31. Červenec 2018
Klasický fotokoutek je v Česku velmi populárním druhem zábavy. Můžete se s ním potkat na svatbách, teambuildinzích, oslavách či festivalech. Má ale nějaké mouchy. Nevíme, jak u vás, ale nám vadilo, že si fotky nemůžeme upravit sami, že na ně musíme dlouho čekat a že nás fotokoutek svazuje na jedno místo. To vrtalo hlavou i Davidovi, a tak se rozhodl najít řešení – vytvořil Instagraf.
● Instagraf je instagramová tiskárna. Na akci si můžete udělat nejrůznější fotky podle svého gusta a pomocí hashtagu je vytisknout. Mimo skvělých vzpomínek vám to přinese široký online dosah a spoustu unikátního obsahu pod vaším vlastním hashtagem.
Davide, zmiňoval jsi, že už od mládí tě lákal svět businessu. Jaké projekty předcházely Instagrafu?
V 15 letech jsem začal učit bojové sporty. Bylo docela těžké si získat důvěru, že si kvůli mně nikdo neublíží. (smích) V 18 jsem začal prodávat designové silikonové náramky. Vydělal jsem si akorát tak na náklady. Mým třetím podnikatelským pokusem byl takový Slevomat 2, ale zaměřený na alkohol. Měli jsme nasmlouvaných spoustu podniků v Praze, ale až v průběhu jsem si uvědomil, kolik peněz je potřeba na marketing. Náklady na marketing nás v tomto podnikání potom zastavily. No, pokusů bylo hodně, ale žádný z těchto projektů se ve výsledku nevydařil.
“Úspěch tohoto produktu tkví v tom, že jsem na začátku vůbec nepohlížel na peníze. Byl jsem jen nadšený produktem.”
Tak čím to, že tvoje čtvrté “dítě”, Instagraf, úspěch sklízí? A to nemalý…
Dřív jsem podnikal s vidinou vydělat hodně peněz. U Instagrafu jsem ze začátku na peníze vůbec nepohlížel. Byl jsem jen naprosto nadšený produktem. Moment, kdy si návštěvník eventu, kde byl Instagraf, vytiskl fotku se svými přáteli a měl z ní radost a na druhé straně klient, který viděl reálný přínos a byl spokojený. Ten pocit byl pro mě skvělý. To je podle mě ten důvod. Když nehledíte na peníze, ale snažíte se, aby byl produkt co nejlepší, vždy si nakonec najde cestu, jak vydělávat.
U těch začátků bych se ráda zastavila. Jak se vůbec zrodila myšlenka?
Podobné stroje už existovaly, ovšem my to obohatili o online dosah a různé statistiky. U zrodu jsme stáli s kamarádem Cyrilem. Já za obchod a marketing, on za vývoj a techniku. Celého půl roku jsme produkt vyvíjeli, designovali, potom nám ale došly peníze a vývoj jsme museli pozastavit. No ale co teď? Zjistil jsem, že na trhu chybí agentura, která by byla zaměřená čistě na dodávání contentu na firemní profily na Instagramu. Zavolal jsem do pár firem, službu prodal, i když jsem o tom moc nevěděl a ze dne na den se z nás stala i agentura. (smích) Social media marketing jsme začali řešit na denní bázi.
“Po půl roce vývoje nám došly peníze. Založili jsme agenturu na social media marketing, abychom mohli zase pokračovat. Podařilo se.”
To vám přineslo finance a vy zase rozjeli vývoj Instagrafu?
Přesně. Naše první eventy s Instagrafem byly pro časopisy Joy a ELLE – to nám vytvořilo hezké reference no a pak už se počet klientů jen zvyšoval.
Kolik akcí měsíčně uděláte dnes a kolik lidí za tím stojí?
Tak kolem 30-40. To jsou čísla, která jsem si na začátku absolutně nedokázal představit. Máme hrozně šikovné hostesky i kluky, kteří celý prostor staví, převáží vše potřebné. Na měsíční bázi s námi spolupracuje 40-50 lidí, ale interně jsme pouze tři.
“Cílovým zákazníkům musíte nabídnout něco navíc. U brandů je to o analytice, datech a referencích.”
Kdo jsou vaši klienti? A jak jednotlivým skupinám přizpůsobujete komunikaci?
Máme tři hlavní cílovky. Tak 60 % jsou firmy, 30 % svatby a kolem necelých 10 % plesy.
Cílovým zákazníkům je potřeba se umět velmi přizpůsobit, mluvit jejich jazykem a taky přidat něco navíc. Na svatbách nabízíme speciální dárek – album, kde si hosté svatby vyvolají svoje fotky, nalepí je do alba a napíšou věnování novomanželům. Těm jej na konci svatby předáváme jako hotovou věc. Co se týče brandů, tam je to o analytice, datech, referencích. Vyplatí se mít pohyblivé složky na určité věci. Musíme přidávat různé věci navíc a nejlíp klienta nechat vymyslet samotný produkt, který nabízíte. Stačí ho jen dobře navést.
