„Chceme nakopávat mladé lidi k úspěchu,“ říká Ondřej Karasz, zakladatel Zápočtu z byznysu

01. Září 2018

Muž, jehož cílem je vzdělávat. Pomáhá talentovaným mladým lidem a těm, kteří mají chuť něco se svým životem udělat. Zaměřuje se hlavně na vysokoškoláky, protože ti po letech studia za sebou nemají praxi a ani praktické znalosti a jejich cena na trhu práce je velmi nízká. Se Zápočtem z byznysu mají ale daleko větší šance.

S Ondřejem Karaszem jsem se setkala v karlínské kavárně a už když přišel, byl samý úsměv. Byla jsem jeho třetí schůzka v ten den a ještě ho po našem rozhovoru čekaly další čtyři. Venku panovalo obrovské vedro, které bylo k vzteku mně a zbytku Čech. Jen Ondřej si v pohodičce objednal ledovou kávu a zvesela na mě kývnul, že je ready.

hledáme obchodníka

Ondřeji, nemohu se nezeptat. Na čem jedete? 🙂

Když děláte, co vás baví, je to na vás vidět. Vím, zní to jako klišé, ale je to tak. Dnes mám schůzky s lidmi, které bych rád zapojil do mého projektu Zápočet z byznysu. Každý má jiný talent a zkušenosti a ten mix je opravdu zajímavý. Těším se, co nového to přinese.

Dříve jste se hodně věnoval financím, jak jste se k tomu dostal?

Pořád to platí. Začínal jsem na živnosťák jako student oboru Finance na VŠE. Koncem roku 2004 jsem už nechtěl chodit na brigády bez perspektivy, tak jsem po návratu ze Skotska obíhal pohovory na místech, kde bych mohl získat praxi. Z možných nabídek jsem si tenkrát vybral spolupráci s německým holdingem OVB Allfinanz, protože jsem jako student chtěl mít praxi napříč finančním trhem, nikoliv jen třeba v bance a zároveň jsem si přál být součástí mezinárodní firmy. Postupně se nám podařilo vybudovat vlastní firmu se strukturou zhruba šedesáti obchodníků, manažerů.

Pořád jste v tom aktivní, nebo už je to jinak?

Pořád firmu vedeme, řídíme. Nicméně teď se věnuji i jiným věcem. Chtěl jsem svému byznysu dát nějakou nadhodnotu a více se seberealizovat. Vždycky jsme rádi spolupracovali s mladými lidmi, protože sami jsme s manželkou Haničkou příkladem bývalých podnikajících studentů z VŠE. Takže jsem přemýšlel, jak to udělat jinak, zábavněji, lépe a tak, aby to bylo svěží, zajímavé…

Zajímavé pro vás, nebo pro ty, co s vámi budou spolupracovat?

Myslím, že pro obě strany. Protože primárně jsem já sám pociťoval, že některé věci, které jsem dělal, mě už tolik nebavily a neměl jsem možnost se dostatečným způsobem kreativně projevit. To mělo dopad na mé současné kolegy a zároveň jsem neměl tak dobré výsledky při budování naší firmy, jaké byly na začátku.

A co myslíte, že byl ten problém?

Hlavně to nadšení. Protože to vám řekne každý, že když od nuly budujete firmu, tak jste plná nadšení. A jde vám všechno samo od ruky. Tohle nadšení jsem tam měl samozřejmě taky, nicméně když už něco děláte dlouho a stejně, tak to nadšení vyprchá, logicky. A nejen to, přišly i takové únavové syndromy nebo pocity vyhoření. On to byl ve finále začarovaný kruh, kdy jsem se necítil dobře jak psychicky, tak fyzicky a ani byznysově tam nebyly výsledky, na které jsem býval zvyklý. Říkal jsem si, co dál. Chtělo to nějakou razantnější změnu. Když si to uvědomím, tak z takového marastu vznikl Zápočet z byznysu jako světlo naděje na tuhle změnu.

