Firemní mapa jako kompas rozvoje firmy

18. Listopad 2024

Firemní mapa vám pomůže pomocí celostního řízení aktivit vyrůst a zazářit. Pojďte na to jinak a dosáhněte úspěchu. Systematicky, chytře, originálně i s trochou zábavy, protože tohle vás bude bavit. Staňte se s výjimečnou eBRÁŇÁCKOU Firemní mapou prosperující firmou, ve které se všem lépe žije. Mějte v ruce efektivní nástroj, kreativní metriku, se kterou objevíte nový, celostní rozměr svého působení. Právě teď je ta ideální chvíle seznámit se jak s mapou, tak se zkušenostmi firem, které už s mapou pracují. 

Zrod mapy? Rok 2018

Za vznikem Firemní mapy stojí touha pomáhat majitelům malých a středních firem zvyšovat konkurenceschopnost, efektivně dosahovat vytyčených cílů pomocí celostního přístupu, neustále se rozvíjet v klíčových oblastech a budovat z jejich společností místa, kde se všem lépe žije

Přesně to je totiž misí společnosti eBRÁNA, ve které se Firemní mapa v roce 2018 zrodila

Ta je inspirovaná modelem popsaným Simonem Sinekem. Ten zjistil, že úspěšné osobnosti, jež měly celosvětový vliv, uvažují, jednají a komunikují stejným způsobem. A právě to popsal principem nazvaným zlatý kruh.

Mapa se postupem času rozrůstala stejně jako témata, která se pro české firmy stávala důležitá. Mapa prošla bohatým vývojem. V současné nejnovější verzi se odráží sedm let přemýšlení, posunů, změn a nasbíraných zkušeností s klienty. Dokonale mapuje, jak je třeba se neustále posouvat, zlepšovat a dělat to, co vás baví. Pak totiž vynikáte jedinečnou energií, která bude přirozeně inspirovat a motivovat druhé. 

Mapa jako živý obraz vaší firmy

Z čeho mapa vychází? Především z celostního přístupu k marketingu a z chápání českých firem jako živých organismů, ve kterých všechno souvisí se vším a funguje na základě jednotlivých procesů. Ano, přesně jako v našich tělech. 

Mapa zároveň učí zdravé financování. Ukáže vám, že finance jsou oběhem, který firmu drží při životě. Zjistíte, kde vám protéká nejvíce peněz a kde máte naopak neprokrvená místa.

Jak se s mapou pracuje?

Pomocí různých druhů samolepek vylepujete různé procesy, aktivity a kanály, které vám fungují a také plánované činnosti. Čím víc vylepených samolepek, tím je firma silnější a odolnější.

Prací s mapou a vylepováním jednotlivých samolepek vaše firma poroste, bude zdravá a s emočně silným smyslem. Budete v opravdové kondici, dokážete čelit krizím a můžete měnit k lepšímu nejen svůj mikrosvět. 

Práce s mapou je dlouhodobá, bohatá a interaktivní. Mapa se k majitelům firem nedostává jen tak, ale je stylově schovaná v tubusu se spoustou samolepek, průvodcem marketingovými ligami a marketingovým kalendářem.

Součástí jsou i smajlíci, se kterými můžete rozehrát pokročilejší hru. S nimi u daných bublin určujete, do jaké míry jste s daným tématem spokojení či nespokojení, a že na tom chcete zapracovat. 

Mapa odhaluje své úrovně

 Vzhled a rozložení mapy vychází z celostního přístupu. Tvoří ji pevné jádro a čtyři kruhy představující jednotlivé vrstvy celostního působení. 

  • V jádru mapy je vyobrazený panáček, který je metaforou vaší firmy. Ten by měl mít, stejně jako vaše společnost, stabilní a silné základy, které jsou nejen správně nastavené, ale i rozfungované. Se stavem jeho končetin zjistíte, v jaké jste skutečně kondici. 
  • První věcí, kterou mapa řeší, je mise a vize. Ty byste měli mít jasně definované a lidem na očích. To je zkrátka základ. Nejen vy, ale všichni vaši lidé musí vědět, za čím jako celek jdete a musí s tím souznít. Jinak to není život, ale pouhopouhé přežívání. Až ve chvíli, kdy je středový panáček rozfungovaný, nastává ten správný čas na další kruhy mapy. 

Cíl máte, pojďme na byznys plán

  • Druhý kruh přestavuje důležitý tříletý byznys plán sloužící k naplnění vize. Každý z jeho roků je jinak barevný, abyste si přehledně rozplánovali veškeré činnosti, které chcete zvládnout. 

Objevte sílu své značky i svých lidí

Třetí kruh mapy se zabývá brandem a lidskými zdroji. V rámci brandu vydefinujete silnou značku, kterou si lidé zapamatují a budou k ní mít dlouhodobý vztah. Zjistíte, kde všude můžete brand propsat, kdo a co je jeho nositelem a jak to celé řídit a zprocesovat, aby značka fungovala napříč kanály. 

