01. Srpen 2016
Jedna firma a hned pět příběhů. V mezinárodní realitní kanceláři Engel & Völkers jsme se bavili s obchodníky Pavlem Bakem, jež zrovna uzavřel exkluzivní projekt smart villy na Smíchově, a Davidem Zukalem, který řeší prodej komerčních nemovitostí a na dealu často maká i 10 měsíců. Dále benjamínkem společnosti Katarínou Power, která by se nejradši rozdvojila, aby stihla 2× tolik schůzek, personalistkou Janou Chovaňákovou a v kanceláři jsme zastihli i Andrease von Schlika, o kterém všichni shodně tvrdí, že je člověkem, kvůli kterému ve firmě jsou a věří její vizi. Tou je čistit český realitní trh, přinášet nový mezinárodní business a především zajistit prvotřídní servis klientovi. Tým ale pevně věří, že právě to jej odlišuje od většiny hráčů na trhu.
- Společnost Engel & Völkers
- Sales oddělení mají rozděleno na 1) rezidenční tým (prodává byty, domy a vily), 2) komerční tým (prodává budovy, které investoři kupují buďto za účelem výnosu z nájmů, nebo za účelem rekonstrukce a následného zisku z nájmů či rozprodeje) a nově 3) rezidenční pronájmy.
- Za poslední rok vyrostl sales tým o 100 %, aktuálně ho tvoří 18 obchodníků a obchodnic plus back office. Celkově 29 lidí. „Do konce tohoto roku se chceme dostat na číslo 40. Business kvete, přijímáme proto schopné lidi na pozice Sales Consultant – Luxusní rezidenční nemovitosti, Rental Consultant – Luxusní rezidenční pronájmy a Sales Consultant – Prémiový trh s komerčními nemovitostmi,“ říká HR Specialist Jana Chovaňáková.
Šéf Andreas von Schlik sedí v open office s oběma sales týmy
Zase jsme strávili den ve firmě, abychom zjišťovali, jaké tam panují poměry, jak se tam obchodníkům žije a jak dělají sales. Vydali jsme se tentokrát na druhou stranu Vltavy, na Janáčkovo nábřeží, kde v luxusním činžovním domě sídlí pražská pobočka mezinárodní sítě Engel & Völkers. V Praze mají renomé „luxusní realitní společnosti“ – co je na tom pravdy? Čistý design a moderní pracovní prostředí udělalo dobrý první dojem, pojďme ale podrobit výslechu ty nejdůležitější. Obchodníky, kteří firmu reprezentují a přinášejí business.
„Všichni jsme tady, protože věříme značce a zejména šéfovi, který do businessu přináší osobité hodnoty jako kvalita, prvotřídní servis pro klienta a pozitivní přístup. Za 8 let vybudoval něco úžasného. Přesto je jedním z nás,“ naráží HR responsible Jana Chovaňáková na fakt, že Andreas von Schlik se nezavírá ve fancy kanceláři, ale sedí s obchodníky ve sdíleném officu. „Potřebuju být v denním kontaktu s businessem. Co bych dělal někde zavřený? Chci slyšet, co řeší,“ komentuje pan Schlik. To neunikne jednomu z obchodníků, který stojí opodál, a v pauze mezi telefonováním na nás volá: „V praxi sedí Andreas na dvou židlích, máme totiž komerční a rezidenční tým. Aby nám byl blíž a mohli jsme s ním diskutovat důležité business cases, přesedá během dne od jednoho stolu k druhému.“
Denně přicházíme do kontaktu s mezinárodní klientelou a nádhernými nemovitostmi
Jak vypadá typický den obchodníka v Engel & Völkers? „Zrovna dneska mám 10 schůzek, takže tempo od rána do večera,“ hlásí Slovenka Katarína Power. V obchodě má neuvěřitelný drive, není proto divu, že po pouhých 3 měsících ve firmě má za sebou už řádku úspěchů v oblasti rezidenčních pronájmů. „Osm let jsem žila ve Velké Británii a pracovala jako osobní asistentka pro velmi zámožnou rodinu. Zvykneš si proto na určitou úroveň jednání, krásné domy a neustále potkáváš skutečně inspirativní lidi – když jsem přijela do České republiky, chtěla jsem si to zachovat. Mluvit denně anglicky a být obklopena krásnou architekturou. Sales zkušenost tady není tak důležitá jako chuť na sobě makat,“ dodává.
Mezinárodnost a důraz na jazyky zmiňuje i recruiterka Jana Chovaňáková. „Jazyková vybavenost je zde klíčová, angličtina zejména – bez ní u nás téměř nemůžete fungovat. Proto také máme jako benefit kurzy anglického a německého jazyka. V současnosti vidíme i poptávku trhu po čínštině a ruštině,“ uvádí Jana aktuální trendy. Na pozici působí rok a půl a cíle plní skutečně svědomitě. Za 12 měsíců se jí povedlo zdvojnásobit tým z 9 obchodníků na 18, do konce roku si věří na 40. Má kliku nebo zná nějaká náborová kouzla? „Vím, jaké obchodníky hledáme, a nezáleží ani tak na tom pro jakou společnost pracovali, nebo jaké nosí hodinky. Jde o to, jestli umí pracovat a prodávat, aby měli chuť do práce a byli ti nejlepší. Když mi nejsou schopni prodat své výsledky, nedokážu si představit, jak by se u nás chytli,“ prozrazuje.
