Jak automatizovat e-maily, abyste ušetřili 1–2 hodiny denně

30. Duben 2015

Jestli obchodníci něco vážně nesnáší, tak je to administrativa. Papírování, CRMko a elektronická komunikace jsou zabijáci času a energie, které byste mohli věnovat obchodování. Na to, jak co nejvíce minimalizovat čas strávený rozesíláním a odpovídáním na e-maily, jsme se ptali odborníka na digitální obchodování Pavla Fary.

emaily

Problém e-mailů je, že se neustále kupí. Jakmile ráno zasednete k počítači, už se na vás nahrnou dotazy klientů, reakce na nabídky, které jste posílali, a další administrativa. Jakmile vše vyřídíte a obvoláte, což je skoro hodina, můžete k večeru celý proces opakovat!

hledáme obchodníka

1. Proč začít?

„Programů a možností pro e-mailovou komunikaci je spousta. V Gmailu můžete například využít tzv. štítkování, kdy se e-maily řadí do určité kategorie a vy se v nich pak lépe vyznáte,“ radí Pavel Fara první kroky. „Přesto je ideální valnou část věcí nastavit skrz systém pro automatické rozesílání e-mailů. Pravda, programy si samy znění e-mailů a potřebná data nevymyslí, na začátek proto potřebují malé pošťouchnutí z vaší strany, ale potom fungují jako jakési online perpetuum mobile, které rozjede vaši obchodnickou kariéru. A ta už se nezastaví.“

2. Co je potřeba udělat?

V první řadě je potřeba sehnat kontakty. Kdo obchoduje už nějaký ten pátek, jistě má dostatek vizitek na to, aby svou databázi seskupil na jedno místo. Kontakty je třeba roztřídit, vytvořit pár e-mailů a systému pak dát dostatečné pokyny, kdy, komu a co rozesílat. Může se jednat třeba o přání k svátku nebo k narozeninám.

Mnohem podstatnější je ale role automatické komunikace v rovině samotného obchodování.  Klientovi totiž můžete posílat informace typu „je tady pro vás něco, co stojí za to vidět“. Ta už ale vyžaduje více práce a pravidelné přípravy. Touto formou personalizovaných newsletterů pak můžete ukázat zákazníkovi, že na něj myslíte, a utvrdit ho v tom, že své věci stále rozumíte tak jako nikdo jiný.

3. A jak konkrétně to udělat?

Takovou aplikací je třeba český Mailator nebo v zahraničí hodně rozšířený MailChimp. Funguje to tak, že si do něj naimportujete kontakty, nastavíte si automatické zprávy třeba na 3 měsíce dopředu a umístíte formulář na stránky. Automatickou komunikaci s novými zákazníky máte zajištěnou. Můžete si samozřejmě vytvořit i individuální zprávu a její odeslání nastavit do vzdálené budoucnosti.

„E-mail marketingem se zabývám již několik let, začátky ale byly veselé. Své první kontakty jsem obesílal ručně z Outlooku – strávil jsem tím denně tak dvě hodiny a nadšení mi vydrželo asi 2 týdny. Pak jsem vše svěřil chytrým aplikacím a ušetřil čas na jiné aktivity,“ dělí se o své zkušenosti marketér Dušan Souček. Právě díky automatické komunikaci můžete lidem dát odpovědi ještě dříve, než se zeptají. Jednoduše napíšete e-mail, který říká „často se mě lidé ptají na“ – a do textu napíšete odpovědi na nejčastější dotazy, které se vám teď každý den kupí ve schránce. Snížíte tak počet dotazů a u klientů vzbudíte důvěru.

Vyzkoušejte leady

4. Jak to může vypadat?

Samozřejmě můžete takto automaticky i nabízet své služby. Vaše automatická komunikace může vypadat třeba takto:

1.      email – Uvítání

2.      email – 10 tipů (z vašeho oboru)

3.      email – Co o mé službě říkají ostatní (reference)

4.      email – Na co se mě lidé nejvíce ptají

5.      email – Nabídka služeb (prodejní e-mail)

Samozřejmě, že si můžete nastavit i další automatickou komunikaci po prodeji, která bude ještě více prohlubovat vztah se zákazníkem. Žijeme v digitální době, usnadněme si naši práci a přenechejme část své práce chytrým aplikacím, které jsou pro to stvořeny.

Foto: instamun.org

© 2024 imper.cz