Vyzkoušejte leady

Ten projekt vás napadl jen tak? Nebo jste se někde inspiroval?

Systém, ve kterém naše firma fungovala, potřeboval inovovat. Cítil jsem to, a když jsem si dával na papír, jak by to asi mělo vypadat, vytvořil jsem si vlastně vizi toho, co bych ideálně chtěl. Zaměřil jsem se na kooperaci se spolupracovníky, příjem nových kolegů, finance, přínos pro ostatní i pro mě. Představě, která se mi honila hlavou, jsem dal reálnou podobu. A jak víme, když je něco na papíře, dostane to váhu. Není to jen myšlenka, která uteče. Když dáte něco na papír, je v tom energie a ta se někde musí odrazit.

A to jste si udělal myšlenkovou mapu?

Myšlenkovou mapu, přesně tak. Máme rádi myšlenkový mapy, milujeme myšlenkový mapy! (smích)

Máte nějakou aplikaci, nebo si je kreslíte sám?

Kreslím si to na A4. Aplikace mi přijde taková kostrbatá a kreslení a ty věci kolem toho mě hodně baví. Takže jsem si udělal tuhle myšlenkovou mapu a nastínil v ní to, jak já vidím díru na trhu. Mladí lidé mají problém s prací, mají problém začít s byznysem atd. A já zase jim můžu to propojení zprostředkovat a tak.

Jaký si myslíte, že mají problém mladí lidé s prací?

Nemají tolik zkušeností a pořádnou praxi, ale to možná není až takový problém. Spíše se potýkají s tím, že se neumí sebe-vědomě prodat, nemají komunikační a prezentační dovednosti a nemají známosti a kontakty na lidi, kteří by jim v kariéře nebo podnikání na začátku pomohli. Byl jsem na tom stejně. Na nule a možná i v mínusu. J K tomu se mimochodem váže historka, jak jsem obcházel v roce 2004 pohovory u různých finančních společností včetně OVB oděn v šedém plastovém saku s rukávy po konečky prstů, ozdoben červeno-zlatou kravatou a s ošoupaným batůžkem na zádech. Podroben HRovým „psychotestům“ jsem s výrazem beznaděje v zarudlém obličeji odcházel bez úspěchu. Sám sobě se dnes směju, protože bych se musel také vyhodit. J Pak jsem pracoval přes prázdniny ve Skotsku, kde jsem se o sebe sám staral, získal větší sebevědomí, vydělal pár liber navíc, koupil si nový oblek a šel to zkusit znovu. Uspěl jsem a následně začal podnikat.

Další problém, který vidím je, že Vysoké školy své studenty na samostatné podnikání většinou nepřipraví. Proto tu je Zápočet z byznysu, který pomáhá studentům tyhle problémy řešit.

Co váš projekt „Zápočet z byznysu“ řeší?

V rámci Zápočtu z byznysu mají na výběr několik úrovní spolupráce, a tím si myslím, že je nejvíce dokážeme zaujmout. Není to one way jako například rekruiting do již zmíněných financí. Samozřejmě, pokud je o to zájem, rádi to nabídneme stejně tak, jako nabízíme obchodní spolupráci s dalšími strukturálními firmami např. v energetickém poradenství, realitách, investicích do zlata ad. To je široký záběr a pro některé studenty velké sousto – jít z brigády rovnou se svou kůží na trh. A to i přes to, že se v podstatě jedná o nezávaznou obchodní spolupráci, kterou lze kdykoliv přerušit nebo ukončit. Obchodní spolupráce je totiž založená na živnosťáku, což je flexibilní a právě tím se lišíme od klasického studentského brigádničení.

Další úroveň spolupráce, kterou nabízíme je formou Interaktivní stáže zaměřené na soft skills s okruhy témat jako Management, Komunikace, Podnikání. Tam se potkají s dalšími sobě rovnými kolegy a získají větší sebevědomí. Porovnají si své schopnosti a na závěr obdrží osvědčení o absolvování Interaktivní stáže v podobě originálního certifikátu Zápočtu z byznysu. Tam, kde to jde, mohu dát i osobní doporučení do životopisu.

