16. Únor 2014
Říká se, že umělcem se člověk nestává, ale rodí. Že to není váš případ? Pak jste určitě měli to štěstí a narodili se s obchodním duchem. K tomu, abyste se stali špičkovými businessmany, však nestačí jen talent. Kromě neustálého vzdělávání, získávání zkušeností a tvrdé práce je třeba držet se několika zásad.
1. Myslete pozitivně
Při jednání s klientem zapomeňte na osobní problémy. Buďte optimističtí a dobře naladění. Naštvaný a nepříjemný obchodník nikdy nic neprodá, svým chováním zákazníky odradí. Vezměte si příklad z Horsta Fuchse, viděli jste ho někdy zamračeného?
2. Naučte se číst klienty
Pozorujte své zákazníky, kontrolujte jejich mimiku, sledujte, jak reagují na vaše návrhy. Zkuste se vžít do jejich kůže, zahrajte si na Mentalistu a odhadujte, co si myslí. Klíčové je správně vycítit klientovy potřeby, v pravou chvíli zacílit a předložit nabídku, kterou nebude schopen odmítnout.
3. Sympatizujte, ale nepodlézejte
Pokuste se ve vztahu s klientem nalézt rovnováhu, nebojte se občas vyjádřit své sympatie. Není však nutné vždy ve všech směrech stoprocentně souhlasit. Zákazník brzy zjistí, že businessman, který pouze přikyvuje, není k ničemu. Máte-li lepší návrh, než jaký nabízí druhá strana, pokuste se ji svými argumenty přesvědčit. Pokud se váš nápad osvědčí, zákazník to ocení. Není totiž lepší služby, kterou pro něj můžete udělat.
4. Dbejte na zevnějšek
Jistě uznáte, že přijít na obchodní schůzku v sandálech a rozepnuté havajské košili není to pravé. Je to nezdvořilé a už vůbec to nepůsobí profesionálně. Upravené vlasy a formální oděv přiměřený prostředí schůzky by měly být samozřejmostí. Pokud k tomu decentně přidáte příjemnou vůni, šance na obchod ihned vzroste.
5. Pracujte s hrozbou ztráty
Jste ve finální fázi uzavírání smlouvy, zákazník je spokojený, ale stále se vám nedaří jej přesvědčit k podpisu? Připomeňte mu, kolik času a energie jste oba projektu věnovali. Zopakujte mu všechny možnosti a výhody, které pro něj z kontraktu plynou, a ukažte, o co všechno může přijít, když neudělá poslední krok. S trochou štěstí máte klienta v kapse.
6. Neopakujte stejné chyby
Chyby jsou motorem našeho pokroku. Nutí nás přemýšlet, pracovat na sobě a umožňují zlepšení. Učte se nejen ze svých chyb, ale i z neúspěchů ostatních. A naopak, inspirujte se úspěšnými, ptejte se jich na své slabiny a učte se kritiku přijímat. Na své činy je důležité pohlížet sebekriticky, neomylný člověk nikdy ničeho nedosáhne.
„Každý člověk dělá chyby, ale jen hlupák u nich zůstává.“
Marcus Tullius Cicero
7. Buďte soutěživí
Obchod je závod a potenciální klienti jsou pomyslné trofeje. A trofeje získávají jen ti nejlepší. Berte konkurenci jako motivaci. Bez konkurence nelze jít nahoru a už vůbec ne zvítězit. Být o krok před ostatními je základem úspěchu.
8. Drobnosti rozhodují
Starejte se o klienty jako o svoji rodinu. Pošlete jim přání k vánocům nebo pozornost k narozeninám. Ale pozor, s hromadným e-mailem a oslovením „Vážený kliente“ skutečně neuspějete. Budujte se zákazníky osobní vztah. V dnešní uspěchané době potěší i obyčejný telefonát a dotaz, zda dotyčný něco nepotřebuje.
9. Osvojte si time management
V první řadě zohledňujte potřeby klientů. Netelefonujte jim v pondělí dopoledne, kdy se obvykle konají porady. Ani páteční odpoledne není nejvhodnější doba na řešení obchodních záležitostí. Nevzbuzujte v zákaznících pocit, že je obtěžujete. Jste to vy, kdo se musí do jisté míry přizpůsobit jejich možnostem.
10. Buďte vytrvalí
Obchod je běh na dlouhou trať. Nikdo se nerodí s bohatým portfoliem klientů. Většinou se nepodaří uzavřít kontrakt snů hned první den v práci. Využijte toho, že ostatní to vzdávají. Vytrvalost je jednou z nejdůležitějších vlastností špičkového businessmana. Kde ostatní končí, vy pokračujete. Den co den překonáváte hranici, která odděluje úspěšné a ty ostatní.
„Nic na světě nemůže nahradit vytrvalost. Nenahradí ji ani talent; nic není běžnější než neúspěšný člověk s talentem. Ani genialita; nedoceněný génius je téměř příslovečný. Pouze vytrvalost a odhodlání jsou všemocné.“
Calvin Coolidge
Autor: Jiří Zach
Zdroj obrázku: TSMInteractive.com