10. Duben 2016
Stát se skutečně dobrým leaderem je běh na dlouhou trať. Někteří lidé tvrdí, že se jím člověk již rodí. Ne vždy to však musí být pravidlem a i obchodník, který nemá stoprocentní manažerské vlohy, si může řadu manažerských dovedností osvojit. Neustále se ptáme úspěšných lidí v obchodě, k jakému know-how došli a jak si být v roli manažera jistý – zvlášť, pokud v ní teprve začínáte.
1. Nebojte se delegovat
Při práci manažera se budete muset naučit jednu velmi důležitou věc. Předávat úkoly druhým. Věřte svému týmu a svěřujte jim úkoly. Jen tak se budete moci věnovat věcem, které jsou opravdu důležité. Martin Černý ze společnosti RealExpert o tom ví své: „Naučit se delegovat, to je jediná správná cesta pro nastartování expanze.“
2. Motivujte
Motivace je pro obchodníky velmi důležitá. Vybičuje je k dalším a dalším úspěchům. Pozor však na to, že pro každého může být motivací něco jiného. Jak nám řekla obchodnice Nikoleta Andová, dříve působící v Czech News Center: „Každý je úplně jiný a logicky na každého platí jiné motivační faktory. Někdo chce kariérně růst, takže tam načrtáváme linku k tomu, aby časem vedl vlastní tým. Někdo potřebuje pocit vítězství, že splnil měsíční plán. Jiný zase chce mít pocit, že je v týmu nejlepší.“ Naslouchejte tedy svému týmu a zjistěte si, co vaše zaměstnance žene dopředu.
Přečtěte si také: Jak rozeznat pravé manažerské charisma
3. Buďte přirozenou autoritou
Nebojte se stát si za svými názory a buďte přirozenou autoritou. Vytvoříte tak kolem sebe tým, který pro vás bude rád pracovat. Petr Binar z Kooperativa pojišťovny k tomu říká: „Autoritu si nezajistíte autoritativním přístupem – daleko víc jí dosáhnete tím, že budete s lidmi komunikovat, dáte si tu práci, že poznáte jejich kontext, osobní život, situaci a na základě toho se jim budete věnovat. Co jednoho nastartuje, může být pro druhého demotivující.“
4. Komunikujte – poznáte své lidi
Pro každého šéfa by měl být velmi důležitý názor jeho týmu. Naslouchejte svým podřízeným a zaměřte se na to, abyste své podřízené nejen podporovali, ale i rozvíjeli. Martina Fuksová ze Seznam.cz to vidí následovně: „Cílem manažera je poznat silné i slabší stránky svých podřízených a pak se zaměřit na to, co je v nich nejlepší, to podporovat a rozvíjet. Nechejte svým lidem jistou míru volnosti a možnost projevit svou kreativitu.“ Komunikace je klíčem k úspěchu správného leadera.
Přečtěte si také: Jaké aktivity se firmám osvědčily při stmelování a motivování obchodního týmu?
5. Buďte féroví
Chovejte se tak, abyste pro své zaměstnance byli ideálním vzorem k následování. Své o tom ví Petr Binar z Kooperativa pojišťovny. Když odcházel ze své předešlé práce, jeho zaměstnanci tvrdili: „Tys byl vždycky férový, pochválil jsi, a když jsi nám něco vyčetl, mrzelo nás to – chtěli jsme to udělat pro tebe, abys měl radost.“ Ideální stav samozřejmě je, když dělá zaměstnanec svou práci pro svého manažera i pro sebe. Udržujte tedy ve svém týmu přátelskou atmosféru a vaši zaměstnanci se vám odmění. Jak řekl Martin Černý ze společnosti RealExpert: „Pokud utáhnete šrouby pravidel tak, že se váš tým lidí stává v podstatě týmem robotů, pak nemůže růst člověk, tým, ani firma.“
6. Buďte pokorní
Je důležité, abyste byli číslem jedna jak pro své zákazníky, tak pro své zaměstnance. Inspirujte se u zkušeného Martina Valacha ze Swiss Life Select, který to vidí následovně: „Chceme být první volbou také pro naše pracovníky. Máme velkou pokoru k očekáváním našich klientů i pracovníků.“
Vaši zaměstnanci by pro vás měli být na prvním místě. Udělejte pro ně maximum a oni se vám odmění. Marek Vallaz Výhrostroj.cz říká, že: „Obchodník je vždy na prvním místě, protože na obchodní divizi záleží růst celé firmy. Já proto vždy pro svůj obchodní tým dělám a budu dělat maximum, aby se jeho členové cítili dobře a opečovávaně.“
Tip BusinessAnimals.cz: Chcete být vedeni dobrým leaderem, kterého budete respektovat a který vás bude podporovat i rozvíjet? Zkuste to jako Key account manažer pro internetovou reklamu či Obchodník po telefonu v Seznam.cz nebo Realitní specialista v RealExpert.