Deník novopečeného obchodníka 7: „V nový práci jsem konečně zahořel pro produkt. Je to recept k úspěchu?“

5. 11. 2015 +

Obchod

V minulém díle jsem dosáhl prozatím své vytoužené práce, respektive jejího začátku. Konečně zahořela chemie mezi mnou a produktem a cítím se dobře. Ano, stále jsem na startu a chci se vyvíjet. Prozatím to ale udělám jinak než ostatní. Budu se zlepšovat v tom, co dělám, a cílit pouze na jednu věc. Chci zjistit, zda úspěch a rozvoj přichází s tím, že svou práci milujete. Co myslíte?

 

deník obchodníka

Každý z nás má ambice, na tom není nic špatného, kdybychom je neměli, tak se pravděpodobně nehneme z místa. Jsem ale jediný, komu přijde, že obchod na nováčky působí až moc pozlátkem úspěchu?

Jak se všechno změnilo (hlavně já!), když jsem začal být pro sales zapálený

Mě samozřejmě obchod též zlákal pozlátkem úspěchu. V tý první fázi jsem chtěl práci, kde mám šanci vydělat skvělé peníze (a ještě mě bude bavit). Ale motivace se postupně mění a nějak mi seklaplo v hlavě, že abych úspěch přitáhl, musím být pro obchod zapálený. V nové práci jsem blízko tomu, že sales miluju – a je to vidět. Zákazníci to vidí, protože to ze mě vyzařuje. Říkají mi to kolegové i okolí. Dokonce jsem si koupil nové brýle místo čoček a celkově se moje image změnila. Primární emoce, radost, spokojenost, naštvanost apod., nejde totiž zakrýt. Každý z nás je umí přirozeně vycítit, ať už se na ně soustředí, nebo ne. Občas podceňujeme, jak nás umí jiní číst, což?

Zrovna včera mi někdo volal po telefonu s nabídkou využití služby, díky které se mi s každým nákupem vrací nějaká procenta zpět. Rád si takové nabídky vyslechnu až do konce, i když kroutím hlavou. Měl jsem pocit, že se se mnou baví nějaký robot. Beru, že si někdo text čte, sám mám při každém telefonátu na obrazovce svůj call script, ale dávám mu emoce, neříkám ho vždy úplně stejně a snažím se působit konverzačně. Chci, aby ze mě bylo cítit, že teď se bavíte s někým, koho zajímáte. Ne s člověkem, který provolá 50 firem denně (ok, třicet 😀 ). S paní jsem se rozloučil, že nemám zájem – i kdyby mi prodávala nový Mercedes S za cenu Octavie, tak by ve mně nevzbudila žádný chtíč, natož zvědavost.

Cíl na tento měsíc: Miluj svou práci!

To je můj cíl v nové práci, milovat svůj job. Rozhodl jsem se nestresovat, když nedosáhnu na nejlepší obchodní cíl, ani neřešit, zda se ze své pozice ve firmě dostanu třeba na ředitele obchodu. To vše teď dávám bokem. Když jsem ještě nebyl v obchodu, tak mě chybějící možnost postupu štvala asi nejvíce. Pojďme se na tohle na chvíli vykašlat! Zaměřme se plně na zákazníka, na to, co nás v obchodu baví, aby si každý po schůzce s námi řekl: „Jo, s tím týpkem rád spolupracuju.“

Myslím, že by bylo super a na čase, aby obchod nepřitahoval nováčky jen za účelem úspěchu, ale aby je bavil, aby do něj šli s tím, že ho budou milovat. Možná nebude tolik zklamaných a vyhořelých obchodníků a lidé nás budou obecně vnímat pozitivněji. Což už se děje, ale musíme tomu aktivněji pomoct. Víte, mám pocit, že obchod se mění s novou generací, které už moc korporát nevoní, ač ho potřebuje. To je podle mě i důvod, proč vzniká dnes tolik startupů, protože jsou osobité, mají stmelený kolektiv, dělají, co je baví, a žijí tím. Také v nich mizí typické české oddělení osobního života od pracovního. Podle mýho jde tohle postupně přenést i do korporátu a tradičních odvětví.

Mně se daří, co vám?

Nikdy jsem nebyl fanda call center, ale v aktuální práci 80 % času provolám a 20 % trávím schůzkami a víte, že je to skvělé? Mít služební auto a jezdit po klientech je sice fajn, ale kolik času tím strávíte. Hlavně potom nemáte blbý pocit, když vaši nabídku odmítnou – nemuseli jste kvůli tomu jezdit přes půlku města (a nedej bože platit pokutu na modré!). Naše firma se zvětšuje, takže čas od času za mnou pošlou nováčka v obchodním týmu, abych mu vysvětlil, jak to funguje v našem oboru (a to nejde o nováčky v obchodu), to potom chrochtám blahem. Jinak mám poslední dobou pocit, že den je příliš krátký a nestihnu toho v práci udělat tolik, kolik bych chtěl. Takže pro dnešek končím a jdu si připravovat cally na zítra.

Teď mě fakt zajímá, jestli to máte podobně jak já. Nebaví mě si tady psát pro sebe, napište mi taky do komentářů, jaké byly vaše začátky v salesu. Třeba mi to něco dá. Nebo alespoň budu vědět, co řešíte a na co se můžu „těšit“. 😉