7 úspěšných firemních kultur po celém světě. Najdete inspiraci?

23. Září 2015

Firemní kultura je jedním z faktorů, podle kterých se obchodník řídí při výběru nového místa. Obvykle očekává příjemné prostředí, přirozeně soutěživou atmosféru a motivující platové ohodnocení spojené a kariérním růstem. Ale co funguje jedné firmě, nemusí být pro druhou tím pravým. Nahlédli jsme do zahraničí a přinášíme přehled TOP 7 společností, jejichž firemní kultury z nich tvoří lovebrandy pro statisíce lidí. Kdo a čím vytváří loajální týmy lidí?

firemnikultura

1. Twitter

Že péče o zaměstnance přináší ovoce v podobě jejich absolutní loajality, dokazuje Twitter. Pracovníci mohou počítat s jídlem zdarma v sídle firmy v San Franciscu, kurzy jógy a někteří dokonce s neomezeným cestováním. To ale nabízí v San Franciscu, mekce startupů, mnoho společností. Co dělá Twitter Twitterem?

Jsou to především chytří lidé, podobně orientovaní jako jejich spolupracovníci, kteří si uvědomují, že pracují na něčem, co svět ocení. Všichni proto podávají ty nejlepší výkony a uvažují byznysově. Vaše firemní kultura nemusí obsahovat ping-pongové stoly a pivo zdarma. Pokud poskytne pocit bezpečí a pohody, zaměstnanci budou spokojení.

hledáme obchodníka

2. Zappos

Společnost Zappos je známá nejen díky firemní kultuře, ale také botám, které prodává. Pracovní vztah začíná pohovorem, při kterém zástupce firmy posoudí, zda je kandidát vhodný pro zaběhnutou kulturu. Pokud během prvního týdne zaměstnanec zjistí, že pro něj práce není to pravé, může odstoupit. Vedoucími pracovníky se ve firmě nestávají ti, kteří jsou tam nejdéle, ale abyste se jimi stali, musíte úspěšně složit testy schopností a mít odpovídající vlastnosti.

3. Warby Parker

Warby Parker se od roku 2010 zabývá výrobou a prodejem brýlí. Své výrobky prodává bez prostředníka přímo zákazníkovi, čímž udržuje nízké ceny. Společnost využívá metodu „culture crushes,“ ve které je nejdůležitější týmová spolupráce. Zajišťuje zábavné obědy, programy a vždy plánuje akci, na niž se zaměstnanci mohou těšit a podílet se na jejích přípravách. Management totiž ví, že zaměstnanci, kteří si jsou vědomi společného cíle, jsou rádi, že mohou být součástí takového týmu.

4. Google

Co by to bylo za seznam firemních kultur bez Googlu. Dnes již legenda mezi zaměstnavateli nabízí řady výhod od stravování zdarma, cool chillout zón, tělocvičen až po široké vzdělávací programy. A vůbec kolonku v životopise, kterou vám jen tak někdo nesmaže. Jak ale firma roste, je těžké udržet jednotnou firemní kulturu na všech pobočkách. Prostředí se silnými konkurenčními tlaky je často stresující a záleží hlavně na managementu v konkrétní zemi, zda dokáže zajistit pracovníkům rovnováhu mezi pracovním a osobním životem. 

5. Chevron

Ropné a plynárenské společnosti se do top seznamů zaměstnanecké spokojenosti většinou nedostávají, Chevron se ale na rozdíl od podobně zaměřených firem stará o bezpečnost svých zaměstnanců a pečuje o ně. Firemní hodnoty se soustředí na zdraví svých pracovníků, kterým nabízí fitness členství, masáže či osobní tréninky. Společnost se stará o blaho svých zaměstnanců a ti vědí, že si jich cení. 

6. SquareSpace

Firma vyvíjející aplikaci SquareSpace (obdoba platforem typu Blogger a WordPress) nabízí množství benefitů, včetně 100% pokrytí zdravotního pojištění, flexibilní dovolené, atraktivních kancelářských prostor a mnoha dalšího. Samotné benefity však nejsou klíčem k úspěchu. Nemalý dopad na fungování firmy má také vedení, které se nebojí sestoupit mezi své podřízené a těm naopak možnost podílet se na vedení. 

7. Facebook

Podobně jako v Google i ve Facebooku je vysoká konkurence, která zvyšuje riziko stresu. Firma proto nabízí otevřené kancelářské prostory, orientuje se na týmovou spolupráci a podporuje osobní růst. Dokonce i generální ředitel pracuje v otevřené kanceláři spolu s řadovými zaměstnanci. Message, kterou pouští do světa, je jasná; Důvěřujte svým pracovníkům. Vychováte tak nezávislé jedince, díky kterým vaše firma může růst.

Jak je na tom vaše firma? Co byste vypíchli a jak o firemní kulturu pečujete? Jaká specifika má váš obchodní tým?

Text: Lenka Martinková

Foto: rack.3.mshcdn.com

© 2024 imper.cz