Žádejte o zpětnou vazbu – a uzavřete obchod na poslední chvíli

27. Říjen 2014

Zní to dobře, ale nekoupím… Děkuji. Tuhle větu slýchá každý prodejce. Máte ji rádi? Možná byste měli začít! Otvírá totiž dveře ke zpětné vazbě jedné z nejcennějších věcí, které můžete z lidí dostat. Krom toho mnohdy vůbec neznamená, že daný člověk váš produkt/službu nechce. A právě upřímná žádost o feedback často vede k finálnímu ano.

feedback

Lidé velice rádi sdílejí své názory s ostatními. Radí a poučují. Možnost dávat někomu zpětnou vazbu je tak dokonalou potravou pro ego každého z nás. Proto se nebojte, že někdo vaši žádost o radu odmítne. Dokonce i „velmi zaneprázdnění“ lidé si najednou rádi udělají čas.

hledáme obchodníka

Kdy o zpětnou vazbu žádat?

Pokud je to možné, žádejte o zpětnou vazbu ihned po formálním ukončení obchodní schůzky (tedy buď po „ano,“, „promyslím to“ nebo „ne“). Zpětně po telefonu nebo e-mailu už to nemusí vyznít upřímně, dotazovaný navíc žádosti nebude přikládat takovou váhu. Však si vzpomeňte, jak jste naposledy přistupovali k „dotazníkům spokojenosti“ po návštěvě banky nebo mobilního operátora.

Jak si o feedback říct:

Snažím se ve své práci neustále zlepšovat. Můžete mi, prosím, věnovat ještě pár minut a přiblížit mi důvod, proč jste se rozhodl můj produkt/službu nekoupit? Je to proto, že jsem něco dostatečně nevysvětlil?

  • Podobnou prosbou nikoho neurazíte, přitom si zároveň nahráváte na smeč. Lidem totiž často skutečně něco není jasné, v průběhu „formální“ schůzky se ale mohou bát zeptat.
  • Dotyčného si v klidu vyslechněte, poděkujte, a poté se přirozeně vraťte k části, které nerozumí. Budete se až divit, jakou sílu tento postup má!

A co si z vyslovené zpětné vazby odnést?

V první řadě zjistíte, jak se lidé při komunikaci s vámi cítí. To samo o sobě může tvořit víc než polovinu (ne)úspěchu.

Zároveň se mnohdy dozvíte, že zbytečně složitě vysvětlujete, moc povídáte a málo posloucháte. Jak s tím naložíte je pak hlavně na vás – doporučuji se nejlépe poradit se zkušenějšími kolegy a společně vyhodnotit, nakolik je zpětná vazba objektivní. Z dlouhodobého hlediska to poznáte snadno, vede totiž k lepším prodejům a častějším „ano.“

Text: Matouš Vinš

Vyzkoušejte leady

Foto: Enterprisescorp.com

© 2024 imper.cz