Jak být dobrým leaderem? 6 praktických tipů z českých firem

10. Duben 2016

Stát se skutečně dobrým leaderem je běh na dlouhou trať. Někteří lidé tvrdí, že se jím člověk již rodí. Ne vždy to však musí být pravidlem a i obchodník, který nemá stoprocentní manažerské vlohy, si může řadu manažerských dovedností osvojit. Neustále se ptáme úspěšných lidí v obchodě, k jakému know-how došli a jak si být v roli manažera jistý – zvlášť, pokud v ní teprve začínáte. 

suit-portrait-preparation-wedding

Vyzkoušejte leady

1. Nebojte se delegovat

Při práci manažera se budete muset naučit jednu velmi důležitou věc. Předávat úkoly druhým. Věřte svému týmu a svěřujte jim úkoly. Jen tak se budete moci věnovat věcem, které jsou opravdu důležité. Martin Černý ze společnosti RealExpert o tom ví své: „Naučit se delegovat, to je jediná správná cesta pro nastartování expanze.“

2. Motivujte

Motivace je pro obchodníky velmi důležitá. Vybičuje je k dalším a dalším úspěchům. Pozor však na to, že pro každého může být motivací něco jiného. Jak nám řekla obchodnice Nikoleta Andová, dříve působící v Czech News Center: „Každý je úplně jiný a logicky na každého platí jiné motivační faktory. Někdo chce kariérně růst, takže tam načrtáváme linku k tomu, aby časem vedl vlastní tým. Někdo potřebuje pocit vítězství, že splnil měsíční plán. Jiný zase chce mít pocit, že je v týmu nejlepší.“ Naslouchejte tedy svému týmu a zjistěte si, co vaše zaměstnance žene dopředu.

Přečtěte si také: Jak rozeznat pravé manažerské charismabutton registrace obchodnika transparent

3. Buďte přirozenou autoritou

Nebojte se stát si za svými názory a buďte přirozenou autoritou. Vytvoříte tak kolem sebe tým, který pro vás bude rád pracovat. Petr Binar z Kooperativa pojišťovny k tomu říká: „Autoritu si nezajistíte autoritativním přístupem – daleko víc jí dosáhnete tím, že budete s lidmi komunikovat, dáte si tu práci, že poznáte jejich kontext, osobní život, situaci a na základě toho se jim budete věnovat. Co jednoho nastartuje, může být pro druhého demotivující.“

4. Komunikujte – poznáte své lidi

Pro každého šéfa by měl být velmi důležitý názor jeho týmu. Naslouchejte svým podřízeným a zaměřte se na to, abyste své podřízené nejen podporovali, ale i rozvíjeli. Martina Fuksová ze Seznam.cz to vidí následovně: „Cílem manažera je poznat silné i slabší stránky svých podřízených a pak se zaměřit na to, co je v nich nejlepší, to podporovat a rozvíjet. Nechejte svým lidem jistou míru volnosti a možnost projevit svou kreativitu.“ Komunikace je klíčem k úspěchu správného leadera.

hledáme obchodníka

Přečtěte si také: Jaké aktivity se firmám osvědčily při stmelování a motivování obchodního týmu?

5. Buďte féroví

Chovejte se tak, abyste pro své zaměstnance byli ideálním vzorem k následování. Své o tom ví Petr Binar z Kooperativa pojišťovny. Když odcházel ze své předešlé práce, jeho zaměstnanci tvrdili: „Tys byl vždycky férový, pochválil jsi, a když jsi nám něco vyčetl, mrzelo nás to – chtěli jsme to udělat pro tebe, abys měl radost.“ Ideální stav samozřejmě je, když dělá zaměstnanec svou práci pro svého manažera i pro sebe. Udržujte tedy ve svém týmu přátelskou atmosféru a vaši zaměstnanci se vám odmění. Jak řekl Martin Černý ze společnosti RealExpert: „Pokud utáhnete šrouby pravidel tak, že se váš tým lidí stává v podstatě týmem robotů, pak nemůže růst člověk, tým, ani firma.“

6. Buďte pokorní

Je důležité, abyste byli číslem jedna jak pro své zákazníky, tak pro své zaměstnance. Inspirujte se u zkušeného Martina Valacha ze Swiss Life Select, který to vidí následovně: „Chceme být první volbou také pro naše pracovníky. Máme velkou pokoru k očekáváním našich klientů i pracovníků.“

Vaši zaměstnanci by pro vás měli být na prvním místě. Udělejte pro ně maximum a oni se vám odmění. Marek Vallaz Výhrostroj.cz říká, že: „Obchodník je vždy na prvním místě, protože na obchodní divizi záleží růst celé firmy. Já proto vždy pro svůj obchodní tým dělám a budu dělat maximum, aby se jeho členové cítili dobře a opečovávaně.“

Tip BusinessAnimals.cz: Chcete být vedeni dobrým leaderem, kterého budete respektovat a který vás bude podporovat i rozvíjet? Zkuste to jako Key account manažer pro internetovou reklamu či Obchodník po telefonu v Seznam.cz nebo Realitní specialista v RealExpert.

 

© 2021 Business Animals s.r.o.