12. Prosinec 2016
Představujeme vám našeho dalšího Animals Leadera, kterým je David Lörincz. Jak on sám říká, v žilách mu koluje modrá krev. Většího profíka na Facebook reklamu byste hledali marně. Dnes žije se svou indonéskou přítelkyní na ostrově Bali a řídí milionové kampaně.
Prodej bez marketingu nefunguje
Prodej a marketing je v dnešním zrychleném světě často mylně vykládán jako synonymum. A hranice mezi nimi je na Facebooku čím dál více mlhavá. Přesto prodej bez marketingu fungovat nebude. Na místo pouček z knížek vám to ukážu na mém příběhu.
Od začátku jsem to viděl jinak
První článek o reklamě na Facebooku jsem napsal v roce 2011. V době, kdy byla reklama na Facebooku opravdu v plenkách a dokonce ani přední profesionálové na sociální sítě jí nevěřili. Pořád vykládali o tom, jak je to skvělé médium pro budování značky a že na něm nikdy nic neprodáte. Ostatně to ještě před půl rokem tvrdili o Instagramu nebo Snapchatu. Ale i tam už to přestává být pravda. Já to viděl jinak, a proto jsem o tom začal psát. Radil jsem lidem na svém blogu, chodil na konference, seznamoval se s podnikateli. Nic jsem nenabízel, nic jsem neprodával. Byl jsem zaměstnanec. Prostý markeťák v cestovce.
Důvěra je klíčem k nákupu
První nabídky na spolupráce přicházely asi po půl roce. Lidé začali věřit mým schopnostem a chtěli pomoci. Zpočátku to byly restaurace, taxislužby, malé e-shopy. V roce 2012 jsem začal přednášet na Barcampech, v klubovnách podnikatelských spolků ve městech, které jsem do té doby ani neznal. Zadarmo. Nepřestal jsem psát, přidal jsem také první školení a začal sbírat emaily.
Spokojení zákazníci vás doporučí dále
Postupně přicházely nabídky od větších společností, větší rozpočty, agentury a nadnárodní společnosti. Jedno však měly společné. Přišly na doporučení. Od jejich kamarádů nebo jiných markeťáků, kterým důvěřovali. Pořád jsem nic neprodával ani nenabízel. A práce jsem měl nad hlavu.
Skutečně prodávat jsem začal až v roce 2015
Ano, 3 roky po získání živnostenského listu. 3 roky marketingu. 3 roky budování mé značky. Od roku 2015 mé placené kurzy (online i živé) navštívilo asi 1 800 lidí a mezi nimi nechyběli zástupci snad ze všech marketingových agentur v ČR nebo ředitelé marketingu firem jako McDonald’s, OBI nebo Nivea.
To ale neznamená, že bych přestal s marketingem. Naopak v příštím roce ještě přidám. Podcast, živé přenosy, návody, články na magazínech i pomoci vám – byznys animalákům. Vím, že bez marketingu to nejde. I kdybych prodával instantní štěstí a milióny v prášku.
Ale dnes vím, že to jde rychleji – pomocí Facebooku
Dnes už nemusíte následovat můj model. Chodit na networkingové akce, setkání podnikatelů, konference a jezdit po všech horních a dolních vízkách. K lidem se můžete dostat mnohem rychleji a efektivněji právě pomocí reklamy na Facebooku. 4,6 miliónů lidí z ČR tam je skoro denně.
Ale ani zde se postup ničím neliší:
- Musí vás poznat.
- Důvěřovat vám.
- Nakoupit s radostí.
- Pokud doručíte maximum, tak i doporučit dále.
- A celý kolotoč se opakuje.
Jak se o vás lidé dozví, co dělat, aby vám začali důvěřovat, jak jim prodat a doručit produkt v maximální možné kvalitě?
Máte strategii pro každý z těchto přechodů?
Prodej lidem, kteří vás neznají, nebo vám nedůvěřují, fungovat nebude.
Zkratky, tipy a triky neexistují. V životě ani na Facebooku.
Foto: Archiv Davida Lörincze