E-mailing není mrtev. Proč stále funguje?

22. Duben 2022

E-mail patří mezi první online komunikační kanály, a proto ho dnes mnozí již považují za old school záležitost. A není divu. Nedávno totiž oslavil své 50. narozeniny.

A tak když se řekne e-mailing, málokdo věří, že by zrovna jejich firmě mohl s něčím pomoci. Opak je ale pravdou. E-mail marketing má v sobě stále velkou sílu, a díky jeho novodobým pokročilým funkcím dokáže s nejen zákazníky e-shopů komunikovat lépe než kdejaká, v dnešní době populární, sociální síť.

Proč se vyplatí e-mailing používat?

Svou e-mailovou schránku denně otevře přes polovinu naší populace, která mezi sebou odešle více než 250 miliard e-mailů – ať už pracovního nebo osobního rázu. A jejich počet neustále narůstá. Jen samotný Seznam.cz, jako největší příjemce e-mailů u nás, má přes 6,5 milionu aktivních e-mailových adres, na které například SmartEmailing pošle měsíčně až 150 milionů transakčních a marketingových e-mailů.

hledáme obchodníka

E-mail zvládne doručit jakékoliv informace snadno, rychle a účinněji než kterákoliv reklama. A právě proto ho dnes využívá velké množství firem a e-shopů k budování vztahů se zákazníky, zvyšování povědomí o svém brandu a prezentování svých produktů a následnému prodeji.

V čem spočívá jeho hlavní kouzlo?

Předtím, než si všechna kouzla e-mailigu prozradíme, pojďme se na chvíli zastavit u čísel. Věděli jste, že až 60 % lidí nejdříve otevře svou e-mailovou schránku, a až pak sociální sítě? Nebo že zákazníci utrácí až o 140 % více, když jim nabídku pošlete přímo na e-mail? Proto má e-mail marketing ve srovnání s ostatními kanály největší investiční návratnost (ROI). 

Ale jak to bývá, bez práce nejsou koláče. Abyste své publikum zaujali a vaše e-maily dosáhly chvályhodného open-ratu (míra otevřenosti), sáhněte po šikovných funkcí, které e-mail marketing nabízí. Důkazem, že to funguje, je případová studie e-shopu Nebbia, která svůj meziroční obrat e-mailingu zvýšila o 395 %.

Automatizace, která komunikuje za vás

Díky pokročilé automatizaci nebyla e-mailová komunikace se zákazníky nikdy lehčí. Vytvořená automatizovaná kampaň reaguje na jejich chování v reálném čase a správně sestavený scénáře vám pomůže doručit přesně to, co zákazníci chtějí ve chvíli, kdy to chtějí. Tím se pro vás ruční posílání e-mailů stává minulostí a e-mail marketing slibnou budoucností.

S e-mailovými kampaněmi si můžete vyhrát. Do začátků vám můžeme doporučit například SmartEmailing automatizační desatero. Najdete v něm TOP 10 nejpoužívanějších automatizačních scénářů pro lehčí vstup do světa automatizace. A ještě jedna dobrá zpráva – stáhnout si ho můžete úplně zdarma.

hledáme obchodníka

Budování databáze kontaktů

E-mailing umožňuje vytvoření vlastní databáze kontaktů, kterou můžete na základě zájmu či chování zákazníka segmentovat. Díky tomu e-maily dokonale zacílíte a vyvarujete se situaci, kdy budou velkou část vaší databáze spíše obtěžovat. V tomto případě pak mohou e-maily končit ve spamu, nebo rovnou v koši.

Personalizovaný obsah e-mailů

Jakmile máte databázi kontaktů segmentovanou, můžete se pustit do personalizace. Jejím úkolem je přizpůsobit obsah e-mailů tak, aby dal vašemu zákazníkovi pocit výjimečnosti. Umožňuje ho oslovit jménem, popřát mu k svátku či narozeninám nebo nabídnout speciální slevu na produkty z kategorie jeho zájmu. Čím víc svého zákazníka poznáte, tím víc můžete své e-maily personalizovat.

Textovým přizpůsobením to ale začíná. Firmy Wunderman Thompson a Motionlab vytvořili e-mailovou kampaň pro innogy, kde ve spolupráci se SmartEmailingem odeslali 20 000 personalizovaných videí oslovující jejich klienty.

A/B testování pro poznání zákazníků

Abyste mohli e-mail dokonale personalizovat, je třeba nejdřív zjistit, co na vaše kontakty opravdu působí. A/B testování je pro to jako dělané. Umožňuje totiž zkoušet více variant sdělení a předmětu e-mailu nebo velikost či text CTA tlačítek. Díky tomu se dozvíte, na co vaše kontakty nejlépe reagují, a tím přizpůsobíte svou další rozesílku.

Vyhodnocení kampaní na základě statistik a měření

Díky několika metrikám e-mailingu můžete zjistit, jak si vaše e-mailové kampaně vedly. Mezi ty hlavní, které sledujeme, patří například míra doručitelnosti (delivery rate), otevření (open-rate) nebo míra prokliku (click through rate). Na základě těchto metrik lze kampaně upravovat tak, aby vaše další rozesílka byla ještě úspěšnější. 

První krok k tomu pravému e-mailingu

Vše začíná výběrem toho pravého poskytovatele. Při jeho výběru buďte obezřetní a vyvarujte se levným americkým firmám. První komplikace s nimi přijdou v momentě, kdy rozesílací platformu vybírá programátor kvůli dobré komunikaci, skvělému API a lehké implementaci. Tyto firmy ale pak nejsou schopné reagovat na problémy týkající se doručitelnosti a nechtějí je za vás řešit. Jakmile tyto signály zaregistrujete, jste na špatné platformě. Naštěstí existuje i spousta dobrých platforem, které se o veškeré technické aspekty postarají. Jednou z nich je například již výše zmíněný SmartEmailing.

© 2024 imper.cz