CEO BlaBlaCar Frédéric Mazzella: „Firmu, která má dnes hodnotu 1,6 miliardy $, jsem založil v koloně aut“

11. 7. 2016 +

Inspirace

Kdyby Frédéric Mazzella necestoval během jednoho rušného vánočního dne domů ze školy, pravděpodobně by BlaBlaCar nikdy nevzniklo. Sledoval tehdy kolonu poloprázdných aut a zapřemýšlel o vybudování sítě, která by spojovala řidiče těchto aut se zájemci o místo v nich. Díky tomuto nápadu o pár let později v roce 2006 založil firmu BlaBlaCar. Přestože začátky nebyly jednoduché, podařilo se Mazzellovi během několika let vybudovat společnost působící ve 22 zemích světa, která má dnes hodnotu 1,6 miliardy dolarů. Na začátku roku 2016 odkoupila firma BlaBlaCar i český Jízdomat. Čemu Mazzella za svůj úspěch vděčí?

frederic-mazzella-blablacar

  • Frédéric Mazzella, 40 let
  • Spoluzakladatel a CEO společnosti BlaBlaCar
  • Pochází z Francie
  • Studoval hudební konzervatoř v Paříži, hraje na čtyři hudební nástroje
  • Vystudoval počítačovou vědu na Stanford University
  • Po nějakou dobu pracoval v NASA
  • Myšlenka na založení BlaBlaCar ho napadla při cestě ze školy domů na francouzský venkov
  • Společnost získala od svého založení přes 50 mezinárodních ocenění
  • Tržní hodnota BlaBlaCar se odhaduje na 1,6 miliardy dolarů

1. Nápad na podnikání nemusí být geniální. Stačí, aby byl praktický

Frédéric Mazzella sám sebe nepovažuje za geniálního podnikatele, jen praktického. Nápad na podnikání našel díky pozorování světa kolem sebe. Jakožto student Stanfordu jel na Vánoce domů na francouzský venkov. Neměl auto, vlaky byly narvané a on jen zoufale pozoroval přeplněné silnice kolem sebe. V tom momentu si všiml jedné zásadní věci: spousta aut byla obsazena jen jedním či dvěma osobami a zbytek auta byl nevyužitý. V té chvíli ho napadlo, jaké by to bylo vybudovat transportní síť, která by spojovala dohromady osoby, které mají volná místa v autě, s těmi, které chtějí levněji někam dojet. Když se mu po dlouhé cestě konečně podařilo dostat domů na počítač, zjistil, že žádná taková síť neexistuje. Nápad byl na světě. Později využil své počítačové dovednosti a začal pomalu stavět platformu BlaBlaCar, kterou oficiálně založil v roce 2006, tři roky po osudových Vánocích.

2. Ne všechno vyjde napoprvé. Neznamená to ale, že příště to nemůže vyjít

Když Frédéric Mazzella v roce 2006 založil BlaBlaCar, do okamžitého úspěchu měl jeho startup daleko. Během let 2006 až 2011 vystřídal šest různých business modelů. Přestože Mazzellu spousta lidí od jeho businessu odrazovala, nenechal se: „Lidé mi pořád říkávali: ‚Vždyť jsi měl pořádnou práci a opustil si ji jen proto, abys vytvořil něco, co nemůže nikdy fungovat.‘ Možná je to jen francouzská záležitost, ale fakt, že jsem strávil několik let ve Spojených státech, mi pomohl uvěřit, že je to možné.“

Přestože Mazzellovi zabralo dlouhou dobu vybrat business model, který by byl vhodný pro BlaBlaCar, nakonec úspěšně skončil u modelu C2C (consumer-to-consumer). Nyní tedy firma funguje na základě toho, že se řidič vozidla a zájemce o jízdu spolu dohodnou, zájemce zaplatí za cestu a firma BlaBlaCar si malou část poplatku řidiči strhne pro sebe.

3. Nesnažte se o expandování za každou cenu, buďte realističtí a běžte na to raději pomalu

Přestože má společnost v současné době hodnotu 1,6 miliardy dolarů, nesnaží se expandovat za každou cenu. Podle zakladatele Mazzelly je důležité brát v úvahu všechna hlediska expanze. „Chceme dosáhnout úspor z rozsahu, takže se díváme převážně na velké země. Když uvažujeme o nových expanzích, díváme se na cenu benzínu, stav dopravy obecně a na to, jak jsou lidé propojeni. Používají chytré telefony? I podle toho můžeme zjistit, jestli expanze bude fungovat,“ vysvětluje Mazzella.

On sám dbá na to, aby firma prováděla expanzi jen do zemí, kde to opravdu má cenu. I proto, když v roce 2014 ve firmě zvažovali expanzi do USA, ji zavrhl. Odmítnutí expanze bylo založeno obzvláště na tom, že benzín je v USA levný a také proto, že města jsou příliš velká a příliš vzdálená od sebe navzájem. I proto Mazzella neviděl v expanzi potenciál. Přestože by se BlaBlaCar v USA možná dařilo, Mazzella nechtěl expandovat za každou cenu. Držel se zemí, kde viděl mnohem větší šanci na úspěch. I proto dnes BlaBlaCar úspěšně funguje již ve 22 zemích.

Z Mazzellova příkladu plyne poučení, že je důležité nejdříve řádně prozkoumat trh a kriticky zhodnotit, jestli expanze firmě spíše neublíží, než pomůže. Je důležité nesnažit se firmu expandovat za každou cenu, ale raději se zaměřit na jistější trhy.

Inspirujete se také při hledání nápadů svým okolím? Co vás takhle naposledy napadlo při čekání na zelenou, v MHD nebo koupelně? 

Foto: Techcrunch.com