Business INSIDER – Seznam.cz: „Značka Seznam.cz je v Česku synonymem internetu. Lákavá vize pro klienty i obchodníky“

10. 7. 2016 +

Obchod

Seznam.cz je jednou z mála firem ve světovém měřítku, která na domácím trhu válcuje Google. Češi jsou prostě pořád zvyklí lustrovat internet lokálními zdroji. Obchodníkům Seznam.cz klienti často namítají, jak je Seznam.cz mrtvý, ať žije Google. Statistiky jsou však nekompromisní a i u mladé generace zvládl Seznam.cz zabodovat – internetová televize Stream.cz má denní návštěvnost zhruba 300 tisíc uživatelů. Nás proto zajímalo, jak to uvnitř takové firmy s 1100 zaměstnanci vypadá, jak je sestaven sales tým, jaké obchodní hacky využívají a jak to doopravdy je s místní svobodnou kulturou. Na palbu otázek odpovídali manažeři týmů Tomáš, Katka a Roman.

BA 1
Tři „seznamáčtí“ manažeři: Tomáš Pokorný (vlevo) je odpovědný za obchodníky v obchodní síti, Kateřina Plecitá vede tým VIP obchodníků a Roman Pekárek má pod palcem obchodní síť a telesales.

Aktuálně nabízí příležitost kolegům na pozicích:

button zajima me tato prilezitost

Sales se v Seznam.cz řeší na třech úrovních: Obchodní síť, Telesales a VIP klientela. V zkratce jsme vyzpovídali manažery všech fieldů a zkusili odhalit, jak se jejich práce, nasazení a postoje liší, nebo shodují. Příběhy všech tří jsou až podezřele podobné: ve firmě pracují dlouhá léta, všichni začínali na pozici obchodníka a dnes vedou týmy lidí. Třeba má být Seznam.cz i tvým příběhem. Přidej se do týmu!

Akviziční telesales vs. farmaření terénních a VIP obchodníků

Den obchodníka v obchodní síti nás zaujal. Za den stihnete dvě schůzky a klidně se stane, že ráno posnídáte s jednatelem firmy, ze které se přesouváte na schůzku s řemeslníky. „Tito lidé mají různé cíle a požadavky a vy je musíte umět všechny naplnit. Orientujeme se na výkonovou reklamu, kde je nejvýkonnějším produktem Sklik. O co jde? Klienti inzerují online cíleně na vybraná klíčová slova, a tím dokážou přivést na svůj web více relevantních zákazníků,“ vysvětluje Tomáš, který vede tým obchodníků v obchodní síti. Tady je důležité říct, že každý obchodník má ve svém portfoliu přibližně 100 aktivních klientů. O ty se musí postarat, a k tomu samozřejmě řeší akvizici a s tím spojený cold calling.

BA 2
Tomáš Pokorný, 29 let (vlevo). Ve volném čase ho nejčastěji zastihnete u sportu. Nejvíc pyšný je na své poslední vítězství – v březnu zdolal první půlmaraton. S kolegy se rád vyřádí na badmintonu a v zimě oprašuje zapomenuté lyžařské dovednosti. Za každým úspěchem je potřeba hledat ženu a i Tomáš se nám přiznal, že za vyváženost pracovního tempa a sportu vděčí své manželce.

Vedle obchodní sítě funguje oddělení VIP klientů, které vede Kateřina. VIP klienti mají nároky na pokročilejší reklamní formáty a mimo ně musí obchodník zvládat komunikaci i s mediálními agenturami. Prodávají např. bannerové reklamy na plochách Seznam.cz. „Každému zákazníkovi se snažíme maximálně vyhovět a přizpůsobujeme nabídku na míru, ať už se jedná o PPC reklamu v Skliku nebo třeba videoreklamu na Stream.cz,“ vysvětluje Katka. Obchodník VIP navíc neřeší jen pouhou nabídku reklamy, musí být připraven klientovi pomoct s nastavením kampaní a také jejich vyhodnocováním.

BA 4
Kateřina Plecitá, 37 let, se přiznala, že nyní již cíleně neobchoduje. Obchodně však rozvíjí svůj 8členný tým, a tak má možnost se stále setkávat i s klienty a ověřovat si obchod v praxi. Velmi ráda cestuje, v létě především za poznáním. V zimě miluje hory a s přítelem pravidelně jezdí do Rakouska, kde je nádherná příroda.

Abychom mohli válcovat konkurenci, musí stoprocentně fungovat kooperace všech obchodníků

Telesales pak poskytuje podporu malý firmám a živnostníkům. Většina služeb Seznam.cz je samoobslužných, kdy si klient sám nastavuje výše investic a typy reklamy. O nějaké automatizaci a nepotřebnosti obchodníků ale nemůže být řeč. Klienti právě naopak často a rádi využívají podpory on-line na telefonu. Cíle obchodníka jsou zde postavené tak, aby uzavíral nové obchody.