A naše vize:

Sníme o tom, že jednoho dne bude mezi studenty převládat podíl těch, kteří budou aktivně vyhledávat byznysové příležitosti a realizovat tím sami sebe. V našem ideálním světě jsou ambiciózní mladí lidé propojeni s těmi správnými kontakty, kteří pro ně na jejich cestě za kariérou reprezentují úspěšné osobnosti a leadery. Jedině spoluprací a učením se od těch nejlepších se mladý člověk může sám stát tím nejlepším.

Pro koho je vhodný, co všechno jste schopní pro ty lidi udělat?

Na úvod řeknu, že mi jde hlavně o efektivitu využití zdrojů. V našem případě lidských zdrojů. V rámci podnikání ve financích jsem se já (i moji kolegové) potkával se stovkami mladých lidí, ze kterých přibližně tak jeden z deseti se zajímal o obchodní spolupráci ve financích, což je úplně normální. Já jsem ale cítil, že je obrovská škoda nezaměřit se i na těch zbylých 9. Každý má totiž svou individuální cestu a Zápočet z byznysu jim pomůže na ni nastoupit a správně. Navíc, dříve jsem byl v kontaktu jen z desetinou z nich, ale teď díky Zápočtu z byznysu a jeho širokému záběru se 100 procenty. Dobře nepomůžeme každému, ale troufám si říct, že pro 9 z 10 lidí máme řešení. Tak budujeme velkou komunitu šikovných a talentovaných lidí, kteří si mohou pomoci i navzájem.

Neříkejte, že to je pro každého, jaký je ideální spolupracovník?

Cílovka jsou mladí lidé, ideálně studenti VŠ, kteří doteď chodili na part-time joby nebo brigády, ale uvědomili si, že je to nikam neposouvá, nebo že ta jejich životní cesta by mohla být zajímavější. Najednou jim došlo, že by chtěli zkusit nějaké podnikání a možná ještě ani nemají nápad. Třeba teď prodávají kafe tady v kavárně, ale už si říkají, že to asi není ten směr, kterým se chtějí ubírat. V tu chvíli přichází projekt, Zápočet z byznysu, kterému já říkám akcelerátor, a který urychlí ten proces změny. Rychleji člověka nasměruje do podnikání nebo minimálně mu přenastaví myšlení. Protože začít se musí v hlavě.

Pokud nás ale osloví člověk, který má nějaký start up nebo je to freelancer, tak jim můžeme pomoci zase jinak. Propojíme je se zajímavými lidmi a zajistíme kvalitní networking. Zatím ale bohužel nemáme kapacity na osobní mentoring a koučing.

Chystá se to?

Myslím si, že to je otázka budoucnosti. Podobných projektů a inkubátorů je tady hodně, takže mi spíš dává smysl navázat spolupráci s nimi. A podle regionu tam třeba toho člověka poslat a zařídit, ať se o něj postarají. Protože oni už na to mají infrastrukturu a systém vytvořen. A my zase spíš půjdeme tím směrem, co to propojí a navážeme na sebe pozornost.

A už jste začali nebo v jaké je to fázi?

Na tenhle bod je ještě čas. Zatím nám Zápočet z byznysu v plné palbě běží od začátku roku 2018. Jinak ta původní vize, co jsem říkal, tu jsem si udělal v září 2016, potom to nějakým způsobem zrálo a od roku 2017 tu vizi začínám realizovat. V roce 2017 jsme dávali s manželkou Haničkou a Davidem Kolářem z Business Animals do kupy věci ohledně strategie a webu. V roce 2018 jsem to rozjel ve větším a využil také infrastrukturu naší už vybudované firmy ve financích. Samozřejmě, že tam jsou neustále věci, které se dají vylepšovat, posouvat. To je úkol do dalších měsíců a let. Zpětně vidím, že se mi povedlo dostat se z toho počátečního stavu vyhoření a teď můžu dělat něco, co mi dává ještě větší smysl než před tím. Ty mé inovace se totiž pozitivně promítají i do mého primárního byznysu ve financích. Díky tomu finanční byznys děláme líp, otevřeněji a zajímavěji.

