4 faux pas na schůzkách a jak z nich elegantně vybruslit!

20. Březen 2015

Nervozita před důležitým klientem, únava ze včerejšího večírku či třeba trable v osobním životě. To vše může sehrát roli při jednáních. A někdy se zkrátka stane, že dojde k jistým nepříjemným a trapným situacích. Věřte ale, že z každé situace se dá vcelku galantně vyváznout. Na 4 vašich příbězích si vysvětlíme, jak na to!

faux pas

1. Trapas v restauraci

Ne všechna jednání probíhají formálně v kanceláři. Jednu takovou nešťastnou pracovní kávu má za sebou i Martina, obchodnice v mediální oblasti:

hledáme obchodníka

„Pracovala jsem zrovna na projektu, který se zaměřoval na správné společenské chování. S odborníkem na danou problematiku jsem se setkala v kavárně. Chtěla jsem po něm, aby se v projektu angažoval a podpořil jej i finančně. Byl to starší distingovaný pán. I já se snažila celou dobu tvářit, že se vším souhlasím a že jsem vlastně taková ta dáma správných mravů. Ovšem v momentě, kdy nám donesli kávu a malý džbánek s mlékem, jsme se ukázala jako absolutní ignorant. Já si totiž celou konvičku mléka po oba nalila do vlastní kávy. Takže na pána nezbylo a jen tak smutně koukl na dno. Netušila jsem, že to má být dohromady,“ vypráví nepříjemnou situaci mladá obchodnice. Ta se pochopitelně snažila zachránit situaci a chtěla objednat další. Klient však odmítl a obětavě vypil kávu bez mléka. Nicméně, obchod se uzavřel a spolupráce pokračuje dodnes.

Jak zachránit situaci:

  • Poproste obsluhu o pomoc (např. nové mléko, nový příbor, cukr apod.)
  • Nestyďte se přiznat, že jste tu poprvé a ve „vaší“ restauraci to bývá jinak
  • Případně zaplaťte útratu (platí zejména pro muže)
  • Dejte najevo své rozpaky a upřímně se omluvte

2. Horká chvilka při prezentaci

Během přípravy projektu ve spolupráci s jedním českým výrobcem nápojů se podařilo mladé podnikatelce ukázat vedení známé firmy i to, co nechtěla:

„Po skončení klasické prezentace v powerpointu se jeden ze sedících manažerů zeptal, jaké známé i neznámé osobnosti máme jako tváře projektu. Přičemž jméno jedné herečky mu nic neříkalo a poprosil, zda nemám fotku. Měla jsem ji, ale v jiné složce. Takže jsem vypnula powerpoint a ve svém notebooku, stále napojeném na obrovské plátno, jsem ve složce herci chtěla rozkliknout onu herečku. Jenže zrádné náhledy fotek, které se mi zobrazovaly místo ikon, ukázaly něco jiného – detailní fotku penisu! Tu mi, asi z recese, poslal jeden uchazeč z castingu. Polilo mě horko a je jasné, že to musela celá zasedačka plná pánů manažerů vidět. Ale nikdo nic neřekl. Spolupráce klapla a já dokonce dostala pozvání na večeři od marketingového ředitele,“ vzpomíná dnes třicetiletá Eva na své obchodní začátky.

Jak zachránit situaci:

Vyzkoušejte leady
  • Příprava na prvním místě, tj. mít projekt celý pohromadě (nepotřebné dokumenty promazat!)
  • Nekomentovat situaci, pokud ji nekomentuje nikdo jiný
  • Zůstat profesionál
  • Kdyby někdo přece jen reagoval, zkuste argumentovat třeba takto: „To víte, někteří lidé by udělali asi úplně všechno, jen proto, aby byli vybráni. Alespoň to dokazuje, že je o projekt zájem už nyní.“

3. Lži o tom, čím jezdíte

Buďte na sebe hrdí a nestyďte se za to, že třeba ještě nemáte peníze na BMW či Porche. Někdy je lepší přiznat, že žijete skromně, než zažívat trapasy jako Petr, promotér a obchodník v hudebním průmyslu, dnes úspěšně podnikající v New Yorku.

„Přijel vlivný klient. Dali jsme si sraz v centru Prahy. A protože jsem nechtěl, aby viděl, že jezdím starým trabantem, parkoval jsem úmyslně dál od restaurace, kde jsme se potkali. Během rozhovoru s ním padla řeč i na auta a já pochopitelně nechtěl přiznat, čím jezdím, takže jsem říkal výmluvně, že já mám rád Německo, takže BMW je jasná volba. Při odchodu ze schůzku klient zamířil ke svému autu – a protože nebyl pražský, zaparkoval dál od restaurace, kde bylo volné parkování. A, jak naschvál, hned vedle mého trabantu. Takže jsem musel s pravdou ven,“ vzpomíná na seznámení se svým současným šéfem Petr.

Jak zachránit situaci:

  • Upřímnost nade vše, lepší zkrátka přiznat barvu
  • Nikdy nepoužívejte trapnou a ohranou výmluvu „to mám teď vyměněné s kamarádem, protože…“
  • Přiznejte, že teď investujete hlavně do firmy a projektů, takže v začátcích na sobě (a autě) šetříte

4. Dotazy na soukromí klientů

„S klientem jsme uzavřeli slušnou zakázku. On dostal nápad, že si dáme skleničku vína na oslavu zahájení spolupráce. Během krátké chvíle se pochlubil i fotkou své manželky. Vzhledem k tomu, že on sám vypadal velmi, opravdu velmi neatraktivně, měl asi sto kilo nadváhu, dost řídké vlasy a silné brýle, nevěřil jsem vlastním očím a na fotku reagoval slovy ´nepochopím, že jste tuhle kočku sbalil zrovna VY?´ A jemu pochopitelně došlo, že narážím na jeho vzhled. Sám pak na to reagoval tak, že ne všechno je v životě o vzhledu. A já zase nechtěně blbě odvětil ´Jasně, něco je i o penězích´. No, a pak jsem už raději mlčel,“ vypráví svůj zážitek finanční poradce Marek.

Jak zachránit situaci:

  • Nikdy moc nepít před klienty
  • Raději přiznat, že jste opilý a vedení debaty dál nemá smysl
  • Pokud se klient chce skamarádit, zůstávejte stále ve střehu a nemluvte s ním stejně otevřeně jako s letitými kamarády
  • Po takovémto trapasu je dobré udělat kompliment (a dál už mlčet nebo změnit téma)

Text: Ivanna Benešová

Foto: michaelroud.com

© 2024 imper.cz