David Semerád, Co-Founder STRV: „Jak budujeme obchodní tým v Silicon Valley?““ je chráněn heslem David Semerád, Co-Founder STRV: „Jak budujeme obchodní tým v Silicon Valley?

30. Listopad 2016

Žije ve Venice Beach v Los Angeles, den začíná 90minutovým callem se svou asistentkou v Praze, kdy řeší operativní věci a plánování dne. Kolem deváté ráno jde na crossfit, následně telefonuje s Evropou a řeší interní věci ve firmě. Odpoledne, kdy Česko zaklapává poslední laptopy, se věnuje meetingům, business developmentu a práci jako takové. Takhle ale nežil David Semerád vždycky, podniká už od roku 2004 a v prvních 10 letech své kariéry se vysokým tempem málem odrovnal. Výsledkem jsou projekty jako pražský Ordr nebo aplikace ClassDojo, kterou vytvořili pro klienta a dnes ji v Americe používají dvě třetiny škol. Jeho další metou je uspět ve světovém měřítku. Jak na to jde?

david-scrollbar
  • David Semerád, 30 let
  • Pozice: CEO
  • Společnost: STRV
  • Vývojářské studio založil spolu s Lubo Smidem, Pavlem Zeifartem a Martinem Šťávou před 12 lety. Od té doby mají na triku přes 300 projektů. Kromě klientských vybudovali také vlastní projekty, z nichž nejznámější je Ordr a seznamka Surge.
  • Zkratka STRV vznikla z anglického slova strive = usilovat, což kopíruje Davidův přístup k businessu. „Ještě léta ode mne uslyšíte, že jsme teprve na začátku.“
  • Pokud má nějakou závislost, pak crossfit. „První pravidlo crossfitu je, že o něm musíte neustále mluvit,“ dělá si ze sebe srandu, „cvičit chodím denně. Crossfit představuje perfektní poměr vynaloženého času a vydané energie oproti běhání nebo posilovně. Je tam týmový duch, všichni dělají to stejné a vzájemně se podporují.“
button registrace obchodnika transparent

Český přízvuk není v Silicon Valley nevýhoda. Rozhoduje, co umíte

Davide, v únoru 2016 jste v médiích prohlásil, že se soustředíte výhradně na americký trh. Jak hodnotíte progres na sklonku roku?

Celý rok 2016 jsme strávili vnitřní reorganizací firmy. Uvědomili jsme si, že jsme se dostali na mrtvý bod, resp. jsme nemohli dále růst, protože naše dosavadní know-how, které jsme měli v interním týmu, nestačilo. Pro mě to bylo velké prozření. Zaměřili jsme se na přitáhnutí expertů zvenčí do STRV a po dlouhých vyjednáváních se nám podařilo získat dva lidi, kteří nás obohatili – jednoho z Googlu a druhého z Applu.

Jak jste je headhuntoval? Asi to nebylo úplně jednoduché.

Trvalo to několik let. Jsou to lidé, které jsem znal, a teprve když spolupráce začala dávat smysl, když se STRV dostalo do určité fáze, jsme začali reálně vyjednávat.

co-founders
Spoluzakladatelé STRV: Lubo Smid, Martin Šťáva, David Semerád a Pavel Zeifart.

Jste česká firma působící na americkém trhu – v Silicon Valley. Jak se vám tam funguje? Vnímáte jako Čech rozdíl?

Ne, vůbec. Tím, jak jsou Američani z různých koutů světa, spousta lidí jsou třeba druhá nebo třetí generace přistěhovalců z Evropy i odjinud, tady nefunguje dívání skrz prsty. Pohybujeme se navíc v těch nejkosmopolitnějších městech jako San Francisco, Los Angeles a New York, která jsou vyloženě multikulturní. Zhoršenou situaci nevnímám ani z hlediska přízvuku, který samozřejmě pořád mám český, ale nesetkal jsem se zatím s tím, že by to byla nevýhoda. Rozhoduje, co umíte.

Dá se tedy to, že jste firma z Česka, využít jako výhoda?

