16. Březen 2017
Byli tady již dvacet let před tím, než se EET stalo hitem a obrovskou podnikatelskou příležitostí. Horečku kolem elektronické evidence tržeb tak vnímají trochu s úsměvem. „Jsme jen zvědaví, kolik nových firem – rychlokvašek – tady zůstane i po druhé vlně EET,“ říká předseda představenstva AWIS Holding a.s. Petr Havelka. Trh chtějí především vzdělávat, „čistit“ a obohatit o nové mobilní aplikace pro iOS a Android. Na aktuální téma jsme si kromě Petra Havelky povídali také s HR manažerkou Danou Romancovou a s jedním z nejlepších obchodníků firmy, Reném Muškou.

- Společnost: AWIS Holding a.s., www.pokladnyprolidi.cz
- Petr Havelka, předseda představenstva
- Dana Romancová, HR manažerka
- René Muška, konzultant, EET specialista
- Aktuálně rozšiřují svůj tým o obchodníky, kteří hledají v celé té bláznivé EET smršti produkt, za kterým si budou stát. Připojíte se k nim?
[leads_ id=“98403″]
S Petrem Havelkou o rychlém konci zlaté EET horečky
Petře, EET je teď „velký business“. Spousta obchodníků vidí v oboru příležitost, těžko ale odhadnout dobrou firmu, kde si vydělají a bude je to bavit. Za vás: Proč by měli dělat právě s AWISem?
Je to sice business, ale já bych zdůraznil, že jsme tady byli mnoho let před EET, a to si myslím, že může být zároveň tím správným argumentem. Máme zkušenosti, pracujeme poctivě a pokladní systémy tvoříme pro lidi. Každý je pro nás stejně důležitý, ať si koupí miniregistračku nebo několik pokladen pro síť provozoven. Nejsme tady jen, abychom prodali. Jsme zodpovědní za to, co vytváříme. Proto se nespokojíme s obchodníkem, který nemá stejnou vizi jako my.

V první vlně zvolila spousta firem levné a mobilní řešení místo komplexních systémů – nejde to proti vaší strategii?
My děláme pokladní systémy pro lidi. Ne kvůli EET. Chceme, aby jim usnadňovaly podnikání. Jsme tady přes 20 let, takže si myslím, že jdeme správnou cestou. Za poslední dobu se vyrojilo spousta firem, které nabízejí tablety a pokladní systémy. Rozdíl je v tom, že naše systémy jsou mnohokrát vyzkoušeny v praxi a upravovány podle zpětné vazby těch, kteří je denně využívají. Víme, jakou zátěž naše produkty vydrží, a tak si za nimi můžeme stát. Jsme jen zvědavi, kolik nových firem – rychlokvašek – tady zůstane i po druhé vlně EET, aby si i oni s čistým svědomím mohly stát za tím, co dělají.

Nicméně – nějak jste inovovat museli.
Že jsme na trhu nějakou dobu neznamená, že nejdeme s trendy. V případě Android a iOS aplikace nám šlo o to připravit systém, který by si mohli klienti stáhnout do nových nebo konkurenčních zařízení a bez nákladů fungovat dál ve svém podnikání. Aby neměli menší podnikatelé zbytečné náklady a starosti. Podle množství stažení víme, že to ocenili. Je to samozřejmě základní verze pokladního systému do 100 položek, plná verze stojí necelých 5 000 Kč. Chtěli jsme se nicméně vejít do částky, kterou ministr Babiš slíbil každému podnikateli na pořízení pokladny, a to se povedlo.
Obchodník René Muška se poklesů prodeje po prosincovém EET nebojí. „Je za námi únorová vlna retailových podnikatelů, kterých je 4× více“

René, jak se takový pokladní systém prodává? Údajně jste během půl roku v AWISu trhl už 3 měsíce za sebou prodejní rekord – čím to?
To jsou jenom čísla. 🙂 Je to práce celého kolektivu, od techniků až po vedení. K velké pohodě přispívá především dobrá parta uvnitř firmy a odhodlání si pomáhat, i když je to někdy pořádný šrumec. Myslím si, že ze mě klienti tu pohodu cítí. Důležitým faktorem je lidský přístup a určitá dávka empatie, nikoho neženu do nejnákladnějšího řešení. Snažím poradit, co dává smysl a někam to podnik posune, nebo mi naopak nedělá problém říct, že je na danou variantu ještě brzy a stojí za to pořídit levnější řešení. Mám štěstí v tom, že neprodávám jen jeden produkt, ale široké portfolio, takže můžu působit jako konzultant.

Nebojíte se, že od prosince budou vaše výsledky klesat, protože to bylo způsobeno nutností zavést EET. Jakou máte strategii od ledna?
Od ledna zbrojíme na druhou vlnu EET. 🙂 Pro představu, první fáze EET se týkala cca 60 tisíc podnikatelů, druhá fáze, vstupující v platnost 1. března 2017, se týká zhruba 250 tisíc podnikatelů…
Takže práce bude spousta, chápu. Jak vůbec vypadá váš běžný den?
Každý den je jiný. Jednou je to office day, podruhé jsem celý den na „výletě“ po klientech. Snažím se být maximálně efektivní. K plánování používám náš interní CRM systém UNiQ, kde vedeme podrobnou evidenci všech potencionálních i stávajících klientů, vlastně tam vedeme úplně všechno. Večer se většinou vracím k počítači, zhodnocuji schůzky, posílám nabídky, taková obchodnická klasika. 🙂
Dana Romancová: „Úspěšný obchodník musí mít hlavně dobrou vyřídilku“

Dani, jaké obchodníky hledáte?
Samozřejmě ty nejlepší. (smích) Ale teď vážně. Úplně nejlepší jsou ti, kteří o gastru a retailu vědí trochu víc a většinu procesů mají zažitých z vlastní zkušenosti. Lépe tak dokážou klientovi ukázat veškeré výhody našich produktů a naopak rozumí i problémům, se kterými se často potýká. Pak je v našem vztahu s klientem symbióza a oboustranná důvěra. A to si myslím, že je velmi důležité. My jen neprodáváme, ale budujeme si dlouholeté vztahy s klienty a to náš budoucí obchodník musí pochopit.
Vzhledem k březnové vlně se nyní soustředíte na jiný cílový segment – retail. Jaké hlavní rozdíly tam vidíte v porovnání s gastrem?
Rozdíly nejsou ani tak ve stylu prodeje jako v tom, co klient očekává. Potřebuje flexibilní pokladní software, který bude bezchybně a rychle reagovat a veškerá nastavení budou snadná. Chce lákat, tvořit nejrůznější cenové akce, slevy, bonusové prodeje apod. To vše musí reflektovat zásoby na skladě a také aktuální ceny, sazbu DPH apod. Je to zajímavá výzva, protože majitelé obchodů vymýšlejí velice zajímavé postupy, které jsou skvělé pro byznys a atraktivní pro zákazníka. Pokladní systém na ně ale musí okamžitě reagovat a nabídnout prostor a přesnost. V gastru je to trochu jiné, ale i tam je třeba, aby byl pokladní systém spolehlivým obchodním parťákem.
Pro druhou vlnu se muselo prodat přes 250 tisíc pokladen. Což je neuvěřitelné číslo a příležitost, která minimálně dalších 100 let nepřijde. 🙂 A navíc, třetí vlna má příjít sice až za rok, ale má přinést dalších cca 400 tisíc podnikatelů, kteří si také budou muset koupit pokladní systém. Takže právě teď je pro zkušeného obchodníka příležitost, jaká už nebude. Využijte ji!
[leads_ id=“98403″]
Foto: Petr Klempa