České firmy dostatečně nedoceňují své obchodníky. Proč je to problém?

24. 8. 2016 +

Obchod

Každý vztah, i ten mezi „zaměstnavatelem“ a „zaměstnanci“ má dnes svou online podobu. Na sociálních sítích se hlásíme ke svým přítelkyním, oborovým skupinám a značkám, které nás baví. Ke společnosti, pro kterou pracujeme, se přihlásíme často z nutnosti, statusu a ti šťastnější a spokojení (a my v BusinessAnimals.cz pracujeme na tom, aby jich bylo stále víc) z hrdosti, že jsou součástí skvělé firmy. Naopak společnosti své lidi nechtějí ukazovat vůbec. Obchodníky střeží ze strachu, že je přetáhne konkurence. Proč je to problém a jak to můžete rychle napravit?

foto3

Vaše obchodní oddělení nefunguje podle představ? #1 tip, který situaci obrátí o 180°

Nedoceněný obchodník nemá motivaci odvádět nadstandardní výkon. A všichni víme, co se stane s obchodníkem, pokud se spokojí s průměrem. „Pokud jede obchodník rutinu, je to začátek úpadku nejen jeho, ale i společnosti,“ dozvídáme se skoro na každém rozhovoru, který v BusinessAnimals.cz děláme, z úst manažerů, CEOs i samotných obchodníků, kteří si vyhořením prošli. Máte pocit, že obchodní oddělení stagnuje? Můžou vám dávat spoustu důvodů, od okurkové sezóny po přesycenost trhu – a může to být i pravda – ale existuje jedna technika, která dodá obchodníkům nový dech a posune společnost jako celek. Jaká to je?

Buďte na své obchodníky hrdí a ukažte to navenek!

Peníze jsou v salesu obrovský motivátor, neznamená to však, že při řízení obchodníka vyměníte emoce za čísla. Každý salesman je řízen egem. Slovní pochvala od šéfa nebo oběd s teamleaderem na oslavu úspěšného měsíce v něm vzbudí silnější emoci než bonus, na který si navíc brzo zvykne a bere ho automaticky. Chcete ve svém obchodníkovi vzbudit pocit loajality? Emoci, že je členem „rodiny“? Že vidíte, jak svým dílem přispěl k růstu společnosti? Přiznejte navenek, jak je pro vás každý jednotlivec důležitý.

TIP: Zajímá vás, jak ukázat svou společnost skutečně atraktivně a přilákat zájem dalších schopných obchodníků? Klikněte na tlačítko níže a získejte odpovědi:

baa button odpovedi

Proč se toho nebát? Získáte loajální lidi a respekt konkurence

Váháte? Je to pochopitelné. V dnešním konkurenčním prostředí se firmy bojí své hvězdy ukazovat, aby jim je nepřetáhla či nepřeplatila jiná firma. Ale ruku na srdce – tohle se v našem oboru děje a vy tomu právě doceněním obchodníka můžete chytře předejít. Proč? Pokud se týmem pochlubíte, vzbudíte v něm loajalitu, kterou možná dosud postrádal a byl konkurencí mnohem víc rekrutovatelný.

Když vystupujete jako firma sebevědomě a hrdě ukazujete, kdo za vaším úspěchem stojí, předáváte silné poselství nejen svým lidem („Jsme úspěšní hlavně díky vám, ceníme si vaší práce“) ale i ostatním firmám („Jsme tak pyšní na naši firemní kulturu, lidé jsou u nás rádi a dlouhodobě“). Buďte těmi, kdo pomáhá změnit zakonzervované české prostředí, kde se raději nepřeje než chválí. Buďte progresivní, a tím pádem úspěšní.

Cesty, jak vašim obchodníkům ukázat, že si za nimi stojíte

Docenit své obchodní oddělení navenek můžete hned několika způsoby. V „offline“ světě k tomu většinou slouží různé vyhlašování výsledků, ceny atd. To je určitě dobrý začátek, jak ukázat zbytku týmy, že na jednotlivci záleží. Samotné to ale nestačí – úspěch a společenský status se dneska měří na sociálních sítích. Napište o tomhle ocenění na firemní blog. Dejte fotku z předávání na Facebook. Zapracujte na tom, aby byli vidět na vašem webu – k tomu slouží sekce O NÁS nebo blog, kde můžete svůj tým představit interaktivní formou – videi, fotopříběhy, rozhovory.

Na LinkedInu a Facebooku se vaši lidé mohou přihlásit ke společnosti, vy si je však jako firma k sobě nijak přidat nemůžete. Jde to ale na BusinessAnimals.cz, kde si vytvoříte profil jako firma, k tomu pozvete své obchodníky a vystupujete jako jedna entita. Vypadat to může například takhle. Tahle forma online prezentace zapůsobí pozitivně na váš současný tým i nábor nových lidí.

Tak na co čekáte? Dobří obchodníci znají svou cenu a chtějí někam, kde je docení.