Henry Ford: „Ať už si myslíš, že to dokážeš, nebo nedokážeš, v obou případech máš pravdu“

4. 11. 2014 +

Inspirace

Zakladatel moderního automobilového průmyslu, muž, který stál za zrodem střední třídy v USA a dokázal udělat z luxusního zboží součást každodenního života. Dle časopisu Forbes nejvlivnější obchodník historie. To vše je Henry Ford.

frdeurope frd100

1. „Změň, co změnit můžeš. Ostatní nech být“

Když se 30. července 1863 v Dearbornu nedaleko Detroitu narodil Henry Ford, byl mu dán do vínku jasný osud – stát se farmářem a převzít rodinnou farmu. Alespoň tak mu to předurčil jeho otec. I když na farmě strávil Henry celé dětství, myšlenky na pokračování rodinné tradice zavrhnul již ve svých 13 letech. Farmaření nebylo nic pro něj. Zajímala ho technika a parní stroje, v 15 letech sestavil svůj první parní pístový motor. O rok později i přes protest ovdovělého otce opustil Henry svou rodnou hroudu a přestěhoval se do Detroitu.

2. „Být připraven je nejdůležitější předpoklad úspěchu“

V Detroitu pracoval Henry jako zámečnický učeň a opravář parních strojů. Částečně se navrátil i zpět domů, otci pomáhal opravovat a udržovat parní zemědělskou techniku. Svůj volný čas ale i nadále věnoval technickým experimentům, jen páru vyměnil za benzín. Aby měl finance na pokusy i obživu, založil pilu, která mu slušně prosperovala. Mohl tak nadále ve svých volných chvílích vymýšlet, jak docílit vozu bez koní.

„Každý, kdo se přestane učit, je starý, ať je mu 20 nebo 80. Každý, kdo se stále učí, zůstává mladý. Je nejlepší v životě zůstat mladý.“

V roce 1891 začal pracovat v Edison Illuminating Company jako inženýr a stále se zdokonaloval ve svém strojním vzdělávání. O pět let později se Fordovi podařilo sestavit první výrobek nesoucí název Quadricycle, neboli čtyřkolka. Jednalo se o dvoumístný kočárový vozík se zážehovým motorem, s koly, zvonkem a řídítky od bicyklu.

ford

3. „Když si sám naštípeš dříví, zahřeješ se dvakrát“

Fordova čtyřkolka vážila 230 kilogramů a její průměrná rychlost byla 30 km/h. Když s ní Ford najezdil asi 1.500 kilometrů, prodal ji za 200 dolarů a pokračoval dál ve svých výzkumech a experimentech.

4. „Není hanbou čestný neúspěch, ale strach z neúspěchu“

V roce 1899 zkusil Ford štěstí v automobilovém průmyslu, opustil Edisonovu společnost a společně s několika společníky založil Detroit Automobile Company. Úspěchu se zde však Ford nedočkal. Během roku nevyrobila společnost ani jeden funkční vůz, zkrachovala a Ford z ní odešel ve zlém. Zbylým společníkům se podařilo firmu reorganizovat a vznikla slavná značka Cadillac.

5. „Překážky jsou ony obávané věci, které spatříš, když odvrátíš pohled od svého cíle“

Ford se však nevzdal a šel si i nadále tvrdohlavě za svým cílem, tedy vyrábět hromadně levné automobily. Ve svých 40 letech se rozhodl začít podnikat znovu a založil společně s dalšími investory společnost Ford Motor Company.

538611-1000-0

6. „Schopnost nadšení nese tvé naděje ke hvězdám“

Prvního podnikatelského úspěchu dosáhl Ford díky vozu s názvem Model A, kterého se během prvního roku vyrobilo 1 700 kusů. Jednalo se však o drahé vozy, které si nemohl dovolit každý, proto Ford neustále pracoval na svém konceptu levných automobilů.

