05. Únor 2019
Všichni to známe. Život obchodníka je sinusoida, která střídá skvělá období s časy, kdy se nám nedaří. Nemáte nové obchody, nedaří se domlouvat schůzky, případně zákazníci na schůzkách odmítají. Jak se chovat a co dělat, když se přestane dařit? Mrkněte na následující tipy, které vycházejí z každodenní obchodní praxe.
1.) Negativní myšlenky
Základní technikou je přijmout negativní myšlenky stejně, jako v úspěšném období přijímáte myšlenky pozitivní. Důležité je se v negativitě neutápět. Na všem zlém je něco dobré. Berte tato období jako čas zkoušek, které vás má něco naučit.
2.) Soustředění na základní obchodní aktivity
Jak se co nejrychleji dostat z krize ven? Soustřeďte se na elementární dovednosti obchodníka a nerozptylujte se „nadstavbou“. Udělejte si akční plán základních aktivit, do kterých patří kontaktování nových potenciálních klientů a obchodní jednání. Do akčního plánu si dejte čísla na každý den v týdnu. Například každý den oslovit 15 nových klientů a mít 3 obchodní jednání.
Ze své zkušenosti vím, že když se začnete soustředit na výše uvedenou podstatu obchodu, začne se vám dříve nebo později dařit. Nadstavbu, jako jsou obchodní školení, budování osobního brandu, sociální sítě, atp. můžete ladit v momentě, kdy jste v pohodě. Pamatujte, že tohle si prostě musíte oddřít, bez toho v obchodě nebudete úspěšní.
3.) Sdílená starost je poloviční starost
Jak říká můj kolega, zkušený obchodník Pepa Bártík, sdílená radost je dvojitá radost a sdílená starost je poloviční starost. Když se vám nedaří, podělte se o to s kolegy a poproste je o zpětnou vazbu. Ideálním prostředím na to je porada, kde je vyhrazen blok na sdílení zkušeností a best practices. U nás v ANTEE se každé pondělí ráno na Google Hangouts sejdu se všemi našimi obchodníky, abychom tyto věci řešili. Člověka to z kraje týdne nakopne k lepším výkonům.
4.) Techniky a nástroje, které podpoří zaběhnutí správných návyků
Existuje pár tipů, které vám pomohou dostat se opět na výsluní. Víte, že byste měli dělat akvizici a nechce se vám do toho? Pak zkuste prvky gamefikace. Mobilních aplikací na toto téma pár existuje, např. Call Smartly od guru telefonování Mirka Prince. Nebo zajímavé RPG habatica.com, o kterém její tvůrci píší: „Habitica je internetová hra, která zlepšuje návyky v reálném životě. Mění tvůj život v hru tím, že všechny tvé úkoly (zvyky, denní úkoly a úkoly v úkolníčku) přemění na malá „monstra“, která musíš porazit. Čím lepší v tom budeš, tím dále budeš postupovat ve hře. Pokud se nebudeš snažit, tvá postava začne chřadnout.“
Použít můžete také můj oblíbený buzerlístek nebo metodu to do-today z knihy Konec prokrastinace od Petra Ludwiga.
5.) Snažte se nejen brát, ale také dávat
Rozebrat celou podstatu principu by vydalo na mnoho hodin. Ale jako člověk, který má blízko ke spiritualitě, vím, že tenhle princip funguje. Podstata duchovního života by se dala shrnout do věty: „Co můžu udělat pro svět?“ Když se otevřete, začnete sdílet své know how a začnete podporovat potřebné, tak budete mít ze sebe daleko lepší pocit. Pocit, že to celé dává smysl. Mně osobně se to pak vrátilo i obchodě formou nových obchodů, které přišly jako „blesk z čistého nebe“.
Z poslední doby velmi doporučuji rozhovor Jirky Rosteckého s Martinem Rozhoněm z Vivantisu. Martin Rozhoň vybudoval miliardovou firmu Vivantis, kterou prodal, aby nakonec začal žít více duchovně. Libor Malý, zakladatel jobs.cz, je stejným příkladem. Někdo si musí projít 3x syndromem vyhoření, někdo má dáno vést obrovské korporace, někdo je obchodník, který brázdí silnice České republiky. Cíl je stejný, jen cestu k němu máme každý jinou.
………………………………………………….
Petr Němeček
33 let, ANTEE s.r.o., Sales director
www.nemecekpetr.cz
Instagram
- Nejlepší rada: Věnuj se něčemu, co tě bude bavit a vytrvej v tom – rada od rodičů – podnikatelů. Jako poslušný syn se jí držím.
- Co pro mě znamená sales: Je to pro mě všechno, doslova. Miluju to od okamžiku, kdy jdu na schůzku, užívám si tu obchodní hru, jsem šťastný, když se zákazníkem najdeme win-win řešení, a po čase realizace odcházím s pozitivní referencí k dalším zákazníkům. Jinak sales je odrazem mé životní filozofie být svobodný a odpovídat si za svůj život sám, nebýt na nikom závislý.
- Moje mise: Dělám lidi šťastnějšími. V pomoci druhým vidím největší smysl života. V roli obchodníka jsou to zákazníci, kterým pomáhám online marketingem k plnění obchodních cílů, které mají přesah do rodin majitelů i zaměstnanců firmy. V roli sales directora jsou to obchodníci, kterým pomáhám, aby se jim lépe dařilo a plnili si sny nejen svoje ale i svých rodin. Když jsou lidé v pohodě a spokojení, je to pro mě zpětná vazba, že tu práci děláme dobře, což mi dělá radost.