„Stojí vaše firma na místě? Je to tím, že personalisté dosazují stále stejné typy lidí,“ říká Head of HR ve Spotify Katarina Berg [VIDEO]

12. Říjen 2016

Divertiza v týmech jako cesta k úspěchu. To bylo hlavní téma páteční konference inDiversity, kterou organizovalo české STRV ve spolupráci se slovenskou Timber Foundation. V celodenních workshopech, focus groups a panelové diskusi padlo spousta praktického materiálu, jak mohou firmy zlepšit svou situaci na trhu tím, že budou stavět týmy namixované ze široké palety genderově, věkově a etnicky odlišných zaměstnanců. Nás v BusinessAnimals.cz však nejvíce zaujal talk HRistky švédského hudebního startupu Spotify Katariny Berg – a máme z akce video v angličtině!

indiversity1

Diverzita v týmech. Co, proč, jak?

1. Co. „Diverzita už dávno neznamená jen stejný počet mužů a žen v týmech. Jde o to, aby byly firmy otevřené a inkluzivní vůči různému věku, národnosti, vzdělání, ale i náboženství či sexuální orientaci. Jednoduše jde o to ustavit různorodost talentu jako jednu z klíčových priorit už v počátcích vytváření firemní kultury. Důvodů je mnoho. Od přilákání a udržení nejlepšího talentu na trhu až po budování lepších produktů odpovídajících potřebám různorodých zákazníků.

hledáme obchodníka

2. Proč. Téma začaly jako první řešit dynamicky rostoucí startupy v Sillicon Valley. Facebook, Uber, Tinder, technologické startupy, všechny tyhle firmy potřebují neustále inovovat. „A co se stane, když máte v týmu 10 bílých chlapů, ajťáků, všichni mají kolem 25 let, stejné zázemí, univerzitní vzdělání, názory?“ ptá se Katarina Berg. Publikum v přednáškové místnosti STRV mlčí. „Přesně tak. Nestane se nic,“ říká Head of HR hudební aplikace Spotify, která má k dnešnímu dni přes 2 000 zaměstnanců a každým měsícem roste o stovku po celém světě. „Tahle skupina inovátorů vymyslí produkt vhodný pro ně samotné, tj. pro velmi úzký okruh populace. Navíc se pravděpodobně na spoustě věcí shodnou, takže ani nedojde k tolik potřebné výměně názorů, diskusi, experimentování. V konečném důsledku tak nemusí vzniknout nic, natož produkt.“

indiversity3

3. Jak. Postupně a hlavně hned při náboru. Personalisté jsou pro firmu klíčové osoby, mají totiž zásadní vliv na to, jak bude skvadra vypadat, a tím pádem, jak bude vypadat firemní kultura, ale také obrat, renomé a značka firmy. „Problémem personalistů všude po světě je, že rybaří na stejném rybníčku. Dobře ho znají, ví, jaké v něm typově můžou chytit ryby. Pokud máme firmu někam posunout, potřebujeme rybu, kterou jsme ještě neměli na talíři.“ Podle Katariny navíc nabírá personalista lidi, kteří jsou mu typově podobní. Takže nejen využívá staré (osvědčené) nástroje, ale ještě vybírá podle svých preferencí člověka, který je mu pohlavím, věkem, rasou, názory, bydlištěm podobný.

button-oslovte-15000-obchodniku

Hledáte do svého týmu obchodníky z různých regionů, různého věku a zaměření? Obraťte se na největší komunitu moderních obchodníků v Česku a domluvte si konzultaci s BusinessAnimals.cz zde

Domluvte si konzultaci

3 tipy Katariny Berg, které můžete do náborovacího procesu zapojit už dnes:

Teď prakticky. Jaké nástroje mohou personalisté začít používat, pokud chtějí více diverifikovat týmy?

  • Zkuste experiment – přihlášky bez fotek. Ať už ve vaší firmě pracujete s klasickými CV, vypracovanými formuláři nebo LinkedInem, zkuste z nich při předávání osobě, která bude úžeji vybírat kandidáty, vyhodit obrázky nebo jakékoli reference říkající, zda je daná osoba žena nebo muž. „Ve Švédsku o vás hodně prozradí číslo sociálního zabezpečení, takže mažeme i to,“ prozrazuje Katarina. V Americe takto inovativně nabíralo vedení orchestru, které si při výběrovém řízení nechalo zavázat oči.
  • Povolte flexibilitu v řešení úkolů. Věděli jste, že pokud zadáte uchazeči vyřešit úkol na tabuli, ženy dopadnou statisticky hůře než muži, ale stejně složitý úkol vyřeší vsedě za stolem lépe?
  • Pište inzeráty, kariérní stránky nebo dělejte náborová videa tak, aby byl jejich jazyk genderově a věkově neutrální a vy jste nevylučovali širší cílovou skupinu.

Dělejte HR jako Spotify, jde to i v Česku

Podobné smýšlení však není jen věc technologických firem a globálních startupů jako Spotify. Stavět diverzifikované týmy žene čísla nahoru a je jen otázkou času, kdy na to přijde víc firem v Česku. Buďte proto mezi prvními. A co vzkazuje organizátorka konference Vladimíra Briestenská, influencerka a zakladatelka Timber Foundation? „Není nutné se tohoto tématu bát. Kreativním způsobem umíme firmám pomoci pracovat s diverzitou a postupnými kroky ji proměnit v ekonomickou výhodu a driver inovací. A to je přece hlavní cíl každé společnosti, která chce růst a přežít i zítřek.“

indiversity2

© 2024 imper.cz