Jak na daňové přiznání? 4 přehledné kroky pro obchodníky

10. 3. 2016 +

Jak na to?

Achylova pata obchodníků je a vždy byla administrativa. Jenže co naplat, konec března se blíží a s ním i daňové vyrovnání. Jak to vše zvládnout a strávit nenáviděnou činností co nejméně času?  Vysvětlíme ve 4 krocích!

dane

Pruda, chaos a ztracený čas, kdy vám utíkají potenciální obchody i peníze. Nicméně odevzdání daňového přiznání do 1. dubna se týká všech, kdo za uplynulý rok vydělali více než 15 000 Kč, takže fakticky každého podnikatele. „Co vím z vlastní zkušenosti a vídám denně kolem sebe, papírování není ani silnou, ani oblíbenou činností obchodníků. Každý rok se snažím daně nějak delegovat, avšak stejně mě to zabrzdí,“ mluví za valnou většinu Petr Macháček z Bookio.cz. Jak si tedy celý proces co nejvíce usnadnit?

1. Rozhodněte, zda uplatníte reálné výdaje, nebo paušál

Při debatě s účetní, daňovým poradcem (nebo maminkou, která vám o účetnictví pečuje) se podle výše vašich výdajů rozhodnete, zda 1) uplatňovat reálné výdaje nebo 2) využijete tzv. výdajový paušál.

Příklad uplatnění reálných výdajů:

  • Za rok 2015 jste vydělali 1 000 000 Kč
  • Evidujete si své reálné výdaje (auto, účtenky za benzín, parkování, pronájem kanceláře, telefon, mzdu asistentky apod.)
  • Řekněme, že tyto reálné výdaje dělají 500 000 ročně
  • Váš daňový základ je tedy čistý zisk mínus reálné výdaje = 500 000 Kč. Tento základ je částkou, který daníte 15% daní z příjmů.

Příklad uplatnění výdajového paušálu:

  • Za rok 2015 jste vydělali 1 000 000 Kč
  • Když se rozhodnete použít 60% výdajový paušál, nemusíte nijak prokazovat výdaje
  • Po odečtení 60 % výdajů je daňový základ 400 000 Kč. Z těch platíte 15%.

„Dá se říci, že málokterý obchodník má tak vysoké výdaje, aby se mu vyplatilo vést si jejich evidenci. Výdajový paušál je navíc velmi jednoduchý způsob účtování a obchodník ušetří na službách účetní, stačí jen dodat vystavené faktury,“ uvádí specialista Miroslav Hoza. Zároveň však dodává, že výdaje paušálem mohou být na škodu, plánujete-li hypotéku nebo úvěr u banky. Způsob odpočtu daní je každopdáně možné rok od roku střídat.

2. Odlehčete přiznání o slevy a odpočitatelné položky

Přiznání se dá při splnění určitých podmínek optimalizovat – odečíst slevu na manžela/manželku, dítě nebo zdravotně postižené (mrkněte na samostatný článek) nebo o odečitatelné položky jako:

  • zaplacené úroky z hypotéky
  • zaplacené úroky ze stavebního spoření
  • zaplacené pojistné na životní pojištění
  • penzijní připojištění
  • dary na veřejně prospěšné účely
  • vzdělání
  • daňová ztráta z minulých let

3. Ošéfujte si sociální a zdravotní

Kromě daně z příjmů vás čekají další dvě, pojišťovací. Ty se také počítají z daňového základu. V prvním roce full time podnikání platíte jen minimální zálohy, které pro rok 2015 dělaly u sociálního 1 972 Kč a zdravotního 1 797 Kč – na konci se vám pak spočítá reálná výše pojistného na základě zisku v prvním roce podnikání. A jedete dál. „Někteří obchodníci si sociální a zdravotní pojištění z různých důvodů neplatí. To ale není dobrý nápad. Na konci roku při podávání daňového přiznání totiž hořce zápláčou, protože budou muset zaplatit jak dlužné pojistné, tak úroky z prodlení, připomíná Miroslav Hoza.

4. Odevzdejte. Poštou, nebo online

Způsobů, jak daňové přiznání odevzdat, je několik. Zkušení bojovníci s administrativou už patrně mají druhou osobu, která se jim o daně stará, ať už je to účetní, maminka nebo finanční poradce. Vyplňujete sami? Žádná zábava to sice není, ale zvládnout krok za krokem to jde! Hotové přiznání pak můžete odevzdat online (musíte mít založenou datovou schránku, tj. speciální e-mail, na který vám úřady posílají dopisy). Online cesta je nejpohodlnější a pro podnikatele se zřízenou datovou schránkou dokonce povinná,” upozorňuje Miroslav Hoza. Výhodou je flexibilita, protože odeslat můžete i minutu před půlnocí. Pozor ale na platbu daní – částka musí být na účet finančního úřadu připsána k 1. dubnu, takže doporučujeme odesílat pár dní předem a vyplňovat klidně last minute!

Pokud schránku ani elektronický podpis zřízeny nemáte, nemá prakticky cenu online přiznání vyplňovat, protože je stejně potřeba odeslat tištěnou verzi finančnímu úřadu. Takže doporučujeme rovnou volit odeslání papírů poštou. Poslední možností je samozřejmě fyzická návštěva podatelny finančního úřadu, ale co si budeme nalhávat…

Foto: galleryhip.com