Moderní výuka business angličtiny – Glide, flashcards a další pomůcky Lukáše Kopáčka

23. Srpen 2017

Ptáte se, proč se učit anglicky? Na světě žije asi 430 milionů lidí, kteří jsou rodilými mluvčími, a asi 200 tisíc až jedna miliarda lidí se angličtinu učí jako druhý jazyk. S angličtinou máte neomezené možnosti v cestování a businessu. Vyzpovídali jsme Lukáše Kopáčka, lektora angličtiny z KopiEnglish, který nám prozradil, proč je angličtina braná jako top skill a proč se ji učit.

Za Lukášem chodí studenti, zaměstnanci, ale i podnikatelé. Ti všichni se chtějí nebo potřebují naučit anglicky. Lukáš nám vysvětlil, jak je v současné době chápána angličtina. A to nejen na trhu práce. „Je to už spíš bráno jako absolutní must než výhoda. Schopnost mluvit anglicky vám otevře dveře do jiných zemí a jiných kultur. Vztahy, ať už osobní či obchodní, můžete navazovat doslova s kýmkoli na světě. Máte lepší přístup k informacím a tím i vzdělání.“ Vždyť většina vzdělávacího materiálu je v angličtině a čas od času po něm musí sáhnout každý. Schopnost komunikovat v angličtině znamená také lepší finanční ohodnocení v zaměstnání. Lukáš jako bývalý obchodník dodává, že obchodníci jsou ti, co prodávají a drží firmu v kladných číslech, většina pracuje v mezinárodních firmách a tam je angličtina přímo vyžadována.

Domluvte si konzultaci

John Hass, prezident společnosti Rosetta Stone, říká, že učení jiného jazyka je ukázka ochoty setkat se s někým na půl cesty, především kulturně. Znamená to mluvit jejich jazykem a být součástí jejich prostředí. Ať už to budete dělat kvůli cestování nebo podnikání, vaše ochota bude vždy dobře přijata. Hass věří v celoživotní učení. Říká, že učení nemůže skončit tím, že absolvujeme jakoukoli konečnou úroveň vzdělání. Učení angličtiny je celoživotní proces. Lukáš dále dodává: „Nesmíme zapomínat na to, že angličtina je živý organizmus a i my musíme být stále „v pohybu” a jazyk používat. Neboli „What you don’t use, you lose“. Ideálně, pokud míříte například kariérně víš, opravdu se to musí stát vaším životním stylem.“

Mnoho lidí se domnívá, že pokud se anglicky nenaučí v mládí, v pozdějším věku už nemají šanci. To Lukáš vyvrací. „Moji klienti jsou v rozmezí 23–45 let. V několika případech, kdy klienti byli starší čtyřiceti let a měli hodně dobrou motivaci, se zvládli připravit daleko lépe než mladší jedinci. Takže motivace (vědět, proč to dělám) je možná daleko důležitější prvek než ten věk samotný. Spíš máme zafixováno, že čím je člověk starší, tím méně reálné zvládnutí jazyka je. Z mé praxe jde více o komfortní zónu a o zaběhnuté koleje, to je potom kámen úrazu.“ Mnohdy také máme v hlavě blok, způsobený školským systémem výuky, a vůle učit se nám nevydrží. Lukáš k tomu dále říká: „Já jsem měl taky blok v hlavě, ve třeťáku jsem z angličtiny málem propadl, když jsem měl něco říct nahlas, tak jsem se styděl a nic jsem ze sebe nedostal. Potom došlo ke zlomu, uvědomil jsem si, že to dělám pro sebe a ne pro někoho jiného, to neskutečně pomáhalo. Po maturitě jsem odcestoval do zahraničí, kde jsem byl tři roky jen v anglickém prostředí a dennodenně piloval angličtinu. Poté jsem se vrátil zpátky a začal učit. Angličtinu na full-time vyučuji 5–6 let, do toho cestuji a neustále vylepšuji způsoby výuky.“

hledáme obchodníka

Jak se v současné době efektivně učit angličtinu? Hass se domnívá, že moderní technologie umožňují studentům učit se svým vlastním tempem a způsobem, který má pro jejich schopnosti největší smysl. Tvrdí, že není možné učit všechny stejným způsobem. „V dnešní době technologií už opravdu výuka nemusí probíhat za lavicemi a nudným způsobem, kde si oba přejí, aby to už měli za sebou. Online výuka je už zaběhlá a řeší spoustu nedostatků klasické výuky. Její výhody jsou velká flexibilita, ušetřené finance a čas za dojíždění a hlavně, člověk se může učit odkudkoli. Většina firem vysílá své zaměstnance na služební cesty nebo jim dovoluje pracovat odkudkoli. Může to být třeba i na delší dobu. Tady opět vidím potřebu učit se angličtinu kvůli mezinárodnímu prostředí. Výuku si můžou vzít s sebou kamkoli, nemusí skončit v místě bydliště,“ doplňuje Lukáš.

Zeptali jsme se Lukáše, jak taková online lekce angličtiny vypadá. „Prvně mám s klientem úvodní hodinu, která slouží jako diagnostika, udělám si obrázek o tom, co klientovi chybí, co dělá špatně, kam se chce za jaký časový úsek dostat. Na základě toho stanovuji učební plán.“

„Lekce šiji na míru. Mám upřímný zájem na tom, aby se to dotyčný naučil a nedívám se na to jenom jako na další odučenou hodinu. Čas mezi hodinami s klientem vyplňuji telefonáty, videozprávami, flashcards atd. Vše je individuální a řeším to až podle toho, co na klienta funguje a vyhovuje mu. Nemyslím si, že učit všechny podle obecných skript je to nejlepší, chybí tam prostor pro kreativitu a skutečné řešení problému, který klient má. Proto vkládám veškeré úsilí do toho, aby výuka u mě byla chytlavá, efektivní a klienta to opravdu bavilo a posouvalo.

Lukáš nám ještě prozradil, jak poznat dobrého lektora, abychom neztráceli zbytečně čas a peníze. „Dobrý lektor by měl být schopen vycítit, jaký klient je, v jaké fázi učení se nachází, co na něho zabírá. Na základě toho by měl uzpůsobit výuku v jeho prospěch. Roli hraje přístup, zodpovědnost za to, co vám předává, a způsob, jakým vám to předá, abyste si potom nemuseli říct – jsou to opravdu relevantní a nezbytné informace pro to, kde se teď nacházím? Myslím si, že i klienti sami poznají po pár hodinách, jestli se tomu lektorovi můžou svěřit do rukou,“ doplňuje Lukáš.

© 2024 imper.cz