Google mění plány na konec cookies, funkční strategii ale prozatím nemá

16. Září 2024

Každý, kdo využívá online reklamy, se připravuje na konec cookies třetích stran v prohlížeči Chrome. Google teď ale přišel s docela nečekanou zprávou. Přehodnocuje plán na ukončení podpory těchto cookies a promýšlí alternativní řešení. Rozhodnuto ale zatím není nic, teprve ho čekají dlouhé debaty a schvalování nejen s regulačními orgány.

Termín ukončení podpory cookies 3. stran se několikrát posunoval a nahradit je měl kromě jiného Privacy Sandbox, údajně šetrnější k soukromí uživatelů. Do tohoto řešení Google neplánuje přestat investovat, nově ale navrhuje velkou novinku – cookies ponechat, ale dát uživatelům možnost na úrovni prohlížeče zvolit, jestli cookies chtějí, nebo nechtějí.

Oznámil to viceprezident Googlu pro nástroj Privacy Sandbox, Anthony Chavez: „Namísto zrušení souborů cookie třetích stran bychom v prohlížeči Chrome zavedli novou funkci, která by lidem umožnila informovanou volbu o povolení cookies, jež by se vztahovala na celé jejich procházení webu a mohli by ji kdykoli upravit. O této nové cestě diskutujeme s regulačními orgány a při jejím zavádění budeme spolupracovat s celým odvětvím.”

Nic z nových návrhů ale není schváleno ani rozhodnuto, nikdo zatím ani nezná přesnou podobu řešení, která Google navrhuje. Nezveřejnil žádné další detaily o tom, jak by volba uživatelů měla vypadat nebo jak by Chrome v případě nesouhlasu uživatelů cookies omezoval. 

„Oznámení, že se žádný konec cookies 3. stran nekoná, jsou plné titulky. Je to ale jen planý poplach, všechna opatření a přípravy, která jsme v online marketingu spolu s našimi klienty udělali, jsou potřeba i nadále. A s přípravou na budoucnost bez cookies rozhodně nekončíme. Google teprve začíná debatu se svými stakeholdery i zákonodárci, a to je běh na dlouhou trať s absolutně nejasným koncem,” vysvětlil datový analytik Advisio Jan Malatinský. Žádný z e-shopů, který se na konec cookies 3. stran připravuje, by s tím proto rozhodně neměl přestávat. 

Jisté zůstávají i cookie lišty. Všechny cookies, mimo těch nezbytných, jsou souhlasovou kategorií osobních údajů, tedy i cookies prvních stran. „Pokud nevymyslíme jiné místo na webu, kde budeme souhlas s používáním těchto identifikátorů udílet, cookie lišty asi nezmizí. V prohlížeči pravděpodobně nepůjde udělit všechny typy souhlasů. Obchodníci by tuto situaci měli vnímat spíše jako zpomalení vývoje, který se pomalu ale jistě táhne směrem ke smrti cookies třetích stran. Protože bude nezanedbatelné procento uživatelů, kteří souhlas neudělí – ani v cookie liště, ani v prohlížeči,” doplnila zakladatelka advokátní kanceláře Legitas Petra Stupková. 

Dodala, že e-shopy by v tomto duchu měly začít budovat strategie na cílenou reklamu i pomocí jiných identifikátorů než jen cookies třetích stran. Realizace těchto strategií zaberou nějaký čas, například vybudovat databázi registrovaných zákazníků se nestane přes noc.Na postupný úbytek dat vlivem nejen cookies 3. stran, ale i cookie lišt nebo adblokerů se tým datových analytiků Advisio chystá déle než rok. Za tu dobu vyvinul unikátní řešení server-side tagging DataPlus, které dodá až 99 % dat do reklamních a analytických nástrojů. Nyní se totiž e-shopaři vyrovnávají s tím, že jejich data z administrace e-shopu a data např. v Google Analytics se neshodují. Kvůli tomu nedokáží efektivně alokovat zdroje a vyhodnocovat marketingové strategie. DataPlus by jim s tímto mělo pomoci.

© 2024 imper.cz