18. Květen 2022
Prezentační hurikán. Možná pod takovou přezdívkou znáte Petru Bouškovou. Již řadu let se věnuje workshopům a mentoringu týkajícího se vystupování a prezentačních dovedností. Ve ONE to ONE se Štěpánem se bavili o roli gest a řeči těla, na kterou by obchodník neměl zapomínat. Jaké triky používat, abyste oslovili klienta? Poslechněte si náš podcast.
Když naše tělo říká něco jiného než slova
„Postupem času jsem zjistila, jak je to důležitý, jak lidi neumí gesty vyjadřovat to, co říkají,“ říká Petra Boušková o svých začátcích, kdy se začala zajímat o řeč těla. Často si možná ani neuvědomujeme, že při naší sebeprezentaci hraje zásadní roli to, jak mácháme rukama, jak gestikulujeme. Můžeme prezentovat skvělou myšlenku, produkt, ale pokud naše řeč těla ukazuje únavu, nezájem, či nervozitu, naprosto to zkazí celkový dojem. Prodávat musíme celou svou osobností, celým tělem, nejen slovy.
Při telefonování mě přeci nikdo nevidí
Většina obchodnické práce začíná u telefonátu a asi málokoho napadne, že i tam hraje řeč těla svou roli. „I při telefonátu používejte gesta. Protože v momentě, kdy tam dáte gesta, budete mít menší kadenci slov, budete mluvit pomaleji, dávat pauzy tam, kam patří, budete lidštější a budete do hovoru dávat více emocí. Tohle všechno se s intuitivními gesty pojí,“ upozorňuje Petra Boušková.
Jak na schůzky na dálku
„První krok je nastavit si správně kameru.“ Člověk musí být dobře vidět a ne být někde skrčený mezi harampádím. „Kamera by ode mě měla být ideálně metr a ve výši očí nebo trochu nad nimi. Ideální je mít za sebou bílou čistou plochu.“ Petra Boušková doplňuje, že při mluvení je zásadní se dívat do kamery a ne na plochu na obličej druhého. „To je jediná možnost, jak udržet oční kontakt v online prostředí.“ Také gesta dodají hovoru na lidskosti. Kamera však zabírá jen omezený rámec, proto je důležité si ohlídat, aby byla na kameře vidět.
Stisk ruky. Jak nepokazit první dojem?
„Často se u obchodníků potkávám se špatným stiskem ruky. Důležité je dokázat navnímat druhého.“ Při stisku ruky doporučuje Petra Boušková zrcadlit druhého, začít jemně a přizpůsobit intenzitu stisku druhého člověka. Nesmíme klienta vyděsit příliš velkou silou nebo naopak se neprezentovat jako slabý partner.
Zaujalo vás téma řeči těla? Pusťte si celé ONE to ONE s Petrou Bouškovou.