Naše obchodní hardskills se za rok extrémně zlepšily. Dnes jsme sebevědomí ve vyjednávání i closingu
Jaké vlastnosti obchodník potřebuje, aby byl v realitách úspěšný? „Já nabírám a prodávám komerční budovy, kde se deal táhne v rámci měsíců, nikoli týdnů,“ prozrazuje David Zukal, co je na jeho práci těžké. „Tady si business buduješ od píky. Nic ti nespadne do klína, je potřeba i studená akvizice, ale co si vybuduješ, to je už napořád tvoje. Naučil jsem se být trpělivý, makám třeba 10 měsíců, ale pak mi na účtu přistane provize – a v ten moment slavím,“ odlehčuje situaci David, který údajně několikrát slavil předčasně. Realitní business ho naučil trpělivosti a obchodnímu sebevědomí.
„Když prodáváš reklamní předměty, jsi submisivní a děláš vše proto, aby sis zákazníka naklonil. Tady pracuji s komerčními nemovitostmi od 20 milionů do 1,5 miliardy. Jsou to budovy, které investoři kupují buď za účelem výnosu z nájmů, nebo za účelem rekonstrukce a následného zisku z nájmů či rozprodeje. Nejsou to jen zajímavé nemovitosti, ale hlavně zajímaví lidé, kteří tě obohatí a od kterých se máš co učit. A se kterými musíš jednat na vysoké úrovni. Musel jsem se naučit prosadit se a udržet si svou pozici,“ je David právem hrdý na svůj profesní posun.
„Já se určitě zlepšil v uzavírání, dřív jsem nechával věci otevřené,“ přiznává jeho kolega a kamarád Pavol Bak, jedním dechem však dodává, na čem potřebuje zapracovat: „Dnes se mi daří dotahovat business do konce, v rezidenčním týmu teď v počtu prodaných nemovitostí vedu. Umění obchodníka ale není o kvantitě, je o schopnosti dodávat kvalitní službu, dojednat spoustu detailů, vidět za sebou spokojeného klienta – jak majitele, tak kupujícího. A samozřejmě dojednat dobrou provizi.“
4 tipy, jak ulovit exkluzivní developerský projekt
Když se všichni obchodníci rozprchli lovit business, naložil nás Pavol do auta a odvezl ke svému korunnímu projektu – smart ville na Praze 5, která je postavena s využitím nejnovějších chytrých a eco-friendly technologií. „Villa má 7 bytů, které jdou zrovna na trh,“ vysvětluje Pavel, zatímco šteluje ceduli For sale na míru našemu fotografovi. „Je to chytrý dům, který můžeš ovládat přes mobil; na dálku libovolně zapínáš a vypínáš světla, žaluzie, můžeš si zapnout topení hodinu před příjezdem domů. Má protihluková okna, takže ačkoli je tady venku rušno, uvnitř neslyšíš nic.“ Jak tenhle deal získal?
- Musíte být první. Jelikož je Praha-Smíchov Pavlův rajón, dozvěděl se o chystaném projektu už ve fázi nula. „Usiloval jsem o něj už ve chvíli, kdy tady byla jen díra v zemi,“ směje se.
- Usilujte o domluvení exkluzivity. Jakmile jsem se dostal k majiteli, začalo zdlouhavé několikaměsíční vyjednávání. U takových projektů je důležité získat exkluzivitu a být jediná kancelář, která může nemovitost prodávat. Investujeme do spolupráce hodně úsilí a děláme maximum pro to, aby byl prodej úspěšný. Také tedy chceme mít určitou jistotu i z druhé strany.“
- Buďte vytrvalí a nevzdávejte se ani po desátém odmítnutí. „Komunikace byla ze začátku hodně těžká a zdlouhavá, ale přístup se nám vyplatil. Nečekali, že je někdo bude otravovat tak dlouho.“
- Při vyjednávání nepotřebujete klienta válcovat wow argumenty, musíte umět přinést výsledky. Nám stačilo se sebevědomě opřít o fakta. Měli jsme dobré reference, já sám jsem v okolí prodal hodně bytů a podílel se na podobných projektech. Viděli také, že umíme dělat cenotvorbu a dostát cen, které slíbíme – že na to máme klientelu,“ shrnuje klíče k úspěchu Pavol, který je v Engel & Völkers něco přes rok.
A co vy? Máte na to uchytit se ve společnosti, která byla 2 roky po sobě vyhlášena nejlepším zaměstnavatelem Německa, staví na tradičních léty ověřených hodnotách a německé preciznosti, ale propůjčuje jim moderní look 21. století? Jak už je vám v tuhle chvíli jasné, Jana Chovaňáková se na vás velice těší. ☺ Ozvěte se na pozice Sales Consultant – Luxusní rezidenční nemovitosti, Rental Consultant – Luxusní rezidenční pronájmy a Sales Consultant – Prémiový trh s komerčními nemovitostmi.
Foto: Tomáš Jirsa