodní výsledek závisí na tom, na kolika schůzkách se přes týden sedřete a kolik energie necháte v zasedačkách, zamyslete se znovu. Příklady, které jsme vypsali výše, neplatí jen pro šéfy velkých společností. Co skutečně determinuje váš úspěch tento týden, je ta hodinka dvě v neděli, kdy jste si sedli, naplánovali strategii, zapřemýšleli, kde chcete být příští kvartál, a podle toho zvolili kroky. Překliknout v hlavě z každodenního „mělkého“ provádění úkonů (vysvětlíme si níže) k soustředění na skutečně hodnotnou práci, která vám udělá dobré jméno a bude vás naplňovat, by mělo být vaší prioritou. „Díky posunu pracovní kultury směrem k tzv. mělké práci se otevírá obrovská ekonomická a osobní příležitost těm jedincům, kteří si uvědomí, jaký potenciál skrývá se trendu mělké práce vzepřít a dát přednost hloubce, soustředění, excelenci,“ píše autor několika bestsellerů Cal Newport.

Mělká práce (cvičená opice u e-mailové schránky) versus hluboká práce (génius)

Mělká práce: Kognitivně nenáročné úkony logistického charakteru, často vykonávané nesoustředěně (aneb hezky česky – odpovídání na e-maily, vyplňování reportů). Tyto činnosti většinou nevytvářejí ve světě nové hodnoty a jsou snadno replikovatelné.

Oproti tomu tzv. Hluboká práce představuje pracovní činnost provozovanou ve stavu nerušeného soustředění, která vás nutí využívat váš kognitivní potenciál na maximum (vytváření nové obchodní strategie, zpracovávání business plánu či žádosti o grant). Taková činnost vytváří nové hodnoty, zlepšuje vaše schopnosti a je obtížně replikovatelná.

Co můžete udělat hned teď, ať se na práci lépe soustředíte?

Sepište si svých 10 nejčastějších denních (týdenních) úkonů a změřte hloubku činností. Pomozte si otázkou: „Jak dlouho by (v hodinách/týdnech/měsících) trvalo vyškolit chytrého absolventa bez specializovaného vzdělání v mém oboru, aby dokázal úkol splnit?“

Stanovte si limit pro mělkou práci. „U většiny lidí, kteří nevykonávají práci vyloženě na nejnižších pozicích, by měl limit být mezi 30 a 50 %,“ píše Newport. „Dodržet smluvený limit bude pravděpodobně vyžadovat změnu chování. Možná vás přiměje upustit od nutnosti scházet se nad stavem projektu každý týden atp.“

Jakmile vytvoříte prostor pro hlubokou práci (většinou ty nejdůležitější činnosti, které vás skokově posunou, ale na které není pro všechny „urgenty“ prostor), definujte si počet hodin, které prací strávíte a důsledně vypněte všechny sociální sítě, remindery a notifikace. Režim letadlo to jistí.