Staré HR nefunguje. Ptali jsme se firem, jak přitáhnout obchodníky dle nových trendů?

12. 6. 2016 +

Jak na to?

Nová generace na trhu práce mění způsob, jakým firmy uvažují o náboru. Proč tedy stále vidíme hromadu statických inzerátů, jednotvárných odpovědí na zaslaný životopis a jak je vůbec možné, že vás někdo v době růstu technologií a moderních postupů posadí na hodinu k počítači, kde vyplňujete opětovně údaje z životopisu? Určitě nechcete vstoupit do společnosti, kde se vás personalista ptá a zapisuje. Oslovili jsme se tentokrát firmy z kreativních oborů a zajímalo nás, jak své obchodníky hledají ony. Jaké trendy jsme objevili?

picjumbo.com_HNCK8997

1. Ideální období neexistuje. Aktivně hledat musíte neustále

Nejvyšší počet inzerátů zaznamenáváme v období po novém roce, hlásily ještě nedávno pracovní portály. Dnes už je to ale oldschoolový přístup. Schopní lidé jsou otevření příležitostem neustále, ať jsou Vánoce, nebo mrtvá sezóna v létě. U firem jsme nezaznamenali větší flow zájemců ani teď na konci semestru. Že existuje období, kdy hledá práci největší počet obchodníků, je mýtus a z pohledu růstu vaší společnosti docela nebezpečná filozofie. Hledat je potřeba neustále. „Obchodní pozice máme otevřené trvale. Protože v agentuře řešíme především byznysové potřeby klientů, hledáme lidi, kteří jsou schopni rozvíjet byznys neustále,“ řekla nám Monika Styxová ze společnosti RobertNemec.com.

Podobný názor sdílí i Irena Vrbová, šéfka vzdělávací společnosti Growin. „Neustále hledáme, vůbec nepřestáváme. Těch profi obchodníků je jako šafránu, a pokud je chci ve firmě, nesmím na ně vůbec přestat myslet a nesmím ani polevit, co se týká inzerce ven z firmy k nim. Jinak mi je vezme někdo jiný, aktivnější.“

A naše doporučení je obdobné: Pokud opravdu chcete najít, hledejte stále.

2. Kde a jak obchodníky hledat? Odchyťte je na síti

Pověsit inzerát tam, kde se statisticky hledá nejvíce, je možná cesta nejmenšího odporu, ale manažeři i personalisté dnes vědí, že velmi kvalitní lidi získají pouze zacílením. Zvláště vhodná je tedy strategická kampaň. I obchodníky už dnes zajímají hodnoty společnosti, atmosféra, možnosti či osobnosti ve vedení firmy. To vše, s využitím rychlosti, jednoduchosti a přehlednosti, by měl zohlednit i váš kariérní web.

Nezapomeňte však na to, že velká část lidí dnes hledá i prostřednictvím chytrých mobilních zařízení. Pryč se zbytečnými dotazníky! Obchodník se chce hlásit přes svůj Facebook nebo LinkedIn profil. Dnes je zcela standardní využívat doporučení stávajících zaměstnanců, kdy zaměstnanci za doporučení, které dopadne nástupem do společnosti, náleží finanční odměna. Využívejte kampaní na sociálních sítích, spolupracujte s organizacemi, které obchod podporují.

TIP: Efektivní cestou je zacílení prostřednictvím největší obchodní komunity v Česku BusinessAnimals.cz. Vytvořte si u nás profil nebo si domluvte konzultaci zdarma.

button baa konzultace

3. Klasický inzerát nefunguje, zaujměte interaktivněji!

Co v samotných manažerech obchodních týmu vyvolá inzerát, kde už v nadpisu čtou cosi o tom, že firma hledá obchodníka?

  • Postrádá kreativitu
  • Nuda
  • Nechci číst dál

Rada zkušených manažerů tedy zní: „Nehledejte, ale nabízejte.“ Pište inzeráty tak, jak byste je chtěli sami vidět a číst, kdybyste hledali pracovní pozici obchodníka. Nabízejte, přitahujte, klidně je i v rámci inzerce pusťte do vaší společnosti nebo přímo k vám do kanceláře. Pokud přidáte video, obchodník ho velmi rád zhlédne!

TIP: V BusinessAnimals.cz jsme začali pořádat livestreamy neboli živé webináře o dané pozici. Jak to může vypadat a proč to funguje, zjistíte tady.

