6 způsobů, jak obdarovat klienta. Tradičně i neotřele

21. 9. 2014 +

Jak na to?

Pohlédněte na svůj pracovní stůl a zkuste spočítat všechny reklamní propisky, které na něm naleznete. Jasně, psací potřeby se vždy hodí. Jenže… vybavíte si ještě tváře obchodníků a zástupců firem, kteří vás takto obdarovali? Dokážete si vzpomenout byť jen na jejich jména a názvy společností?

dary

Tvrdý konkurenční boj mezi obchodníky zuřil vždy – a stejně jako ve všech lidských činnostech obsahujících špetku soutěživosti, i zde se dobrý obchodník musí neustále snažit být o krok před konkurencí. Pokud si máte stávající i potenciální zákazníky naklonit na svou stranu, je nezbytné pečovat o vztahy i v rovině přátelské. Uzavřeli jste významný obchod? Blíží se životní jubileum vašeho klienta? Obdarujte ho! Jak?

1. Vyhněte se reklamním předmětům

Chystáte se na schůzku a vytanulo vám na mysli, že by nebylo od věci předat k podepisované smlouvě levnou plastovou propisku nebo propagační kalendář? Nepachtěte se ve svém podniku po zaprášených krabicích s kancelářskými potřebami – raději zachovejte důstojnost sobě i zákazníkovi a nedávejte nic. Nicméně takové designové, značkové pero, to už je jiná…

 

2. Plánujte včas a s rozvahou

Znáte princip manažerského trojúhelníku? Pokud jste kdy rozhodovali o nějakém projektu, víte, že má-li být uskutečněn rychle a v dostatečné kvalitě, spolkne veliké množství financí.

Podobně se to má i s výběrem vhodných dárků; je až příliš jednoduché nakoupit první levné zboží, které vás napadne. Ve většině případů je termín schůzky s klientem známý – rozvrhněte si čas, který do setkání se zákazníkem zbývá; zkuste napnout svou mysl, zauvažujte nad vhodným hromadným darem třeba i pro všechny své klienty. Výběr toho, čím svůj obchodní protějšek obdarujete, prezentuje především vás!

Pokud ale přece jen vymýšlíte dar v posledních chvílích před setkáním, sáhněte hlouběji do kapsy – darujte např. předplatné odborného časopisu nebo knihy, související s vaší a klientovou profesí!

 

3. Výjimečným zákazníkům věnujte něco speciálního

Každý obchodník má mezi svými kontakty někoho, s kým ho pojí nadprůměrné vztahy na poli byznysu. Díky častému osobnímu kontaktu se spojení mezi tímto klientem a obchodníkem dostává často i do přátelské roviny; není proto od věci obdarovat výjimečného zákazníka třeba i v den jeho narozenin.

I jen letmá znalost osobního života obdarovávaného vám umožní vykouzlit nezapomenutelný dárek. Je váš klient zapáleným hudebním fanouškem? Potěšte ho lístky na vystoupení jeho oblíbené kapely! Holduje spíše adrenalinu? Zážitkovým poukazem nic nezkazíte; klientovi navíc ukážete, že se nezajímáte jen o jeho obchodní stránku. Nákladnější dárky však pořizujte s rozmyslem – příliš drahá pozornost může být pro konkurenci záminkou pro obvinění z korupce.

 

4. Pozor na urážlivé dárky

Znáte přísloví „za dobrotu na žebrotu?“ I dobře míněný dárek může vyústit v trapnou situaci – stačí přehlédnout náznaky řadící klienta do specifické sorty lidí. Samozřejmě, obdarovat zákaznici mopem a uklízecím náčiním je poměrně za čarou a je jasné, že tělnatější klient nebude nadšený z proplacené registrace na maraton.

Náboženské vyznání, sexuální orientaci či např. zdravotní stav a rodinnou situaci však na první pohled neodhadnete. Při promýšlení darů proto ihned zvažujte, zda by se pozornost, myšlená v dobrém, nemohla ranit zákazníkovy city.

 

5. Rozešlete vánoční přání – všem zákazníkům!

Vánoční období za chvíli zaklepe na dveře. I když zimní svátky stojí na tradicích, lehké okořenění originalitou se v záplavě pohlednic a křiklavě barevných e-mailu neztratí, ba naopak. Co třeba sazenice smrčku v květináči, souprava pro lití olova? Gurmánský nádech, spojený s příchodem Nového roku, svádí ke spotřebnímu zboží – nechte i v této oblasti průchod své fantazii.

Máte příliš těsný rozpočet? Rozešlete alespoň přání, pokud možno osobního vyznění a střízlivějšího designu; a nikdy nezapomeňte obdarovat všechny své klienty. Klevety nadělají více škod, než překročení vánočního finančního limitu.

 

6. Žádné finanční dary

Pak-li že může být příliš nákladný dárek subjektem, nad kterým se vznáší strašák úplatnosti, finanční dar je úplatkem – a na výši částky příliš nezáleží. Navíc se to do obchodní sféry ani nehodí; jen málo věcmi dáte více najevo, že vaše fantazie je v současnosti na dovolené. Ba co hůř – že jediné, co je pro vás důležité, je odškrnutí si nepříjemné povinnosti.

 

Text: Tomáš Soukup

Zdroj fotografie: smallbusinessbonfire.com