Jako výhodu jsem svůj původ nikdy nevyužil. Marketingově se můžeme bavit o tom, že jsme pro místní firmy atraktivní tím, že pracujeme s talentem z Evropy. Na to slyší, protože ví, že v Americe je schopných lidí v IT málo, a pokud jsou, už jim platí nehorázné peníze některý z gigantů.

Díky tomu, že máte vývojáře v Praze a Brně, jste pro ně předpokládám i cenově dostupnější.  

Americký trh je, co se týče cen, extrémně rozmanitý. Seženete tu třeba indické firmy, které jsou 3–4× levnější než my. Škála cen tu začíná nízko, naštěstí ale končí nad námi, v řetězci nejsme levní. Jsou firmy, které jsou dražší, řekl bych, že jsme na stupnici 7 z 10.

mattbrankodavid1
Kde vidí největší kulturní rozdíl? „Češi přijdou a chtějí po nás, abychom podepsali zakázku. Mají skvělý nápad a nechtějí nám ho zaboha říct. To jim pak popřejeme hodně štěstí a necháme je jít. Američané přistupují k businessu jinak. Ví, že čím větší procento lidí s nápadem osloví, tím větší šanci mají, že se dostanou k někomu, kdo jim bude moct reálně pomoct. Vidím to stejně. Pokud mám unikátní projekt, všem to říkám. I dva startupy se stejnou myšlenkou spolu mohou komunikovat.“

Střežit si know-how je blbost. I dva startupy se stejnou myšlenkou spolu mohou komunikovat

U nás jste známí tím, že děláte appky, seznamky. Zajímá mne, na co vy osobně jste nejvíce hrdý?

To se dá vzít z mnoha úhlů, technologicky, nebo podle popularity brandu. Celkově jsem asi nejvíc hrdý na edukační aplikaci ClassDojo, kterou používají dvě třetiny škol v Americe pro usnadnění komunikace mezi učiteli, dětmi a rodiči. Takže děti dostávají podle svého chování plusové a záporné body a rodiče se to ihned dozví.

ClassDojo je tedy nejlepší z hlediska technologických parametrů?

Jsme na ni hrdí v rámci kombinace všeho. Vznikla pod akcelerátorem Y Combinator, který je jednou z nejprestižnějších líhní hi-tech startupů. Aplikace dostala také prestižní ocenění Crunchies za nejlepší vzdělávací startup od respektovaného serveru TechCrunch.

Přečtěte si víc o Y Combinatoru v článku: Kemar Newell, CEO aukční appky Flip: „Jsme eBay snapchatové generace“

davidinshirt
Rok 2016 věnoval David zefektivnění firemních procesů. „Dřív jsem sám dělal obchod, scházel se s klienty. Pak jsem si uvědomil, že bude lepší, když vybudujeme standardní sales tým, standardní marketing, jako to dělají ostatní firmy. Nemusíme inovovat v procesech, které fungují, budeme inovovat v technologiích a designu.“

Úspěch beru jako standard, jsem tak vychovaný

Vy to Davide říkáte takovým pohřebním hlasem, jste z těch úspěchů vůbec nadšený? 🙂

(smích) Jednak je ráno (Skype rozhovor s Davidem Semerádem probíhal v odpoledních hodinách, kdy Los Angeles teprve vstává, pozn.red.) a zadruhé, ano, potěšilo mě to, ale úspěchu beru jako standard, jsem tak vychovaný. Nás jako firmu tenhle přístup žene dopředu, nespokojíme se jen tak s něčím. Ještě pět deset let ode mě uslyšíte, že jsme pořád na začátku.

Vysoké cíle, vysoké tempo. Jak to zvládáte?