7. „Myšlení je nejtěžší práce, jaká existuje. To je pravděpodobně důvod, proč tak málo lidí myslí“

Fordova touha po sestavení levného automobilu byla tak silná, že se mu v roce 1908 podařilo vyrobit legendární Ford T. Prodávat jej začal za 825 dolarů, což byla naprosto bezkonkurenční cena. „Téčka“ dobývala americký trh, během prvního roku se jich prodala tisícovka, v roce 1912 už je prodávalo přes 7 000 dealerů po celých Spojených státech. Ve výrobě se tento typ udržel 20 let a za tu dobu se vyrobilo neuvěřitelných 15 miliónů Téček.

1917 Ford Model T

8. „Nic na světě není tak těžké, rozdělíš-li to na malé práce“

Ford neustále zlepšoval technologii výroby automobilů, a když v roce 1910 zavedl ve své moderní továrně Highland Park pásovou výrobu, již okoukal na jatkách, podařilo se mu snížit cenu „plechové Lízinky“, jak se začalo modelu T říkat, o 300 dolarů.

9. „Idealista je ten, kdo pomáhá ostatním k prosperitě“

O čtyři roky později udělal Ford doslova revoluci ve světě průmyslu. Původní 9hodinový pracovní den, za který si pracující odnášeli 2,5 dolaru, změnil na 8hodinový a mzdu navýšil na 5, později na 6 dolarů. Zaměstnancům přiznal prémiový podíl na zisku společnosti, pro rodiny stálých zaměstnanců pak zavedl program podnikové lékařské péče, výstavby sportovišť atd. Díky tomu pracovali pro Ford Motor Company spokojení a především stálí zaměstnanci, mezi lety 1914 až 1916 vzrostl zisk společnosti z 30 milionů dolarů na dvojnásobek a jak uvedl sám Ford: „Platit za osmihodinový pracovní den pět dolarů byl jeden z našich nejúspěšnějších pokusů, jak snížit výdaje.”

10. „Prohra je jen příležitost k tomu, abychom začali znovu a inteligentněji“

Ford odkoupil podíly všech akcionářů ve společnosti a stal se jediným vládcem. Přestal se však starat o technologický vývoj v jeho okolí a přivedl svou společnost na pokraj zhroucení. V roce 1927 vyrobil patnáctimiliontou Lízinku a továrnu na půl roku zavřel. Lidé totiž přestali mít zájem o model se startováním na kliku, když jiní výrobci jako Chrysler či General Motors vyráběli auta s moderním startováním na klíček. Během hektických šesti měsíců vymyslel Henry Ford se svým synem Edselem nový model A, obnovili výrobu a znovu se jim podařilo postavit se na nohy.

ford-model-a

11. „Většina lidí spotřebuje více energie na mluvení o problémech než na jejich řešení“

V roce 1938 prodělal Henry Ford infarkt, a tak předal vedení společnosti synovi Edselovi. Ten však o pět let později zemřel a Ford se tak ve svých 79 letech vrátil do čela Ford Motor Company. Ve svých 81 letech však nezvládl ze zdravotních důvodů řídit velkou společnost a na jeho místo nastoupil vnuk Henry II., Edselův syn.

12. „Ať už si myslíš, že to dokážeš, nebo nedokážeš, v obou případech máš pravdu“

7. dubna 1947 Henry Ford podlehl mozkové příhodě. Značnou část majetku věnoval ještě před smrtí nadaci, plné vlastnictví Ford Motor Company má však stále rodina Fordů. Do dnešního dne tu Henry Ford zanechal jednu z největších světových automobilových společností.

ford-history

„Odmítám připustit, že je něco nemožné. Nemohu přijmout názor, že by někdo věděl dost o všem na světě, aby mohl s jistotou říct, co je a co není možné… Jestliže někdo, kdo se sám považuje za autoritu, prohlásí, že se to nebo ono nedá udělat, pak začne horda nemyslících následovníků sborově přitakávat: Nedá se to udělat.“

Text: Lucie Formanová

Foto: Henryfordestate.org, Devivoford.wikispaces.com