Ano, vaše firma je unikátní. V HR části mapy začnete vědomě budovat svůj employer brand. Budete pracovat s hodnotami firmy, budováním hrdosti a loajality, firemní kulturou, personou ideálního zaměstnance, náborem kvalitních lidí, zefektivněním náborového procesu a také společenskou odpovědností, která dodá vašemu působení filantropický rozměr

Komunikujte nejlépe, jak můžete

Poslední kruh slouží ke stanovení těch nejvhodnějších kanálů pro komunikování všeho, co jste si v rámci mapy vydefinovali a zprocesovali. A to jak směrem ke svým zákazníkům, tak svým zaměstnancům. 

Legenda? Nechybí!

Samotnou mapu doplňuje úroveň firemního vědomí a firemní ligy. Barevný sedmistupňový model znázorňuje, jak na tom jste. Vaši aktuální kondici totiž neukazují jenom výsledky, ale i firemní atmosféra, fungující vztahy a vzájemná spolupráce těšící jak klienty, tak zaměstnance.

Co vám úroveň firemního vědomí znázorňuje?

  • převládající vědomí ve vaší firmě
  • rozložení firemní posádky
  • přehled oblastí, které zvládáte

Jakou vaše firma hraje ligu?

To je otázka, na kterou najdete odpověď v levém rohu mapy. Úroveň ligy, kterou hrajete, určuje počet vylepených samolepek. S narůstajícím počtem stoupáte od okresního přeboru přes ligy až k lize mistrů. 

Prvním krokem pro vás bude vyznačení zápasu, který aktuálně hrajete. K tomu potřebujete zmapovat konkurenci a jasně vymezit, jak si stojíte. Poté můžete naznačit, kam se chcete dostat. Pak už je na čase to pořádně rozehrát s dalšími samolepkami.  

Pojďte do toho s Firemní mapou

Jste majitelem malé nebo střední firmy a přemýšlíte nejen nad tím, jak zvýšit svou konkurenceschopnost a dosáhnout vytyčených cílů pomocí skvělého marketingu? Chcete-li se neustále rozvíjet, aby se vám lépe dařilo ve všech oblastech, pak je Firemní mapa skvělou volbou. Dostane vás do kondice, a navíc se stanete součástí inspirativní komunity majitelů, personalistů a marketérů firem, kteří sdílí své zkušenosti, novinky z oboru a vzájemné rady. 

Ponořte se do zkušeností firem, které s mapou pracují…

„Firemní mapa je skvělým nástrojem pro vizualizaci fungování vybraného segmentu firmy a jejího nastavení. Pomáhá uvědomit si aktuální stav a na čem ještě musíme zapracovat.

Dostali jsme ji během prvního setkání s Jirkou Kazdou, odborným konzultantem z eBRÁNY, a postupně jsme si k ní našli cestu. Nebyla úplně jednoduchá. 😊 Dneska už ji bereme jako pomůcku, která „hlídá“, zda dotahujeme úkoly. Je skvělou formou, jak nalézt cestu, se kterou se firma neztratí ve vlastní operativě. Proto je to mapa 😊 – a ta vede.“ 

Andrea Orlová
Výkonná ředitelka Gekkon International s.r.o.


„Hlavním přínosem, když jsme mapu obdrželi, bylo označení oblastí, kde máme takzvaně splněno. Dalším hlavním cílem bylo ujasnění priorit, které jsou pro naši firmu klíčové a začátkem roku jsme si vytyčili reálné cíle pro 2024, které bychom chtěli do konce roku dovést do zdárného konce. Zatím se nám to daří u většiny označených koleček.

S mapou pracuji většinou ve vlnách, kdy se k ní několikrát za rok vracím a v hlavě si analyzuji, v jaké fázi se naše cíle momentálně nachází. Nejdůležitější je získání celkového pohledu na naše marketingové úsilí a odhalení skrytých souvislostí a nedostatků.

Co na ní vyzdvihnout? Nejvíce oceňuji vizuální stránku a to, že je to papírová verze, která stále visí na stěně. Nemusím se proklikávat na nějaké úložiště v počítači… Takto ji mám stále na očích. Také znázornění několika oblastí, které jsou navzájem propojené. Jako například web, obchod, online, off-line, HR apod. A v neposlední řadě systém samolepek.😊 Také nám jasně identifikuje silné a slabé stránky, ale i nevyužitý potenciál.“

Helena Čejková ABO valve, s.r.o.


Poselství Firemní mapy, která je zdarma, už znáte. České firmy mají skvělé produkty, služby, logistiku, jsou inovativní a mapa je skvělý nástroj, díky kterému se mohou stát stabilnější, silnější a získat nové zákazníky. I vy můžete posunout svou firmu dál a otevřít bránu novým možnostem, tvořit komunitu a mapovat své kroky celostním marketingem společně. Pojďte do toho taky!

© 2025 imper.cz