Employer branding: Využijte kouzlo firemního příběhu při náboru obchodníků

2. 8. 2016 +

Obchod

Každá firma chce do svého týmu získat toho nejlepšího obchodníka. Ti současní jsou však jiní než dřívější generace, na benefity a stravenky je neutáhnete. Zaujměte je příběhem, ve kterém se mohou najít. Vzbuďte u špičkového obchodníka emoci a pocit, že se chce stát součástí vašeho hvězdného týmu. Vůbec si nemusíte hrát na něco, co nejste. Naopak. Ukažte se otevřeně, v reálném světle. O tom, jak využít kouzlo příběhu při náboru obchodníka, mluvila minulý týden v online webináři Jitka Zoderová s naší šéfredaktorkou Pavlou Lokajovou, která má za sebou více než 200 takových realizací. Kdo jste webinář nestihli, máme pár tipů, jak prostřednictvím příběhu přitáhnout áčkové obchodníky.

ING_17215_10332

1. Příběh, který osloví relevantní obchodníky

Jak může příběh pomoct při náborů obchodníků? Je potřeba jej napsat pro relevantní uchazeče. Ještě než přejdete k vymýšlení příběhu, odpovězte si na tyto otázky, která vám pomohou odhalit zajímavosti, vjemy a specifika, které dokážou v příběhu zaujmout toho správného člověka:

  • Jaká je situace v obchodním týmu?
  • Kolik lidí hledáte a jaký typ obchodníka?
  • Jaká je struktura obchodu?
  • Jaký je produkt a kdo je zákazník?
  • Čím je produkt specifický?

Nepodceňujte sílu těchto na první pohled banálních informací, právě ony totiž často určují cestu vašeho příběhu. Nebojte se ani slabých míst, v příběhu je můžete ukázat v jiném světle a přilákat lidi, kteří jsou opravdu ochotní tvrdě makat a vytrvat.

2. Obchodníky nové generace táhne vize

Při otázce „Jaká je vaše vize?“ mnoho firem nemá jasnou odpověď. Jestli patříte do stejné kategorie, ještě než se začnete ohlížet po nových obchodnících, ujasněte si, pro jakou firmu budou pracovat. Mladá generace obchodníků totiž jde právě za vizí společnosti či šéfa. Ještě horší je slyšet takové to klišé „Chceme být jedničkou na trhu“. Obchodníky navíc zajímá, kam směřuje obchodní oddělení, proto je důležité tvořit příběh s někým z obchodníků.

3. Tvořte příběh tak, aby zaujal na první dobrou

Filmaři vědí, proč obsazují do hlavních rolí zvučná jména, přitáhnou totiž mnohem větší pozornost, než no name herci. Plánujete vydat třeba rozhovor? Ukažte světu lídra, osobnost, která přitáhne davy. Může to být samotný zakladatel, manažer, který se vypracoval od píky či vaše obchodní hvězda. Nebojte se, že vám je konkurence přetáhne. Tímto gestem jim dáte najevo, že jsou pro vás důležití, a častokrát to ještě posílí jejich loajalitu. Jestli chcete do svého týmu přilákat špičkové hráče, musíte je ukázat.

TIP: Zajímá vás, jak ukázat svou společnost skutečně atraktivně a přilákat zájem relevantní cílové skupiny? Klikněte na tlačítko níže a získejte odpovědi:

baa button odpovedi

4. Co je na vaší firmě sexy, bude sexy i pro uchazeče

Firmy jsou zvyklé lákat na věci, které už dnešního průměrného obchodníka tolik neosloví – benefity, stravenky, auto, atd. Špičkový obchodník si na tyhle prožitky dokáže vydělat sám. Pokud nevíte, co je doopravdy zajímá, začněte se ptát na pohovorech, zjišťujte, proč chtějí pracovat právě pro vaši firmu. Je to silná značka, špičkový produkt, osobnost šéfa? Zamiřte také mezi vaše lidi a ptejte se, co konkrétně na práci oceňují, co je na vaší firmě nejlepší.

5. Kouzlo příběhu je v autenticitě

Dobrý příběh je málokdy jako pohádka. Přílišné sluníčkářství totiž nepůsobí důvěryhodně a reálně. Firmy často nerady odkrývají, proč od nich obchodníci odchází, co je třeba na pozici těžké. Mlžení a zatajování může být osudné, a právě to může být hlavní důvod, proč v konečném důsledku tolik lidi odchází. V rozhovoru se však dá ukázat, že i finanční poradce si dokáže vybudovat dobré jméno. Příběh, který není úplně růžový, se totiž musí komunikovat jinak.

6. Cesta příběhu nekončí jeho zveřejněním

Vytvořit poutavý a autentický příběh je pouze prvním krokem úspěchu. Musíte jej žít v rámci firmy i navenek. Největší chybou, se kterou se setkáváme, je, že firmy nemají čas a prostor věnovat pár minut práci s článkem. Sdílet ho na sociálních sítích, rozeslat mezi kolegy a zavěsit na svůj Facebook. Když se se svým příběhem pochválíte, dáváte ostatním najevo, že je o co stát. Byznys svět se hodně zrychlil, obchodníci se chtějí vzdělávat a číst zajímavý obsah, jsou však zaplavení informacemi. Nečekejte, že si vás vyhledají sami, o jejich pozornost musíte bojovat.

Výstřižek

Tohle všechno vám pomůžeme vytvořit a prostřednictvím našeho magazínu přinést k těm správným obchodníkům. Naučíme vás, jak s kanálem BusinessAnimals.cz při náboru obchodníků pracovat. Stačí kliknout na tlačítko níže, domluvit si konzultaci zdarma a získat tak odpovědi.

baa button odpovedi