4 podobnosti mezi úspěšným člověkem a červenou řepou

6. 3. 2016 +

Inspirace

Optimisté vidí sklenici vody poloplnou, pesimisté poloprázdnou. Úspěšný podnikatel přemýšlí, jak tu sklenici levně získat a výhodně se jí zbavit. Tahle tvrzení svědčí o tom, že o všem rozhoduje úhel pohledu. Pokud nejste mistr technologického průmyslu, jako například Steve Jobs, je velice pravděpodobné, že nic nového nevymyslíte. To ale výbornému podnikateli nevadí. Jeho superschopností je totiž umět se podívat na věci inovátorsky. A to stačí. Spisovatel Tom Robbins ve svém románu Parfém bláznivého tance staví příběh o nesmrtelnosti na řepě a doporučuje, abychom byli jako tato zelenina. A pokud chcete být úspěšný podnikatel, je to naprosto nevyhnutelné – odlehčeně řečeno.

Successful entrepreneur looking happy sitting at desk with arms over head

1. Vysoce koncentrovaná kvalitou

Červená řepa se pyšní vysokou koncentrací příznivě působících látek, jako jsou draslík, hořčík, železo, jod, mangan, zinek, vitamin C a E. Stejně tak úspěšní podnikatelé nejsou zaměření jednostranně. Člověk může být šikovným prodejcem LED televizí. Jenže je to um poskládaný z několika vrstev. Musí umět vystupovat, mít skvělé komunikační dovednosti, umět více jazyků, schopnost předvídat, dovednost motivovat zaměstnance a v neposlední řadě musí být i skvělý matematik. A ten, komu se daří v businessu, netráví volný čas zabořený do sedačky u televize. Jde si zacvičit jógu nebo se učit bojové umění. Pracuje na naučení dalšího světového jazyka. Chodí do přírody běhat. Neúspěšní jenom zírají a říkají si: „Kdy to všechno stíhá? Vždyť ten se vůbec nezastaví! Pořád pracuje!“ Ale úspěšní vědí. Jak řekl Konfucius: „Vyber si práci, která tě baví, a ani jediný den svého života nebudeš muset pracovat.“

2. Je zásaditá/zásadová

O řepě je známo, že díky své zásaditosti má schopnost potlačovat viry, bakterie a bojuje tak s rakovinou a dalšími nemocemi. Podobnost slov zásaditost a zásadovost není čistě náhodná. Pracovní a společenský život člověka se dá totiž taky přirovnat k lidskému organismu. Všechno se vším souvisí. A pokud dovolujete „nemocným oblastem“ vašeho života, aby se krmily na vaší energii, dochází ke zhoubnému prorůstání.

Zásaditost/zásadovost má schopnost toto odbourávat. Úspěšní lidé neztrácejí čas bujarými a nekonečnými oslavami úspěchů s velkým množstvím alkoholu. Vědí, že je to další střípek skládačky a jsou jenom o kousek blíž ke splnění svého snu. Tajemství úspěchu je v tom, že nezastavíte a jdete dál. Máte svá pravidla a držíte se jich. Takový systém funguje. Když totiž ovládáte vše, co závisí na vás samotných, snáší se mnohem lépe překvapení přicházející zvnějšku. Napoleon řekl: „Okolnosti tvořím já.“ A přestože jako vojevůdce nakonec prohrál, podnikatel s tímto odhodláním porazí všechny překážky.

3. Hodí se ke všemu, ale vždy hraje prim

Zpracovávali jste někdy řepu? Pokud ano, tak víte, že se neptá a své okolí barví do náruživých odstínů. Když vidí čistou kuchyň, řekne si: „Tohle místo je teď možná kuchyň, ale až ji podmaním, bude to chrám vzdávající počest červeno-fialové barvě.“ Dobrý podnikatel najde na trhu nevykryté místečko a zaplní ho, ale výborný podnikatel přijde a obarví okolí do svých barev. Na talíři můžete červenou řepu přihodit ke krvavému steaku i stydlivému kuřeti. Zkombinujete ji s jablkem a citronem. Zanechají pouze nepatrný otisk chuti a co do vzhledu jako by se po nich zem slehla. Talíř bude vždy veselejší, když na něj přihodíte kopeček rudé řepy. Taková je i povaha úspěšného člověka. Cítíte se s ním dobře, protože si nepotřebuje nic dokazovat. Nějak vás nabíjí jeho pouhá přítomnost. Zapadne do každé společnosti, ale neztratí se v ní. Je tak schopný, že ho na žádném talíři nepřehlédnete.

4. Nenechá se sežvýkat systémem

Když se narodíme, jsme horliví, zčervenalí a odhodlaní vykřičet naše sny do celého světa. Následně nás však žvýkají rodiče, polyká škola, rozmělňuje systém a my máme skončit v míse v nelichotivých barvách hnědé. Držme se ale spíše rozhodnutí červené řepy, která se nedá nikterak zpracovat žaludečními šťávami, jako se to stává nám se společenskými institucemi. Drží se svých vášnivých barev i po strávení třemi žaludky. Úspěšný člověk se, stejně jako červená řepa, nenechá nakazit žaludečními bakteriemi většinového okolí. Drží se svých původních barev a žije život, ve kterém se před sebou nemusí za nic stydět.

Jak to máte vy, obchodníci? Nenecháte se sežvýkat systémem? Kdy jste si naposledy stáli za svým nebo podnikli něco, za co jste na sebe hrdí?