Na internetu přirozeně vytváříme digitální komunity, říkají experti. Proč? A jak toho využívají firmy k náboru?

22. 3. 2017 +

Obchod

Žijeme on-line a stejně tak se i setkáváme. Proč se máme tendenci shlukovat podle zájmů, oborů nebo společných témat i na internetu? Čím na nás skupina působí a jak se v ní chováme? Proč některé chytré firmy tento fenomén využívají nejen k marketingu, ale také v náborovacím procesu? A proč byste měli také?

DSCF5506

Aniž byste věděli, jste součástí hned několika on-line komunit

Coca-Cola versus Pepsi. FujiFilm versus Nikon. Andriod versus iOS. Patrně bez váhání zvolíte jen jednu z dvojice značek. Možná jste vegetarián. Možná si kupujete jen česká auta. Oblékáte se do Blažka. Nebo zásadně cestujete RegioJetem… Aniž byste to věděli, jste v reálném životě součástí hned několika komunit – a jelikož máte i digitální stopu, ať už na Facebooku a jinde na internetu, projevuje se vaše příslušenství k dané skupině, koníčku nebo problému také on-line. „Termín on-line communitiy building se poprvé objevuje v roce 1998 a původně vychází z brand komunit, neboli skupin lidí, kteří se začali shlukovat kolem značek jako Coca-Cola, Apple nebo Harley Davidson,“ vysvětluje zakladatel Buzzowords a expert na budování on-line komunit v Česku Jakub Pacanda.

Budování prvních komunit na internetu bylo spojeno výhradně s věrností ke značce. Proces budování byl iracionální, založený na emocích, sdílení – spolu s dalšími „lovery“ značky jste vytvořili určitý gang. Velké značky si to uvědomily, začaly budovat lovebrand a své zákazníky vtahovat tak, že je neopouštějí. „Zkuste si stoupnout doprostřed Starbucks na Václaváku a zařvat: ‚Produkty Applu jsou na nic a předražené jako tohle kafe!‘ a uvidíte, co to je brand loajality,“ směje se Pacanda. Tak schválně, do jakých komunit patříte? Pište nám do komentářů, ať víme, koho tady máme!

button-oslovte-15000-obchodniku

Facebook je největší on-line komunita s 1,8 miliardou členů

Proč vlastně komunity na internetu vznikají? „Netoworking naživo je super, ale nikde jinde než v on-linu nekomunikujete s takovým množstvím lidí na jednom místě,“ říká Jakub Pacanda. Sám Mark Zuckenberg nedávno oznámil, že se Facebook bude věnovat community buildingu, facebookové skupiny dostanou nové funkce.

Shlukovat se do skupin na základě toho, že s nimi máme něco společného, je přirozený jev. „Členové se do komunity přidávají, protože chtějí sdílet radosti nebo problémy s lidmi podobného zaměření. Mají určité strachy, které chtějí odbourat, nebo téma, o kterém si chtějí popovídat. Chodí si pro informace, sledují influencery a hledají rady. Vzdělávají se,“ vyjmenovává expert na on-line community building. Lídři skupiny tvoří, aby své vize mohli říct co největšímu počtu lidí na jednom místě.

Příklady digitálních komunit:

  • Zájmové komunity jako World of Warcraft, běžecké komunity na Facebooku a blozích, např. Běhej.com, Youtube skupiny
  • Komunity vytvořené kolem určitého statutu nebo světonázoru: vegani, vysokoškoláci, podnikatelé, digitální nomádi aj.
  • Komunity založené na společném problému/minoritě: Češi v USA, ženy v businessu aj.
  • Velké profesní komunity: Freelanceři NaVolnéNoze.cz, obchodníci na BusinessAnimals.cz
  • Rozvolněným typem komunity jsou skupiny řešící určitý problém typu Hledám práci v Praze, Spolubydlení Brno aj.

Jak přes on-line komunitu najít obchodníky?

  1. Najděte, kde se lidé, které typově chcete do firmy přitáhnout, na českém internetu pohybují. Jaké zájmy mají na Facebooku? Jaké hashtagy používají na Instagramu? Jakých FB skupin jsou členy? Jaké blogy a magazíny sledují?
  2. Buďte na daných místech vidět. Budujte si značku zaměstnavatele např. na BusinessAnimals.cz a ukažte obchodníkům, kdo za vaší firmou stojí, čemu věříte a jak to u vás vypadá. Vzbuzujete důvěru a vtahujete kandidáty do procesu stejně jako Coca-Cola nebo Apple. Jak na to? Rádi vám poradíme.
  3. Zaměřte se na zákaznickou podporu, komunikujte se zákazníky na Facebooku. Oslovte ty, kteří lajkují vaše příspěvky. Vytvořte skupinu, kde necháte nakouknout do dění ve firmě – jako to mají například Vodafone nebo Slevomat. Budujete si tím nejen užší vztahy se zákazníky, ale také úzkou komunitu fanoušků vaší značky, ze kterých se mohou rekrutovat budoucí zapálení zaměstnanci.

button-oslovte-15000-obchodniku