27. Červen 2024
Vyrábíte nebo prodáváte a máte skladovou evidenci? Zjistěte, jak jednoduše a efektivně vést skladové hospodářství a zvýšit tak produktivitu svého podnikání. V článku se dozvíte, co patří do zásob podniku a jak si zjednodušit jejich řízení.
Co patří do zásob podniku?
Zásoby jsou součástí oběžného majetku společnosti a pořizují se k zajištění plynulého chodu provozu, výroby nebo za účelem prodeje. Správné řízení zásob v podniku je klíčové pro přesné vykázání aktiv v rozvaze účetní jednotky.
Dle zákona rozlišujeme čtyři druhy zásob:
Materiál – zahrnuje suroviny a pomocné materiály potřebné pro výrobu. Je to například mouka, šrouby, obaly určené k přepravě.
Zboží – jedná se o hotové produkty, které byly pořízené za účelem dalšího prodeje. Může to být například oblečení nebo elektronika v obchodě.
Zásoby vlastní výroby – zahrnují nedokončenou výrobu, polotovary vlastní výroby a hotové výrobky.
Mladá a ostatní zvířata a jejich skupiny podle českých účetních předpisů.
Jak přistupovat k řízení zásob v podniku?
Řízení zásob je činnost, pomocí které udržujete skladové zásoby na optimální úrovni – tedy tak, abyste minimalizovali jak časový, tak množstevní nesoulad mezi procesem výroby u dodavatele a procesem spotřeby u odběratele.
Proces řízení zásob v podniku můžeme rozdělit na:
Strategické řízení – zaměřuje se na stanovení množství finančních prostředků, které můžete dlouhodobě vyčlenit na financování zásob.
Operativní řízení – jedná se o pořizování a udržování zásob na skladě nebo v prodejnách pro potřeby odběratelů i firemního výrobního útvaru.
Co je to skladové hospodářství?
Skladové hospodářství (nebo také skladová evidence) představuje způsob, který podniky využívají k efektivnímu řízení svých skladů. Evidují tak stav skladovaných zásob a spravují skladové pohyby. Různé duhy zásob se zaznamenávají na skladové karty a mohou být v měrných (ks, kg, m, t, l) nebo peněžních jednotkách (pro stanovení jejich hodnoty se používají oceňovací metody – například FIFO).
Skladové karty vám umožňují sledovat přírůstky a úbytky, nákupy a prodeje. Díky nim víte, kdy musíte objednat další zásoby, nebo které položky vám leží na skladě už delší dobu a je tak nejvyšší čas je prodat.
Kdy musíte řešit skladové hospodářství?
Podle zákona o účetnictví musí mít skladovou evidenci zavedenou každá společnost, která nakupuje zásoby. To je typické například pro pekaře, švadleny, provozovatele restaurací a výrobní podniky.
Jak si zjednodušit skladové hospodářství?
Možná už jste někdy přemýšleli nad tím, jak správně a přehledně evidovat zásoby a zároveň se u toho co nejméně nadřít. Řešením je program na skladové hospodářství, díky němuž máte evidenci výrobků i zboží, jednotlivé díly a pohyby mezi sklady na jednom místě a v jedné aplikaci.
Pomocí softwaru na skladové hospodářství můžete zboží a služby určené k prodeji snadno a přehledně uspořádat do různých kategorií. U každého produktu pak stanovit název, prodejní cenu, sazbu DPH i čárový kód EAN. Prostřednictvím SW skladového hospodářství můžete také řídit výrobu – stačí pro každý výrobek nastavit, z jakých dílů se skládá, systém vám pak automaticky odečte dané komponenty ze skladu a naskladní hotový výrobek.