Dárek, nebo úplatek? 5 faktorů, které brát v potaz

23. 3. 2015 +

Obchod

Vhodně zvolený dárek je v obchodě skvělý pomocník. Buďte však opatrní, aby nebyl vnímán jako příliš hodnotný nebo zavazující. Hranice je někdy hodně tenká…

uplatek

1. Nejdůležitější je hodnota

Čím dražší dárek bude, tím větší je pravděpodobnost, že bude brán jako úplatek. Dárek by klienta rozhodně neměl k ničemu zavazovat, ideální je držet se v hodnotě do pětistovky, ve výjimečných případech v řádech několika tisíc. Pokud ovšem pozvete klienta na luxusní večeři po uzavření milionové zakázky, je to naprosto v pořádku.

2. Dárek by měl souviset s vaším oborem

Nedávejte klientům dárky, které nemají nic společného s tím, co prodáváte. A už vůbec ne, pokud jde o dárky s vyšší hodnotou.Zcela ideální jsou obrandované předměty, které klientovi vydrží delší dobu, jsou skutečně užitečné a budou mu vás průběžně připomínat.

3. Odmítnutí neberte jako urážku  

Pokud se setkáte s větou „Děkuji, ale nemohu dárek přijmout, nechci vám být zavázán,” narazili jste na uvědomělého klienta a jeho rozhodnutí v každém případě respektujte. Nemyslí to zle. Jen si je vědom toho, jak dárky fungují a nechce se nechat ovlivňovat.

4. Použijte sami sebe jako měřítko

Jak byste se cítili, kdybyste dostali stejný dárek, který plánujete někomu dát? Měli byste pocit závazku? Nebo snad pocit, že přijímáte úplatek? Pokud tak zvolený předmět působí na vás, pravděpodobně bude stejně působit i na klienta.

5. Pozor na veřejné peníze!

Prodáváte ve veřejném sektoru? Mějte se s dárky obzvlášť na pozoru! Pokud to jde, dárky úplně vynechte. Vůbec při tom nezáleží co a za jaké částky prodáváte. V tomto případě se jako úplatek bere cokoliv, co může ovlivnit výsledek obchodu. Zákon neurčuje žádnou hranici mezi úplatkem a dárkem, vše závisí na rozhodnutí soudu. A bohužel, malé ryby se chytají mnohem snáze než ty velké.

Jaké zkušenosti máte vy?

Text: Matouš Vinš

Foto: gthegent.com