4. Mělo by být CV jedinou vizitkou obchodníka?

I přes to, že ho dnes řada společností stále vyžaduje a využívá, zároveň připouští fakt, že CV časem nahradí atraktivnější formáty. Zkušeného obchodního manažera a šéfa týmu nejen potěší, ale leckdy dokáže i nadchnout váš osobní blog, prezentace na LinkedIn či kvalitně vypracované portfolio zkušeností. Obchodník by měl také uvádět referenční kontakty z předchozích firem. Proč? Řada společností si je opravdu ověřuje. Třeba Ondřej Prokop z Freshservices.cz si je zjišťuje vždy. „Nevěřili byste, kolik obchodníků ve svém CV lže a ve firmách, které mají uvedeny v CV, buď vůbec nepracovali, nebo zastávali úplně jinou pracovní pozici.“ Takže, nové formáty vpřed, ale vždy s pravdou ven!

Co by vás jako manažera mělo zajímat:

  • odkaz na LinkedIn
  • portfolio zkušeností
  • v případě marketingově nebo kreativně laděných pracovních pozic klidně vyžadujte video, zhlédnete tak snadno část prezentačních dovedností a ihned se dozvíte, zda dotyčný umí s požadovaným formátem vůbec pracovat
  • reference na předchozí zaměstnavatele, které určitě ověřujte
  • odkaz na blog, pokud ho obchodník má, vás dokáže utvrdit v tom, že svou práci myslí vážně a že je schopen nějaké dlouhodobé a soustavné činnosti

5. Lze si ušetřit čas a něčím nahradit první kolo pohovoru?

Nebojte se využít třeba Skype nebo nové aplikace a sociální sítě na bázi videa. Zvláště pak, pokud jste společností, která své zaměstnance pravidelně vysílá do zahraničí, děláte v IT nebo jste startup. Zvládnout hovor po Skypu by v tomto ohledu mělo být pro obchodníka nezbytné.

TIP: Ať vám obchodníci klidně nahrávají vzkazy na Periskope, Glide a Snapchat. Alespoň uvidíte, jak si poradí s novými výzvami.

6. Jak si zefektivnit první setkání s obchodníkem?

Obchodníci jsou zvyklí efektivně pracovat s časem, vy z pozice manažera/manažerky taky. Neztrácejte tudíž společný čas, ale využijte každou minutu. Zkuste například již k prvnímu kolu výběrového řízení přistoupit moderně, třeba jako v reklamní agentuře RobertNemec.com.

„Osvědčilo se nám opepřit klasické otázky o něco z behaviorálních pohovorů. Nedávno jsme také kandidáta poprosili, aby nám udělal minutový elevator pitch na naši agenturu. V tom momentě okamžitě poznáte, jestli si o vás kandidát zjistil dostatek informací a také jak dokáže jednat pod tlakem v neočekávaných situacích. Nechat obchodníka „zahrát minutovou scénku“ vám ukáže víc než jeho nacvičená hodinová prezentace.“

7. K dlouhodobému přitahování obchodníků využijte všech dostupných nástrojů

Sociální sítě. Plně je využívejte k budování vztahů s kandidáty. Berte však v potaz fakt, že nestačí udělat si firemní profil a jednou za rok tam vyvěsit výroční zprávu. Vaše firemní stránky v rámci sociálních sítí musí fungovat jako magnet. Prostřednictvím jejich obsahu budujte důvěru i značku. Myslete na to, ať jsou interaktivní.

Pracovní portály. Kvalitní obchodník hledá obsah, málokdy práci. Proto je řada z nich na portálu BusinessAnimals.cz. Zkušený obchodník má čas sledovat trendy. Sleduje videa a vývoj v salesu. Více než pracovní nabídky ho zajímá, jak to ve firmách skutečně vypadá, jak tam jako obchodník může růst a co tam potká za lidi. Inzerujte efektivně a s rozmyslem.

HR marketing. Obchodník je náročný, málokdy hledá, ale velmi rád je přitahován. Budujte proto firemní značku, firemní hodnoty a připravujte atraktivní nabídky pro zaměstnance. Ptejte se svých stávajících obchodníků a z pozice manažera podporujte jakékoliv aktivity tímto směrem. Propojení HR a marketingu je totiž mocným nástrojem k přitahování.

Zajímá vás víc? Chcete oslovit a přitáhnout mladou generaci obchodníků? Domluvte si s námi konzultaci ZDARMA.

button baa konzultace