Dívala jsem se, že vašim esem v rukávu je Insta MOZAIKA. O co přesně jde?
Je to návštěvníky tvořená mozaika z vyfocených a nasdílených fotek na Instagram. Jedna fotka putuje do rukou autora a druhá je nalepena na příslušné políčko v mozaice. Fotky do MOZAIKY mají různá zabarvení. Tak vznikne chtěný vizuál, který dopředu zná pouze klient a my. Pro návštěvníky eventu je to zajímavá podívaná, které se mohou sami zúčastnit.
Stal se vám někdy na klientské akci nějaký větší fuckup?
Na akcích pro koncové zákazníky ne, ale pro firmy jsme za ty 3 roky udělali kolem 500 akcí, tak to by bylo, aby se něco nestalo. (smích) Při první akci s Adidas jsme měli dvě stage a na jedné z nich se skládala mozaika pro 200 profesionálních běžců. Po hodině stroj z nějakého důvodu přestal fungovat a my nebyli schopni vadu opravit.
Co na to klient?
Mozaiku jsme zpětně dotiskli z fotek, které tam byli nahrané, nicméně ten zážitek nebyl stejný, jako když si tam účastníci fotky lepí sami a hádají, co z toho nakonec vznikne. Uznali jsme svoji chybu a nic jsme za to nakonec nechtěli.
“Každý neúspěch je jen o tom, v co ho proměníme.”
Co je u tohoto podnikání vůbec to nejtěžší?
Tato služba je o lidech, často je těžké najít lidi, kteří jsou pro produkt stejně zapálení jako já. Instagraf je taky věc, do které musíš neustále investovat, protože technika a také Instagram jako platforma se stále vyvíjí.
Taky nám dělá problém cashflow. Paradoxně čím víc akcí máme, tím míň peněz nám zbyde. Čím větší je to klient, tím víc má akcí a tím pozdější splatnost. Eventy jsou finančně i logisticky náročnější. My je zafinancujeme, ale potom se dostáváme pod své možnosti.
To si nemůžete nechat proplácet aspoň polovinu dopředu?
To bychom museli být hodně VIP dodavatelem. V marketingu se tohle moc nenosí, ale nevím, možná žiju v bublině.
“Za všechny problémy ve vaší firmě musíte převzít plnou odpovědnost, i když jste chybu neudělali přímo vy, ale někdo jiný. Vy jste ty lidi najali.”
Jak celé řízení firmy zvládáš?
(smích) Hodně je to o pokus-omyl. Často si říkám, že bych potřeboval leadership od lidí, kteří podnikání opravdu rozumí. Celkově mě to ale neskutečně baví. Je skvělé vidět zhmotnění veškeré té snahy, kterou do toho vkládáme.
Všechny ty fuckupy, které jsi zmiňoval na začátku i z posledních třech let – cítíš, že to k něčemu bylo? Že ti to přineslo zkušenosti, ze kterých teď můžeš čerpat?
Rozhodně. Každý fuckup je jen o tom, jestli si z toho dokážeme něco vzít. Taky jsem se naučil, že pokud máte firmu, za všechny fuckupy musíte převzít plnou odpovědnost, i když chybu udělal někdo jiný. Nemůžete to házet na lidi, kteří chybu udělali, protože je to vaše firma a vy jste je najali. To by si měli uvědomit třeba české restaurace. Každý neúspěch je jen o tom, v co ho proměníme.
Zakladatelé Instagrafu Cyril a David
Tak ještě jednou… Jaké že jsou ty výhody Instagrafu?
1) Lidé si vyvolávají zážitky se značkou tak, jak je sami cítí – ne tak, jak jsou nuceni.
2) Jedná se o nenásilnou interakci se zákazníkem.
3) Fotky si návštěvník může v klidu upravit dle svých představ – on sám se rozhodne, kterou fotku a kdy ji nasdílí.
4) Jelikož je tisknutí fotek podmíněno hashtagem – docílíte online zásahu na Instagramu v řádech několika desítek až stovek tisíc lidí.
5) Instagraf je kompaktní zařízení, které nezabírá skoro ani metr čtvereční.
6) Instagraf si sám vytvoří wifi a stahuje si fotky z Instagramu.
7) Instagraf je nástrojem pro generaci, která používá Instagram .
8) Instagraf je intuitivní – mladí lidé okamžitě chápou, jak si vyvolat svoje fotky.
9) Získáte velké množství obsahu pod váš unikátní hashtag.
10) Instagraf je velmi rychlý, 2 fotky za 13 sec.
Zdroj fotografií: archiv Instagrafu