Demotivace v obchodě 1: Co dělat, když vás práce obchodníka přestává bavit a naplňovat?

demotivace obchodníků

19. Srpen 2024

Jste obchodník a zjišťujete, že práce obchodníka vás nebaví? Vedete obchodní tým a někteří z vašich obchodníků jsou demotivovaní, pesimističtí, laxní a otrávení? Pojďme se podívat, co se s tím dá dělat.

Příčiny demotivace (nejen) v obchodě a vyhoření vidím v Baťovském trojúhelníku:

  • Chtít
  • Moci
  • Umět

Pokud je obchodník demotivovaný, protože mu něco brání nebo protože neumí, měl by mu poskytnout pomoc a podporu šéf. Na to se zaměříme v příštím článku. V tomto se pojďme podívat na ty případy, kdy se obchodníkovi “nechce” a ztrácí vnitřní motivaci. 

Pokud jste v této situaci, řešení je ve vaší zóně kontroly a měl byste převzít zodpovědnost za řešení. Pokud se cítíte být na křižovatce a zvlášť v případech těžkého vyhoření, je ke zvážení se obrátit o pomoc na kouče, psychoterapeuta nebo psychologa.

1. Jako obchodník jste zjistil, že vám nevyhovuje práce obchodníka.

Vadí vám kontakt s lidmi, nesnášíte odmítnutí, neumíte snášet nejistotu a zodpovědnost za výsledky. Nerad řídíte auto. Nebo si připadáte jako na životní křižovatce? Hledáte smysl života?

Doporučuji si přečíst pár knih o osobnostní typologii. 

Robert A. Rohm: Pozitivní povahové profily

Michal Čakrt: Typologie osobnosti pro manažery

Norbert Riethof: Průvodce světem koučování a osobnostní typologie

Marcus Buckingham – cokoli, co seženete

Gallup – StrengthsFinder

Gallup – Discover your Sales Strengths

Také může pomoct kouč. Buď pomůže změnit postoje, nebo doporučí změnit profesi.  Pokud budete měnit profesi, zkuste se obrátit na šéfa, aby pomohl najít jiné místo v rámci firmy.

2. Zjistili jste, že vám nesedí produkt nebo zákaznický segment.

  • Produkt je příliš technický nebo naopak příliš “consumer”? 
  • Nebo cíloví zákazníci nejsou vaše “krevní skupina”?
  • Pak můžete změnit produkt nebo portfolio zákazníků.
  • Pokud to nejde, změňte firmu.

Moje vlastní zkušenost: Já jsem při své první obchodnické práci prodával whisky po barech. A zjistil jsem, že každodenní mnohahodinový kontakt s provozními v barech “není pro mě”.  Přesedlal jsem na korporátní bankovnictví a tam mi lidé velmi vyhovovali.

Extra tip redakce: Zvažujete změnu? Podívejte se na nabídku pracovních pozic v salesu.

3. Jste zkušení a úspěšní obchodníci, obchodování i váš produkt vám vyhovují.

Máte ale za sebou pár neúspěchů. Nevyšlo pár obchodů, do kterých jste investovali hodně času a energie.

Už jste druhý kvartál za rozpočtem.

Co s tím?

  • Možná jste na klesajícím trhu. 
  • Možná se mění nároky a požadavky zákazníků.
  • Tady nepomůže zatnout zuby a dělat dál, co fungovalo dříve.
  • Požádejte o pomoc šéfa.
  • Pokud nepomůže šéf, najděte si pomoc jinde.
  • Třeba na LinkedIn nebo v komunitě obchodníků.

Pamatujte: Když chceš běžet rychleji, zastav se. (If you want to run faster, stop.)

4. Jste zkušení a úspěšní obchodníci, obchodování i produkt vám vyhovují.

Ale cítíte se vyhořelí, unavení?

Už vás práce nebaví?

Kromě knížek (viz bod 1) a kouče mě napadá pár dalších “fíglů”:

1. Dovolená

  • Jeďte na 14 dní na dovolenou. Bez počítače. 
  • Mobil nechte v práci nebo přesměrujte na asistentku.
  • Vyčistěte si hlavu.
  • Nemyslete na práci.
  • A uvidíte, že myšlenky na práci “chodí” i tak.
  • A zjistíte, že s odstupem a do odpočatého mozku chodí “brutálně novátorské” myšlenky.

2. Deník

Začněte si psát deník. Každý den pravidelně, ráno nebo večer.

Doporučuji následující strukturu:

  • Co jsem dnes udělal dobře? Co mě vedlo k mému cíli? 
Pochvalte se, když vás nepochválí nikdo jiný. 🙂
  • Co příště v podobné situaci udělám jinak? A jak konkrétně?
Každý z nás dělá chyby. Důležité je se za ně netrestat, ale poučit se z nich.
  • Co je mým cílem na zítřek?
Co je tím nejdůležitějším bodem na mém to-do listu na zítřek? 

3. Jóga a meditace

  • Naučte se naslouchat svému tělu. Zkroťte bláznivý běh svých myšlenek.
  • Zklidněte, zpomalte. 

P.S.

Nejsem psycholog. Jsem obchodník, trenér obchodníků. Mám bohaté zkušenosti s vedením a rozvojem lidí. Výše popisuji své zkušenosti a názory. Nedělám si patent na rozum ani na pravdu. A vítám další profíky z této oblasti ke komentování a výměně názorů.

Článek vznikl ve spolupráci s Martinem Bednářem, trenérem B2B obchodníků.

© 2024 imper.cz