Hana Šrámková: „Jak uspět při studiu angličtiny, neztratit motivaci a další tipy pro busy obchodníky“

01. Květen 2016

Angličtina je pro obchodníka neocenitelným pomocníkem, zvláště v dnešní digitální době. Český trh je malý, mnoho firem expanduje do zahraničí a stejně tak se čím dál častěji stává, že jdete na business meeting s cizincem. O tom, kde všude vám znalost angličtiny otvírá dveře, jak to udělat, aby vás učení bavilo, a jaké metody jsou účinné i pro busy obchodníky, jsme se bavili s Hanou Šrámkovou z Jazykové školy LITE, o které jsme se mimo jiné dozvěděli, že má na kontě autorství knihy pro au-pair.

lite1

Vyzkoušejte leady
  • Ing. Hana Šrámková, 48 let
  • Marketing and Sales Director, Jazyková škola LITE

V 90. letech vycestovala do Anglie jako au-pair. Výsledkem byla nejen spousta zážitků, ale také vydaná kniha

Hanko, vy jste s angličtinou profesně spjata už 17 let. Kdy proběhla první chemie mezi vámi a jazykem?

Angličtina mě bavila už na škole. Po VŠ jsem chvíli překládala odborné články a když se mi naskytla příležitost, vycestovala jsem s kamarádkou jako au-pair. Tehdy to zdaleka nebylo tak běžné a moc se o této možnosti, ani jak na to, nevědělo.

Proto jsme si po návratu řekly, že ostatním dívkám (i klukům) zprostředkujeme své zkušenosti. Sepsaly jsme své zážitky, tipy a vše, co taková au-pair potřebuje vědět – jak probíhá cesta, na co se připravit a jak se v jazyce co nejvíce zlepšit. Vznikla z toho knížka Au-pair, dívka k dětem, se kterou jsme se pak objevily i v televizi a v rádiu.

Profesně vás to táhlo kam? Jak jste se dostala do jazykové školy LITE?

Po návratu z Anglie jsem byla „plná angličtiny“ a chtěla ji uplatnit a dál se v ní zlepšovat. Už tehdy se mi díky dobré komunikativní znalosti otevřela spousta možností. Pracovala jsem v několika zahraničních firmách, kde jsem mohla denně poznávat nové věci. Učila jsem se marketing, management a navíc denně používala angličtinu. Nejen tu hovorovou, ale také obchodní.

hledáme obchodníka

Pak jsem poznala zakladatelku LITE, Andreu Macháčkovou a šla jsem se podívat do LITE na ukázkovou hodinu. Nadchla mě atmosféra školy i její unikátní systém výuky. Vyučovací styl je tu úplně jiný, než jsou lidé zvyklí ze škol –hodiny jsou velmi dynamické, komunikativní, pořád se mluví, trénuje a to všechno velmi příjemnou a zábavnou formou.

lite2

Češi neumí mluvit, jsou zamotaní v gramatice!

Nadšení vám zůstalo a v jazykové škole LITE dnes řídíte marketing a prodej. Proč si myslíte, že spousta Čechů v sobě nadšení pro studium jazyků nemá?

Myslím, že na začátku má chuť a nadšení většina lidí. Znalost angličtiny člověku přece otevře spoustu možností. Pokud ale na sobě nepozorujete výsledky a neposunujete se dopředu, tak nadšení brzy pomine.

Mnoho lidí už má dnes špatné zkušenosti. Už se kdysi zkoušeli naučit, chodili na kurzy, měli angličtinu v práci nebo i soukromého lektora, ale necítili na sobě pokrok. Je to spíš problém nekvalitní výuky jazyka. Spousta škol chrlí studenty, kteří mají pouze pasivní slovní zásobu a často jsou úplně zamotaní v gramatice. Naštěstí se jim dá pomoci.

Naučit se jazyk ale není něco, co si jako zaneprázdněný obchodník můžete dát na to-do list a rychle odškrtnout. Vyžaduje to časovou investici. Co většinou lidi přiměje se konečně odhodlat?

Nejčastějším impulzem pro studium angličtiny je práce. Lidé si čím dál více uvědomují, že bez angličtiny v dnešní společnosti neuspějí. Pro mladé lidi už je to naprostá nezbytnost. K nám do LITE například chodí každý měsíc stovky lidí a většina to potřebuje pro současnou práci nebo budoucí kariéru. Lidé ale také chtějí cestovat, mít přístup k informacím na internetu nebo prostě cítí, že za ostatními zaostávají, že neznalost angličtiny už je někdy handicap a nechtějí se cítit trapně.

Když obchodník udělá ten první krok a rozhodne se ke studiu angličtiny, jaké má možnosti?

