10. Červenec 2016
Seznam.cz je jednou z mála firem ve světovém měřítku, která na domácím trhu válcuje Google. Češi jsou prostě pořád zvyklí lustrovat internet lokálními zdroji. Obchodníkům Seznam.cz klienti často namítají, jak je Seznam.cz mrtvý, ať žije Google. Statistiky jsou však nekompromisní a i u mladé generace zvládl Seznam.cz zabodovat – internetová televize Stream.cz má denní návštěvnost zhruba 300 tisíc uživatelů. Nás proto zajímalo, jak to uvnitř takové firmy s 1100 zaměstnanci vypadá, jak je sestaven sales tým, jaké obchodní hacky využívají a jak to doopravdy je s místní svobodnou kulturou. Na palbu otázek odpovídali manažeři týmů Tomáš, Katka a Roman.

Aktuálně nabízí příležitost kolegům na pozicích:
Sales se v Seznam.cz řeší na třech úrovních: Obchodní síť, Telesales a VIP klientela. V zkratce jsme vyzpovídali manažery všech fieldů a zkusili odhalit, jak se jejich práce, nasazení a postoje liší, nebo shodují. Příběhy všech tří jsou až podezřele podobné: ve firmě pracují dlouhá léta, všichni začínali na pozici obchodníka a dnes vedou týmy lidí. Třeba má být Seznam.cz i tvým příběhem. Přidej se do týmu!
Akviziční telesales vs. farmaření terénních a VIP obchodníků
Den obchodníka v obchodní síti nás zaujal. Za den stihnete dvě schůzky a klidně se stane, že ráno posnídáte s jednatelem firmy, ze které se přesouváte na schůzku s řemeslníky. „Tito lidé mají různé cíle a požadavky a vy je musíte umět všechny naplnit. Orientujeme se na výkonovou reklamu, kde je nejvýkonnějším produktem Sklik. O co jde? Klienti inzerují online cíleně na vybraná klíčová slova, a tím dokážou přivést na svůj web více relevantních zákazníků,“ vysvětluje Tomáš, který vede tým obchodníků v obchodní síti. Tady je důležité říct, že každý obchodník má ve svém portfoliu přibližně 100 aktivních klientů. O ty se musí postarat, a k tomu samozřejmě řeší akvizici a s tím spojený cold calling.

Vedle obchodní sítě funguje oddělení VIP klientů, které vede Kateřina. VIP klienti mají nároky na pokročilejší reklamní formáty a mimo ně musí obchodník zvládat komunikaci i s mediálními agenturami. Prodávají např. bannerové reklamy na plochách Seznam.cz. „Každému zákazníkovi se snažíme maximálně vyhovět a přizpůsobujeme nabídku na míru, ať už se jedná o PPC reklamu v Skliku nebo třeba videoreklamu na Stream.cz,“ vysvětluje Katka. Obchodník VIP navíc neřeší jen pouhou nabídku reklamy, musí být připraven klientovi pomoct s nastavením kampaní a také jejich vyhodnocováním.

Abychom mohli válcovat konkurenci, musí stoprocentně fungovat kooperace všech obchodníků
Telesales pak poskytuje podporu malý firmám a živnostníkům. Většina služeb Seznam.cz je samoobslužných, kdy si klient sám nastavuje výše investic a typy reklamy. O nějaké automatizaci a nepotřebnosti obchodníků ale nemůže být řeč. Klienti právě naopak často a rádi využívají podpory on-line na telefonu. Cíle obchodníka jsou zde postavené tak, aby uzavíral nové obchody.
Terénní a VIP obchodníci mají naopak jednoznačný úkol: rozvoj stávajících klientů, kteří jsou právě v pravidelné péči obchodníků po telefonu. A to ať formou rozšiřování portfolia služeb Seznam.cz, které klient využívá, tak pomocí se stávající reklamou. „Abychom se dokázali neustále posouvat dál a válcovat konkurenci, musí fungovat a kooperovat všichni uvnitř týmu,“ vysvětlil nám proces fungování Roman.

Na Seznam prý už nikdo nechodí, statistiky ukazují opak
Seznam.cz prý upadá, neinovuje a žije ve stínu slavnějšího Googlu. Přesně tyhle námitky nejčastěji zaznívají od klientů-podnikatelů: „Stěžují se, že na Seznam.cz již tolik lidí nechodí, většina prý využívá Google. To však není pravda, což dokazují měsíční výsledky z NetMonitoru, kde Seznam.cz patří v návštěvnosti mezi jedničku na českém trhu. Například jeho domovskou stránku denně navštíví až 2 800 000 reálných uživatelů,“ jmenuje Katka. „Seznam.cz je vnímán pozitivně a je pro mnoho lidí synonymem internetu. Google jsme jednoznačně předehnali v používání map v České republice a nyní bodujeme s vysíláním internetové televize Stream.cz“ doplnil přednosti Seznam.cz pro klienty Tomáš.

V Seznam.cz se lidé drží roky – a nás zajímalo, čím to je?
Tomáš nejvíc oceňuje možnost osobního růstu a způsob, jakým se díky firmě dokázal posunout: „Prošel jsem mnoha manažerskými i obchodními tréninky, a také pozicemi, a to byla nejlepší škola. Tyto věci vás posouvají a dávají chuť do další práce.“
Roman žije tím, že Seznam.cz nestojí, ale neustále se vyvíjí a mění pod rukama. „Když už si myslíte, že jste zaběhli v nějakém stereotypu, objeví se změna, která vás donutí začít opět pracovat na vyšší obrátky a hlavně ještě více u práce přemýšlet. A tím Seznam.cz baví i ostatní a bude je bavit nadále.“
Katka, která pracuje v Seznam.cz více než 14 let, vnímá, že jí dal hodně zkušeností i osobních zážitků. „I přesto, že postupem času jsou zde kladeny na zaměstnance i vyšší nároky, dává mi to smysl a jsem ráda, že zde pracuji. Seznam.cz mne navíc baví i svým neformálním prostředím a velkou svobodou v prosazování vlastních nápadů.“

Pravidla potřebuje i rodinná firma
V Seznam.cz pořád vládne neformální a otevřená atmosféra. Chodit kolem horké kaše se nenosí, když vás něco štve, nejlepší je to hned vyřešit (samozřejmě s chladnou hlavou). Stejná otevřenost podle našich tří manažerů panuje i v přinášení nových řešení. Cílem Seznam.cz je dojít společně do cíle a je jedno, kdo přijde s návrhem, jak to udělat. Může to být obchodník, manažer i CEO. Seznam.cz začínal v podstatě z garáže, kde se jinak než punkově pracovat nedá – dnes čítá přes 1 100 zaměstnanců. „V takovém rozměru se bez pravidel neobejdete. Chceme růst, měnit se a ne vždy je prostor pro rodinnou firmu. Vývoj proti předchozím letům je především v tom, že umíme lépe reagovat na aktuální situaci na trhu a více propojujeme práci napříč odděleními, takže z toho benefituje celá firma,“ uzavírá Roman Pekárek.

Chceš pracovat v Seznam.cz?