27. Říjen 2014
„Zní to dobře, ale nekoupím… Děkuji.“ Tuhle větu slýchá každý prodejce. Máte ji rádi? Možná byste měli začít! Otvírá totiž dveře ke zpětné vazbě – jedné z nejcennějších věcí, které můžete z lidí dostat. Krom toho mnohdy vůbec neznamená, že daný člověk váš produkt/službu nechce. A právě upřímná žádost o feedback často vede k finálnímu „ano.“
Lidé velice rádi sdílejí své názory s ostatními. Radí a poučují. Možnost dávat někomu zpětnou vazbu je tak dokonalou potravou pro ego každého z nás. Proto se nebojte, že někdo vaši žádost o radu odmítne. Dokonce i „velmi zaneprázdnění“ lidé si najednou rádi udělají čas.
Kdy o zpětnou vazbu žádat?
Pokud je to možné, žádejte o zpětnou vazbu ihned po formálním ukončení obchodní schůzky (tedy buď po „ano,“, „promyslím to“ nebo „ne“). Zpětně po telefonu nebo e-mailu už to nemusí vyznít upřímně, dotazovaný navíc žádosti nebude přikládat takovou váhu. Však si vzpomeňte, jak jste naposledy přistupovali k „dotazníkům spokojenosti“ po návštěvě banky nebo mobilního operátora.
Jak si o feedback říct:
„Snažím se ve své práci neustále zlepšovat. Můžete mi, prosím, věnovat ještě pár minut a přiblížit mi důvod, proč jste se rozhodl můj produkt/službu nekoupit? Je to proto, že jsem něco dostatečně nevysvětlil?“
- Podobnou prosbou nikoho neurazíte, přitom si zároveň nahráváte na smeč. Lidem totiž často skutečně něco není jasné, v průběhu „formální“ schůzky se ale mohou bát zeptat.
- Dotyčného si v klidu vyslechněte, poděkujte, a poté se přirozeně vraťte k části, které nerozumí. Budete se až divit, jakou sílu tento postup má!
A co si z vyslovené zpětné vazby odnést?
V první řadě zjistíte, jak se lidé při komunikaci s vámi cítí. To samo o sobě může tvořit víc než polovinu (ne)úspěchu.
Zároveň se mnohdy dozvíte, že zbytečně složitě vysvětlujete, moc povídáte a málo posloucháte. Jak s tím naložíte je pak hlavně na vás – doporučuji se nejlépe poradit se zkušenějšími kolegy a společně vyhodnotit, nakolik je zpětná vazba objektivní. Z dlouhodobého hlediska to poznáte snadno, vede totiž k lepším prodejům a častějším „ano.“
Text: Matouš Vinš
Foto: Enterprisescorp.com