To závisí od jeho současné úrovně angličtiny. Lidé, kteří mají slabé základy, malou slovní zásobu nebo pasivní znalosti, by měli určitě na začátek zvolit kvalitní jazykové kurzy, protože si potřebují svou angličtinu nejprve vybudovat. K tomu potřebují vedení lektora.

Ti pokročilejší, kteří již jsou schopni se domluvit, si mohou vzít rodilého mluvčího na individuální konverzace nebo mohou na angličtině pracovat i sami. Mohou číst zjednodušené anglické knížky a k nim poslouchat CD, sledovat filmy v angličtině (s titulky) nebo si najít různé videokanály na Youtube ze svého oboru, případně na téma, které je zajímá. To je ale vhodné pro lidi, kteří si už potřebují úroveň angličtiny jen udržovat nebo vylepšovat.

TIP: V BusinessAnimals.cz sledujeme např. Geoffreyho Gitomera, znáte?

lite3

Když se cokoli učíte a skutečně tomu porozumíte, tak vás to přirozeně baví!

Spousta lidí se nadchne, začnou se učit, ale postupně jejich motivace opadá. Co s tím?

Nadšení klesá kvůli tomu, že člověk cítí, že nedělá pokroky nebo že už mu to nejde tak lehce, jako za začátku. To je způsobeno tím, že narazil na bariéru ve studiu. Něčemu, co se učil, úplně neporozuměl, možná neporozuměl nějakému slovu nebo nepochopil jednu věc a šel na další, složitější téma a celé to začíná být zamotané a nesrozumitelné. Je potřeba se vrátit, najít to, co nebylo úplně pochopeno, objasnit to a teprve pak pokračovat ve studiu dál.

Když se člověk něco učí a skutečně tomu porozumí, tak ho to přirozeně baví. Jakmile má díry v porozumění, začne se od předmětu odtahovat a dříve nebo později s ním skončí.

Jak s tím pracujete v LITE? Jak zůstávají studenti motivovaní?

Lektoři v LITE jsou jako jediní v ČR vyškoleni v tom, jak u studentů rozpoznat tyto bariéry ve studiu a jak je zvládnout. A v první řadě se pak snaží těmto bariérám předcházet. Novou látku prezentují jednoduše tak, aby studenti na bariéry nenaráželi, všemu porozuměli a uměli to použít. V případě potřeby ale dokáží také studentovi pomoci a „vrátit ho zpět do hry“.

Další věcí jsou pokroky studentů. Většina lidí v Čechách má problém, že mají pouze pasivní teoretické znalosti, ale neumí mluvit. Nemají látku dost zažitou a zautomatizovanou. Takže i po letech studia, když potkají na ulici cizince, mají problém.

Studenti v LITE naopak na hodinách trénují komunikaci až 80 % času. Již po relativně krátké době, např. 2–3 měsících, se tak zbaví ostychu, jsou si mnohem jistější, dokáží reagovat a vidí na sobě skutečné pokroky v mluvené angličtině.

Bojíte se komunikace se zahraničními klienty?

Spousta obchodníků angličtinu ke své profesi potřebuje a skutečně na ní pracuje, ale na jednání nechtějí ztratit tvář tím, že by v jazyce tápali. Co s tím?

To je pochopitelné. Rozhodně by si obchodník neměl svou angličtinu „trénovat“ na klientovi.

K vedení jednání by se měl dopracovat postupně, tedy nejprve angličtinu trénovat mimo práci a určitě hodně poslouchat. Teprve když se v běžném životě dokáže pohodlně domluvit, pak může přejít na obchodní jednání. Zpočátku by bylo vhodné jít se několikrát se zkušenějším kolegou na takové obchodní jednání jen podívat. Na své první jednání v angličtině si pak s sebou také může vzít kolegu jako pomocného překladatele.

Hanko, kdybyste měla dát jeden tip pro busy obchodníky, jak na angličtinu, co by to bylo?

Obklopte se angličtinou, buďte s ní v kontaktu denně. Čtěte jednoduché anglické knížky, např. Penguin Readers, ke kterým jsou i poslechová CD a můžete si zvolit vám vyhovující úroveň. Sledujte filmy v angličtině nejprve s českými, později s anglickými titulky (oblíbené pasáže si pouštějte dokola, abyste si je zažili). Je důležité hodně poslouchat, abyste dostali angličtinu do ucha. Můžete si najít kamaráda na dopisování (třeba na Facebooku nebo na Interpals.com), doma nebo v kanceláři si polepte předměty štítky s anglickými názvy, ať máte slova stále na očích, pomáhejte turistům v centru města nebo u sebe ubytujte na prázdniny rodilého mluvčího… Začleňte angličtinu do svého života.

Foto: Archiv Hana Šrámková

© 2024 imper.cz