Terénní a VIP obchodníci mají naopak jednoznačný úkol: rozvoj stávajících klientů, kteří jsou právě v pravidelné péči obchodníků po telefonu. A to ať formou rozšiřování portfolia služeb Seznam.cz, které klient využívá, tak pomocí se stávající reklamou. „Abychom se dokázali neustále posouvat dál a válcovat konkurenci, musí fungovat a kooperovat všichni uvnitř týmu,“ vysvětlil nám proces fungování Roman.

BA 3
Roman Pekárek, 41 let (vpravo), se popsal jako neklidný člověk, který pořád potřebuje něco dělat. Jeho nejoblíbenější volnočasovou aktivitou je turistika, miluje cestování po světě a s tím souvisící geocaching. Nakonec z něho vylezlo, že je velkým fanouškem britské kultury, hlavně hudby a humoru. O tom, že to myslí vážně, svědčí i fakt, že s kamarády již spousty let pořádají Festival britského humoru – Trpaslicon.

Na Seznam prý už nikdo nechodí, statistiky ukazují opak

Seznam.cz prý upadá, neinovuje a žije ve stínu slavnějšího Googlu. Přesně tyhle námitky nejčastěji zaznívají od klientů-podnikatelů: „Stěžují se, že na Seznam.cz již tolik lidí nechodí, většina prý využívá Google. To však není pravda, což dokazují měsíční výsledky z NetMonitoru, kde Seznam.cz patří v návštěvnosti mezi jedničku na českém trhu. Například jeho domovskou stránku denně navštíví až 2 800 000 reálných uživatelů,“ jmenuje Katka. „Seznam.cz je vnímán pozitivně a je pro mnoho lidí synonymem internetu. Google jsme jednoznačně předehnali v používání map v České republice a nyní bodujeme s vysíláním internetové televize Stream.cz“ doplnil přednosti Seznam.cz pro klienty Tomáš.

3
Podle Seznamáků není Seznam.cz pouze pro uživatele staršího věku, naopak dokáže být atraktivní i pro mladší generace. „Zaměřuje se na obsahové servery, jako je zpravodajství Novinky.cz, Proženy.cz, Super.cz nebo Stream.cz. Naši uživatelé zde tráví volný čas a díky tomu jsme schopni jim doporučit obsah podle jejich oblasti zájmu.

V Seznam.cz se lidé drží roky – a nás zajímalo, čím to je?

Tomáš nejvíc oceňuje možnost osobního růstu a způsob, jakým se díky firmě dokázal posunout: „Prošel jsem mnoha manažerskými i obchodními tréninky, a také pozicemi, a to byla nejlepší škola. Tyto věci vás posouvají a dávají chuť do další práce.“

Roman žije tím, že Seznam.cz nestojí, ale neustále se vyvíjí a mění pod rukama. „Když už si myslíte, že jste zaběhli v nějakém stereotypu, objeví se změna, která vás donutí začít opět pracovat na vyšší obrátky a hlavně ještě více u práce přemýšlet. A tím Seznam.cz baví i ostatní a bude je bavit nadále.“

Katka, která pracuje v Seznam.cz více než 14 let, vnímá, že jí dal hodně zkušeností i osobních zážitků. „I přesto, že postupem času jsou zde kladeny na zaměstnance i vyšší nároky, dává mi to smysl a jsem ráda, že zde pracuji. Seznam.cz mne navíc baví i svým neformálním prostředím a velkou svobodou v prosazování vlastních nápadů.“

1
V Seznam.cz mají moderní a cool prostory, včetně odpočinkových, a firemní posilovnu.

Pravidla potřebuje i rodinná firma

V Seznam.cz pořád vládne neformální a otevřená atmosféra. Chodit kolem horké kaše se nenosí, když vás něco štve, nejlepší je to hned vyřešit (samozřejmě s chladnou hlavou). Stejná otevřenost podle našich tří manažerů panuje i v přinášení nových řešení. Cílem Seznam.cz je dojít společně do cíle a je jedno, kdo přijde s návrhem, jak to udělat. Může to být obchodník, manažer i CEO. Seznam.cz začínal v podstatě z garáže, kde se jinak než punkově pracovat nedá – dnes čítá přes 1 100 zaměstnanců. „V takovém rozměru se bez pravidel neobejdete. Chceme růst, měnit se a ne vždy je prostor pro rodinnou firmu. Vývoj proti předchozím letům je především v tom, že umíme lépe reagovat na aktuální situaci na trhu a více propojujeme práci napříč odděleními, takže z toho benefituje celá firma,“ uzavírá Roman Pekárek.

6
Zajímavé benefity a peníze vám dnes nabídne každá druhá firma. Pokud chcete zaujmout moderního obchodníka, musíte inovovat i v oblasti rozvoje obchodníků. Například v Seznam.cz jezdí obchodníci 2× ročně do zahraničí. Naposledy se mohli ti nejlepší podívat na Kubu, a to už stojí za řeč 😉

Chceš pracovat v Seznam.cz?

button zajima me tato prilezitost