Máte příklad člověka, který přišel, nevěděl co dál a teď je na dobré cestě?

Zatím je to krátká doba na to, abychom měli velké počty zkušeností za sebou, nicméně už máme desítky účastníků v rámci našich workshopů a několik z nich je úspěšně dokončilo s certifikátem. Absolventi většinou hovoří o změně myšlení, dobré partě, která se na workshopech sešla, vyšším sebevědomí atp. Jeden z absolventů například získal nový elán ve svém vlastním projektu, kde originálně využívá bylinky v gastronomii. Další si už stihli vyřídit svůj živnosťák a jdou do obchodní spolupráce.

Rád zmíním ještě příklad úspěšného studenta, který nám točí videa, to je Martin Ulrich. Kdysi s námi spolupracoval a já jsem měl možnost ho vést i osobně. Už tenkrát se věnoval focení, točení videí a tak, ale chtěl si vyzkoušet také jednání s klienty. Pracoval nějakou dobu i ve financích a tím se tak nějak posunul dál a dneska v rámci svého podnikání je daleko úspěšnější. Když se s ním teď pobavím o tom, co mu naše spolupráce dala, tak říká, že když jedná s klientem, tak už ví, jak s ním komunikovat, jak dotahovat věci do konce, aby z toho ten obchod byl. Takže se už umí prodat.

Jaké kanály používáte, abyste dali o svém projektu vědět?

Jsem nejvíc na Facebooku, takže jsem si Zápočet z byznysu zpropagoval nejvíc právě na FB formou videí. Jsme vidět též na Business Animals, díky tomu, že jsem tu byl rok ambasadorem, tak se lidé měli možnost dozvědět, co děláme a jak jim můžeme pomoci. A co je možná nejdůležitější, sice je to pod povrchem a není to vidět, ale je to osobní doporučení. To je automatický kanál, který právě funguje, když předáváte lidem nějakou hodnotu. Ti lidé potom vidí, že to má smysl a sdílejí to dál. Vždyť, kde vás zdarma nakopnou k úspěchu a na tu správnou cestu a ještě vás vybaví praktickými radami a know how? Naše stáž je totiž bezplatná (protože nás živí již vybudovaný byznys).

Takže ta doporučení jsou vesměs offline?

Je to offline. A když máte takový projekt, tak je to pecka. To vám ta doporučení chodí sama. Protože ve škole se to neučí a jinak by si zájemci museli platit osobního mentora, kouče. Tohle je prostě něco, co mě osobně naplňuje, a přináší mi do života radost a větší smysl, než jsem měl před těmi dvěma lety.

Měl jste nějaký fuckup?

Já jsem dost opatrný člověk, takže se fuckupům v životě vyhýbám. Ale nevýhodou mého přístupu je, že věci nejdou právě tak rychle, jak by mohly jít. Někdo je takovej hrrr, rychlej, má to na papíře, má to na jazyku a už to dělá, a pak najednou zjistí, že se vydal špatnou cestou. Ale já si kladu za cíl nejdřív to prodiskutovat, promyslet, spojit se se správnými lidmi…

Máte pocit, že vám GDPR nějak uškodilo?

Týká se to všech. My jako podnikatelé ty věci nevnímáme jako škodící, ale jako změny, které buďto přetavíme v příležitost, nebo z toho budeme dělat problém. Máme možnost volby.

Čemu se teď věnujete nejvíc? Snažíte se to balancovat? A jak to jde?

