Hi-tech obchodník: Být, nebo nebýt víc online?

3. 9. 2015 +

Obchod

I do obchodního světa, který má svá specifika a vždycky bude hodně „offlinový,“, postupně prosakují nové trendy online prodeje a dynamiky sociálních sítí. Chcete-li držet krok s dobou, musíte na síť – zní ze všech koutů. Ale musí to být pravda vždy a pro každého? Kdy a komu se vyplatí být víc vidět online? O tom jsme se radili se specialistou na obchod v digitální době Pavlem Farou.

hitech3

V každém oboru funguje něco jiného a je jasné, že obchodník v bankovnictví bude mít potřebu jiných technik než mediální konzultant, startupista nebo prodejce rychloobrátkového zboží. Než si začnete vytvářet webovky, budovat osobní brand či zakládat Twitter, zamyslete se, co z toho je skutečně pro vás přínosné v poměru čas/vynaložená energie/výsledky.

Pro jaké obchodní segmenty se vyplatí být vidět online? Finance, IT, startupy a MLM

Jak říká Pavel Fara, na budování osobního brandu slyší obecně nejvíc obchodníci, kteří musejí neustále řešit, kde získají nové zákazníky. Obory jako finančnictví, reality, IT, multivelevely, služby, ale i nové, začínající firmy – pro ty všechny je online svět skvělou cestou, jak o sobě dát vědět potenciálním obchodním partnerům, jak komunikovat a pracovat na svém dobrém jménu.

V současné době jsou podle zkušeností Pavla Fary na síti nejvíce aktivní především zprostředkovatelé finančních služeb a realitní makléři. „Do jisté míry to souvisí i s tím, že tyto dvě profese nemají na trhu úplně dobrou pověst,“ vysvětluje, „ti šikovní si to uvědomují a právě osobní brand jim pomáhá vypořádat se s důvěrou nových zákazníků.“

Nemusíte být stále na síti, často stačí být vygooglitelný nebo zapojit e-mail marketing

Nicméně alespoň nějakou formu online aktivit doporučuje Pavel Fara obchodníkům ve všech segmentech: „Když dnes lidé hledají specialistu v nějakém oboru, zamíří k internetu. Zeptají se Googlu a ten jim dokáže ukázat reference stávajících zákazníků, což bývá při výběru jedno z důležitých kritérií. Když obchodník není na internetu k nalezení, tak mu tato příležitost utíká.“

Nedá se tedy říct, že by se v některém oboru vyloženě nevyplatilo budovat si na internetu osobní značku. Jde spíš o to, dělat to maximálně efektivně. „U někoho může být onlinovou aktivitou propojení práce s vlastním webem, e-mail marketingem a sociálními sítěmi. To se obecně vyplácí finančním poradcům. Vedle toho třeba obchodní zástupce, který prodává traktory nebo kombajny, by si vystačil s tvořením e-mailové databáze a občasným e-mail marketingem,“ radí Pavel Fara.

Nastupuje trend, kdy bude online aktivita předpokladem pro důvěryhodnost obchodníka

Ke zvýšení aktivity v online světě nás většinou vede především až rozhodnutí změnit zaměstnavatele. V takové chvíli aktualizujeme profily na LinkedIn, Business Animals a dalších pracovních portálech a snažíme se být vidět.

To je však pro budování osobního brandu žalostně málo. Podle Pavla Fary je dnes činorodost v online světě nutnost! „Před pár lety bylo normální, že ne každý má mobil. Lidé to brali jako běžnou věc. Když nemá někdo mobil dnes, je to divné. A podobně ,divné‘ bude za krátký čas i to, že někdo není vidět na internetu. Kdo je na internetu vidět už dnes, má pořád ještě konkurenční výhodu. Časem to bude jeden z nutných předpokladů pro důvěryhodnost obchodníka,“ vybízí k aktivitě na netu Pavel Fara.

A přidává i konkrétní příklad, kdy si obchodník takto otevřel dveře k novým zákazníkům: „Nedávno jsem se bavil s jedním finančním zprostředkovatelem, který se před pár lety v důsledku onemocnění dostal na několik měsíců na lůžko. Nemohl nikam jezdit, a tak se rozhodl udělat si vlastní web a k tomu e-mail marketing. Začal pravidelně odesílat lidem tipy pro jejich peněženku, a než se sešel rok s rokem, lidé se mu začali ozývat sami, že potřebují pomoci třeba s hypotékou. Provizní obraty se mu díky tomu zvýšily o 50 tisíc korun měsíčně a každý týden se mu ozve dva až 5 lidí.“

Aktivita je koneckonců obchodníkům vlastní, proto si jich čím dál více zakládá vlastní blogy, kde publikují svoje články, také působí na nejrůznějších fórech, o Facebooku či Twitteru ani nemluvě. Tím, že máte svůj prostor, kde se můžete prezentovat, pochlubit se pozitivními referencemi a kde dáte jasně najevo, kdo jste, co děláte a jak, vycházíte naproti novým příležitostem, které by vás jinak nejspíše minuly.

Souhlasíte? Měl by si každý obchodník začít budovat značku, nebo je to jen buzzword? Je to podle vás nástroj budoucnosti, jak si rozšiřovat klientelu? A jak se zviditelňujete vy?

Foto: wisegeek.com