01. Březen 2017
Když jsme dělali rozhovor s Petrem Pražákem z Fincentra, nadchnul nás tím, jak mluvil o svém týmu. Jak buduje fotbalovou 11, kde je každý nezaměnitelnou osobností. My jsme téměř po roce šli zjistit, jestli slova odpovídají realitě a vyzpovídali jsme obchodníky z Petrova týmu. Nelhal. Objevili opravdové osobnosti, kde je každý jiný, přitom mají společné rysy, pohled na věc a vzájemně se doplňují. A to je jejich recept na úspěch.
Znakem dobrého manažera je skutečnost, že pod ním rostou další dobří manažeři
Šéf a podřízení. Vztah, který funguje i ve Fincentru, na první pohled však bylo těžké určit, kdo má tady navrch. Mezi kolegy zde vládne spíše partnerství a i když říká, že finance jsou hlavně o číslech, v týmu Petra Pražáka se všichni do jednoho shodli, že to je především lidský přístup, společná vize a prostředí, které je na této práci baví nejvíc.
Jak se poradenství a Standa vyvíjeli během 14 let
- V dnešní době už aktivně neobchoduje. Na manažerské úrovni má pod palcem celou republiku, s managementem řeší strategie a priority.
- Posledních pár let ho pohání fakt, že nepracuje jen sám na sobě. „Jednou z mých priorit je zlepšovat lidi na pozicích Petra Pražáka. Chci z nich dělat lepší manažery. Oni pak budou dělat lepší práci poradce a jejich poradci budou poskytovat lepší služby klientům.“
- Dříve nebyly chytré telefony a vše bylo postaveno na důvěře a také informacích. „V mých dobách bylo těžké se k informacím dostat a klienti byli rádi, že jsme jim je přinášeli. Dnes si během 5 minut dokážete zjistit, jestli vám říkám pravdu, klidně i během schůzky. Naše práce je mnohem víc o službách.“
- Lidi vnímá jako spolupracovníky, karavan, který putuje stejným směrem. „Nejsem diktátorský ředitel a někdy mi to možná chybí. Při budování dlouhodobých vztahů více funguje komunikace.“
Hlavní focus na nové lidi. Náborujeme však ekologicky
Petr se v letošním roce plánuje zaměřit převážně na růst a zvětšování týmu. Obchodníky si do týmu vybírá především na základě charakteru: „Chci lidi, kteří nám tady zapadnou, aby byli pracovití a hlavně, aby s námi zůstávali dlouhodobě.“
„Někomu se může zdát, že náborujeme pomalu, já však říkám, že Petr je v tomto ekologický manažer. Nováčkům věnuje hodně svého času, navíc pro ně má práci, což je v této branži velmi cenné. Jeho realitní divize mu generuje přebytek práce, a tak je na začátku schopný poskytnout nováčkům 10–15 klientů,“ doplňuje Standa.
Jan Skryja: „V dlouhodobém horizontu se chci věnovat tréninku a rozvoji obchodníků“
Touha po osobním rozvoji vedla Honzu Skryju k založení projektu Cesta úspěšných, jehož cílem je být místem osobního růstu pro všechny. Práce s klienty ho ohromně baví, ještě víc ho láká vize trénování a rozvíjení dalších obchodníků. Ve Fincentru už teď využívají vlastní tréninkové programy. „Často se nahráváme na kameru a zkoušíme různé věci. Je úžasné sledovat lidi, jak odcházejí ze setkání, jsou vděční a je vidět, že je to nastartovalo. Do budoucna bych chtěl mít lidi, kterým bych tyto tréninky a znalosti předával a oni by díky tomu dokázali růst, pracovat a třeba časem vést své vlastní týmy. Určitě se však chci udržovat i v kontaktu s klienty, ať mám přehled a vím, jak trh funguje.“
Luboš Brychta a Petr Malý: „Souznění generací, financí a realit“
Luboš Brychta má vnuka ve stejném věku jako je Petr Malý. I navzdory generačnímu rozdílu si sedli do noty od prvního momentu. Žádný generační rozdíl totiž nevnímají a vzájemná spolupráce jim přijde naprosto přirozená. „Máme podobný způsob uvažování, oba jsme puntičkáři a věci rádi dotahujeme. Oba jsme také vášniví lyžaři,“ jmenuje společné zájmy Petr, který na Lubošovi obdivuje způsob, jakým pracuje se sítí svých kontaktů. Petr se zase stará o finance téměř celé Lubošově rodině.
Jejich vzájemná pracovní synergie potvrzuje smysl propojení realit a finančního poradenství. „Třeba na podzim se nám povedlo uzavřít velký obchod – koupi penzionu. Já jsem zařídil prodávajícího, Luboš sehnal kupujícího, pro kterého jsme následně řešili financování,“ vysvětluje Petr na konkrétním příkladu. „Klient si splnil svůj sen a na Vánoce byli na horách ve svém penzionu. My se tam pojedeme podívat v březnu, zařídil jsem celému týmu víkendový pobyt za odměnu,“ dodává Luboš.
Lubošové rychlé tipy na dosažení úspěchu v realitách:
- Jednoznačně funguje spolupráce s finančními poradci.
- Velká síť kontaktů, i z bývalých zaměstnání.
- Profesionální fotky a materiály.
- Do karet nahrává i nedostatek bytů v Praze.
Petr Krejčí: „Hledám lidi, kteří budou stejní a zároveň zcela jiní než já“
- Několik let žil v Sydney, odkud si přinesl způsob, jakým Australané přistupují ke klientům. „Lidi si s vámi povídají, místo dobrý den se zeptají, jak se máte. Každý se na vás usmívá a já jsem chtěl tohle vnést i do byznysu v Česku.
- Do byznysu přináší i zkušenost z restaurace, kde si uvědomil, že zákazníka nezmění, ale může měnit svůj přístup ke každému z nich.
- V čem je rozdíl dělat byznys v menším městě? „Když si v Teplicích vyjdu na oběd, potkám dva až tři známé. Je to mnohem osobnější a s klienty trávím hodně času. Zároveň vnímám, že důvěra má tady mnohem větší význam, v tom pozitivním i negativním smyslu.
- Svým lidem říká, aby v první řadě mysleli na svou osobní značku, až poté na Fincentrum. „Jakmile chtějí dělat dobrý byznys, musí nejdřív prodat sami sebe.“
- Do týmu hledá lidi, kteří mu budou v něčem podobní a v něčem úplně jiní. „Pokud bychom byli všichni stejní, nebudeme se posouvat dál.“
Práce finančního poradce je dřina a vyžaduje maximální angažovanost
Práce je baví, úspěch ve financích však nepřichází zadarmo. V týmu jedou pravidelný týden, který se nám Honza snažil vysvětlit. Pravidelné pondělní porady, ve středu call party, v pátek workshopy a zhodnocení plánů. „Často se bojíme systému, ale když je nastavený dobře, můžete rychleji růst. Já jedu poctivě, mám zde i osobní věci, školu, Cestu úspěšných, každý den se snažím mít i hodinku na osobní rozvoj.“
Foto: Petr Klempa