Gamifikace, aneb jak hraní se ve sales týmech pomůže zvednout výkon

26. Říjen 2016

Život je jedna velká hra a obchod není o ničem jiném než o hraní. Skvělou zprávou je, že už není potřeba svou hravou povahu skrývat a dávno neplatí, že hraní se je pouze pro děti. Ve světě se ve velkém používá pojem gamifikace, který z obyčejného hraní udělal sofistikovaný nástroj, který využívají firmy pro motivaci svých zaměstnanců. Proč tedy nespojit hraní her s motivací uvnitř vašeho sales týmu? Gamifikace působí nenuceně, baví a motivuje. Rozhodně toho má hodně co nabídnout, ať už jde o nábor, onboarding, kariérní růst, produktivitu týmu nebo vnitřní motivaci obchodníka. Které firmy už gamifikaci aktivně využívají?

ing_17215_04166

Domluvte si konzultaci

Jak využívají gamifikace velké značky jako L’Oréal, Heineken a Česká pojišťovna

V zahraničí gamifikace není žádnou novinkou a využívá ji většina velkých firem. L’Oréal tímto způsobem hledá nové talenty. Firma připravila pro zájemce o práci řadu výzev, kde nejlepší získá vysněnou práci. Zájemci řeší různé case studies, kde můžou nahlédnout do různých situací, které se dějí v rámci L’Oréal, a pomáhají je řešit. Podobně to nedávno udělal i Heineken v tomhle virálním videu:

V Česku metodu gamifikace využila například Česká pojišťovna, která během olympiády motivovala své zaměstnance, aby se fotili při sledování her, s prapory a ve fandících místnostech.

button registrace obchodnika transparent

Gamifikace pomáhá vnést vizi mezi obchodníky hravou formou

Gamifikace není jen o hraní, cílem je dát zaměstnancům možnost ovlivnit věci a činnosti ve firmě. Vidí, jakým způsobem mohou profesně růst. Mají možnost si vytvořit tzv. virtuální deník, kde předávají firemní hodnoty, seznamují se s kolegy, pomáhají kolegům nastavit vzdělávání nebo jejich kariérní růst a dostávají zpětnou vazbu. Pro HRisty je naopak gamifikace motivační nástrojem, který jim umožňuje vidět aktivitu lidí ve volnočasových aktivitách s kolegy, můžou sledovat, jak na sobě obchodníci pracují a vzdělávají se.

Vyzkoušejte leady

Jak to může vypadat v praxi?

Rockaway, STRV a LEGO využívají appku

V České republice pracuje s firemní kulturou formou hry např. aplikace Posli.com. Aplikace řeší oblasti: spokojenost zákazníků, firemní kultura, HR Marketing, onboarding a rotace zaměstnanců a interní vzdělávání (peer2peer).  Výsledkem je zlepšení vztahů a vnitropodnikové komunikace. „Cílem je udělat revoluci v tom, co je standardem pro firemní zaměstnance, a aby lidé pouze nepracovali VEDLE sebe, ale SPOLU. Spolupracujeme s eFolder (USA), STRV, Rockaway, Sanmina, LEGO, Avast, Uber, Microsoft,“ uvedl Jan Šťastný, Head of Sales, Posli.com. A podělil se s námi také o krátkou případovou studii.

eFolder, Inc. testovali aplikaci Posli.com 3 měsíce na 200 zaměstnancích. Na začátku se do testování zapojilo 25 lidí a byly sledovány 2 cíle. Postupné zvyšování lidí, kteří používají Posli.com, a udržení co nejvíce aktivních uživatelů. A jaké byly výsledky po 3 měsících?

  • 180 z 200 zaměstnanců používá aplikaci Posli.com
  • 172 ze 180 zaměstnanců je aktivních

Aplikace spojuje lidi ve firmě prostřednictvím vnitropodnikové sítě. Na této síti zadávají různé aktivity např. společný fotbal, bowling, večerní pivo, společné hobby nebo vzdělávací kurzy. Uživatelé Posli.com získávají body za aktivitu a můžou vidět žebříček dle aktiv a získat medaile.

Brnem putuje karavana, herní školení pro obchodníky

Brněnský Court of Moravia šel do offlinu a s firmami pracuje formou intenzivního školení Karavana: Cesta obchodníka. Obchodníkům na běžném školení chybí efektivita, zábava, tréninky jsou umělé a neúčinné. Tenhle fun workshop mapuje období Marca Pola: putování s karavanou střední Asií. Hra se hraje v několika variantách. Je rozdělena do modelů, které představují 4 barvy. Každá barva představuje jedno téma tréninku: analýza obchodního případu, styly vyjednávání, typy zákazníků a vypořádání se s námitkami. Každý modul trvá 3 hodiny hry. Během putování hedvábnou stezkou se hráči ocitnou v roli obchodníka a musí prokázat své obchodní dovednosti.

Velké společnosti jako Pampers vyvíjí vlastní gamifikační programy

U světových značek můžeme vidět využití gamifikace především u zákazníků. Značka Pampers zavedla program Pampers – Gifts to Grow, kde účastníci hry sbírají čárové kódy, které jsou v zakoupeném balení plínek. Tyto kódy následně zadají do online systému na internetu nebo SMS. Za nasbírané body si mohou nakoupit jiné hračky nebo potřeby pro děti a maminky.

Jakou hru máte nejraději? Dokážete si představit hrát si třeba v práci – jakou formou? 

© 2024 imper.cz