Procházel jsem různými fázemi, od té klasické hyperaktivní, kdy si myslíte, že musíte pracovat do sedření. Rok jsem denně vstával ve 4.30, abych toho co nejvíce stihl a ze svého těla dostal nejlepší výkon. Měřil jsem si všechny možné hodnoty, spánek, bral vitaminy atd.

david-at-the-pool-in-vegas
Kolegové z jiných firem, kteří si prošli tím samým, mě upozorňovali, že je to cesta do pekel. „Když upravíte strategii firmy, můžete mít desetinásobně lepší výsledky,“ říkali mi. Zvolnil jsem, začal nad časem uvažovat víc strategicky, zefektivnil jsem práci firmy. Dny si neplánuju tak našlapaně, abych se mohl věnovat přemýšlení.“

Pro mě je snazší uspět na trhu, kde je velká konkurence, než budovat nový

Sales tým budujete výhradně na americkém kontinentu. V jaké je fázi?

Konečně se to začalo hýbat. Teď budeme vydávat tiskovku s informací, že se k nám přidal Branko Černý, který působil jako product marketing office v Google, následně vybudoval v USA startup Immediately a nyní u nás působí jako chief revenue office. Sales spadá kompletně pod něj. Plán je takový, že se chceme soustředit primárně na San Francisco, Los Angeles, New York a v každé metropoli mít dva inside obchodníky – kromě Branka, který je původem Čech žijící už nějakou dobu v USA, se bude jednat o místní lidi.

Sales dřív spadal pod vás. Jak těžké bylo předat kompetence?

Nakonec to těžké nebylo. Uvědomil jsem si, že mohu firmě dát víc, když ji budu řídit víc strategicky, než když budu dělat 20 hodin denně.

co-founders1
Jaké dělá v současnosti sales tým revenue, David neprozradil, ale podařilo se nám zjistit cíl nově budovaného sales týmu. „Chceme být nejvýznamnějším hráčem na poli technologického konsultingu. Nadále budeme dělat vývoj a design, ale kromě klasických obchodníků plánujeme i síť strategy advisorů, kteří budou klientům nabízet i jiné služby než vývojové. Pozicujeme se teď víc do role strategického partnera. Pomáháme s marketingem, nastavením metrik, analytics.“

Nemůžeme si dovolit spolupracovat s firmami, které nebudou úspěšné

Koho budou obchodníci oslovovat? Já mám STRV spojené především se startupy.

Startupy i větší organizace. Když už jsme s někým v kontaktu, uděláme mu analýzu současného stavu, tím si otvíráme dveře. Dokážeme být atraktivní innovation partner větších firem, které nemají vlastní struktury, jež by přicházely s nápady. Sales cyklus je u velkých firem logicky delší, trvá třeba 6 měsíců, než se spolupráce někam posune, kdežto se startupem dokážeme realizovat projekt v rámci týdnů.

Stalo se vám, že byste firmu odmítl vy?

Děláme to docela často, nemůžeme si dovolit spolupracovat s firmami, které nebudou úspěšné. Potřebujeme budovat naši značku na americkém trhu.

davidjuanspotify
Jak je to s konkurencí? „Konkurence je veliká. Když jsme ještě dělali na českém trhu, byli jsme jedna z předních firem na trhu s aplikacemi. Ale český trh je malinký. Když jsme se v roce 2009 zkoušeli dostat do Cinestaru, řekli nám, že appka je návštěvníkům nanic. V Americe je naopak firem jako jsme my šíleně moc, ale pro mě je snazší uspět na trhu, kde je velká konkurence, než si budovat trh, který neexistuje.“

V roce 2017 očekávám trojnásobný nárůst obratu

Příští rok bude podle vás skvělý, co plánujete?

Plánujeme dělat to, co děláme, ale daleko lépe. Tento rok jsme strávili přípravami, abychom měli všechno nachystané – strategický management. Očekávám trojnásobný růst, který nám umožní otevřít další business modely. Chci zpestřit a diverzifikovat to, co děláme.

Na Instagramu často vidím fotky z headquarters Tinderu. Plánujete spolupráci?

Mohu prozradit, že se známe s lidmi z Tinderu. A to je asi zatím vše 🙂

designersmeeting
Kalifornská STRV se zatím skládá z pár lidí v San Francisku, David a Branko působí v LA. „Pražské prostory mají kapacitu pojmout 500 lidí, tak velký plán tady nemáme. Během dvou let si představuju office o 30 lidech.“

Foto: Archiv Davida Semeráda a STRV

© 2024 imper.cz