Tohle je taková klíčová otázka na moje životní fungování, a jak úspěšně se mi daří týdnu vše skloubit.

Jak vám to jde?

Mohlo by to jít líp. Víte, já jsem spíše vizionář. Je to taková vlastnost, že když něco vymyslím, tak potřebuju další lidi, aby mi pomohli ty věci dotáhnout. Například se Zápočtem z byznysu mi hodně pomohla manželka a další úžasní lidé…

Jak se vám to daří vyvažovat? Jak pracujete s prioritami?

Těch aktivit je samozřejmě hodně, snažím se rozvíjet svoje spolupracovníky, servisuji klienty, řeším online marketing, vymýšlím zlepšováky v Zápočtu z byznysu a do toho se věnuji rodině, dětem a tak. Ale rozhodně je jasný, že využívám maximum svého času, takže jsem dost často v tý fázi jako nestíhačka, ale způsobuju si to sám, protože můj život je spíš takový chaotický.

A v tom se vám dobře žije, nebo ne?

Mně se v tom žije dobře, dokud se mi to nesesype na hlavu. Protože rozvíjím nový věci, super nápady, což je strašně motivační, to mě baví, a pak právě tam jsou ty drobnosti, úkoly, které se valí ze strany a člověk je začne vnímat, když narostou. A v té chvíli je ideální mít svého mentora, kouče, což je pro mě moje manželka. Společnými silami tak zvládáme zkoordinovat rodinu, byznys atd. Bez ní bych se asi nikam nedobral, protože by mě ten chaos zahltil. Další, kdo mi v tom teď snad pomůže, bude nová osobní asistentka.

Kde si myslíte, že vám uniká ten čas?

Jakmile rozjíždím věci, realizuji nápady, musím se setkávat s lidmi a dělat telefonáty. Plní se mi „todůčko“, a je to také hodně i o administrativě. A já ji moc nemusím, takže občas, než bych se na ni vrhnul, raději prokrastinuji. Jenže, jak vím, ony ty úkoly nezmizí, nakupí se a pak jsem ve stresu, že to nemohu stihnout. Ale potom si sednu s manželkou, která je mistr v organizaci, proberu s ní ty úkoly a spolu je naplánujeme, načasujeme, seskupíme a najdeme průsečíky. Stačí jí na to chvilka a já pak mám jasno. Lépe se mi funguje a vlastně i dýchá. A nakonec mám z toho dobrý pocit, protože se díky tomu, i těm drobným úkonům, mé nápady realizují.

Jak pracujete se svým diářem? Nebo si sednete s manželkou a děláte třeba plán na týden?

My tomu s manželkou říkáme „individuál“ – to znamená, že si dáme individuální setkání. Buď si tak na hodinu sedneme, nebo to zvládáme i online, třeba za jízdy v autě. Mám takový soupis úkolů, který probíráme a bavíme se o prioritách a termínujeme to. Nicméně je potřeba tohle dodržet. Na to, aby mohl být člověk úspěšný, je prostě potřeba mít systém.

Ondřeje už čeká další schůzka a před ní stihne ještě dva rychlé telefonáty. Vše s úsměvem a plný energie. A já přemýšlím o tom, že by se mi taky hodil člověk na „individuál“, protože nastavit si priority, je občas pro každého z nás oříšek…..

Ondřej Karasz

Podnikatel v oblasti financí, mentor v Zápočet z byznysu.

Nejlepší rada: „Nehoň se za penězi, budou před tebou utíkat.“
Co pro mě znamená obchod: Obchod a podnikání je pro mě open-minded životní styl, zábava, akční pozitivní lidé, inspirace, pokora, svoboda a také odpovědnost.
Moje mise: inspirovat, vzdělávat a podporovat mladé lidi, aby se co nejdříve zajímali o možnosti podnikání, byznysu a osobního rozvoje. Ideálním výsledkem mé mise je úspěšný mladý člověk.

Foto: archiv Ondry Karasze

© 2024 imper.cz