Mým cílem je zbavit lidi předsudků. I v oblečení z druhé ruky můžete vypadat skvěle, říká zakladatelka největšího online second handu v Čechách Brumla.cz

15. Únor 2019

 

Nás v Business Animals zajímají všichni, co se nebojí plnit si sny a začít podnikat, i když to není často vůbec lehké. Navíc, pokud svůj business zakládali ještě před boomem e-shopů na jeden klik a sociálních sítí, museli se honem rychle přizpůsobit, jinak by jim ujel vlak. Jednou z takových podnikatelek (kterou už delší dobu sledujeme) je Petra Gottwaldová, zakladatelka největšího online second handu v Čechách Brumla.cz.

Brumla.cz

Domluvte si konzultaci

Petra má před sebou obrovský úkol a misi – chce ze svého second handu udělat love brand. Což není úplně snadné, ale podle ohlasů to vypadá, že se jí to daří. A na to, jak to vlastně začalo a kolik práce a úsilí je za vedením online second handu, jsem se musela Petry zeptat.

Jak vás vlastně napadlo otevřít si second hand?

V second handech jsem s nadšením začala nakupovat hned na začátku 90. let, kdy se v Česku objevily první. Ta možnost nesplynout s davem mě naprosto uchvátila a stala se mou drogou. Začala kulminovat s narozením prvního syna. Jak syn rostl, začaly se mi ty úžasné oblečky po něm doma hromadit. V té době nebyl na internetu prodej oblečení ještě vůbec zaběhlý, neexistoval žádný portál, přes který by bylo možné prodávat. Tak jsem oblečení nabízela v jedné internetové diskusi pro maminky. A dařilo se. Prodala jsem okamžitě naprosto všechno. A tak vlastně vznikl celý ten nápad. A v březnu roku 2004 jsme já a můj muž společnými silami spustili Brumlu.

Jak fungoval prodej před 15 lety?

Nad očekávání dobře. Veškeré oblečení, které jsem vložila do nabídky, se okamžitě prodalo. Vůbec jsem nestíhala plnit nabídku dalším zbožím. Respektive stíhat celý ten proces, který prodej zboží na internetu vyžaduje. Nakoupit, nafotit, zadat, expedovat. Celé to bylo značně amatérské a chaotické, ale byly to prostě začátky. Neměli jsme žádný byznys plán, marketing, nic. Dneska mi přijde neuvěřitelné, že jsme z toho dokázali vybudovat dnešního Brumlu.

Když jste Brumlu rozjížděli, jaké byly 3 stěžejní věci, které jste dělali?

Cíl byl naprosto jasný. Přivydělat si na rodičovské dovolené. A to tím, co mě baví. Ale nějak přirozeně se z původního malého cíle stával větší a větší. Nebyl to plán, ale zájem o použité oblečky byl veliký a my chtěli uspokojit všechny zákazníky. Proto přirozeně nabídka rostla a rostla. A společně s nabídkou i vše ostatní. Přibývali zaměstnanci, zvětšovaly se naše kancelářské a skladovací prostory, museli jsme obnovovat webové stránky, hledat nové dodavatele a spoustu dalšího.

Měli jste nějaký vzor nebo mentora?

Vůbec ne. V té době na internetu moc online obchodů nebylo a už vůbec žádný second hand. Řídili jsme se intuicí a podle chování zákazníků. Reagovali jsme na to, co si přáli a vyhledávali.

Domluvte si konzultaci

Brumla Secondhand

Můžete srovnat objem zboží před 15 lety a teď?

V úplném začátku jsem týdně dávala do nabídky pouze desítky kusů. Následně stovky a dnes je to více než 12 000 kusů každý týden – představte si schválně kolik máte kousků ve své skříni. Začínala jsem sama za pomoci manžela. Dnes Brumlu tvoří 17 kmenových zaměstnanců a asi deset spolupracujících osob. Snažíme se být profesionální. Až úzkostně se snažíme o to, aby se k nám naši zákazníci rádi vraceli. Aby měli radost z toho, že mají oblečky z Brumly, aby na to byli pyšní!

Za nějakou dobu se objevila konkurence. Donutila vás dělat něco jinak, nebo si jdete svou cestou?

Jdeme si tvrdě svou cestou. Konkurenci samozřejmě sledujeme. Nicméně si myslím, že jedničku na trhu jsme si dokázali udržet dodnes a jestli by mě něco opravdu ranilo, tak kdybychom o ni měli přijít. Nesmíme polevit, jinak nás hned někdo předežene. Naše nabídka musí být bezkonkurenční a to nejen do množství nabízeného zboží, ale především i v jeho kvalitě, v nabízených značkách, módnosti, ve všem. To je to, na čem nám nejvíc záleží a v čem v žádném případě nesmíme polevit. Takže my konkurenci vnímáme spíš jako takový impuls být ještě lepší.

Jaké jsou nejoblíbenější značky českých zákazníků?

Češi mají rádi kvalitní zboží za dostupné ceny, a tak si nejvíc oblíbili Next, Marks&Spencer, a George. V kurzu jsou i sportovní značky.

Jak vám pomáhají v podnikání sociální sítě?

Výrazně. Na Facebooku jsme spoustu let, máme 36.000 sledujících a komunikujeme aktivně. Nicméně musím říct, že konkrétně na Instagramu jsme zaspali. Teď se mu intenzivně věnujeme poslední rok a jsme z něho nadšeni. Zákazníci využívají #brumlaoutfit, postují spoustu příspěvků svých dětí v oblečení od nás. To nás hrozně těší, vidět výsledek vaší práce, jak přináší radost. Často větší maminkám než dětem.

Pracujete na tom, abyste lidi přesvědčili, že second hand není nic hanlivého. Co pro to chcete dělat?

Toto je náš jednoznačný cíl. Zbavit co nejvíce lidí předsudku, že second hand je něco nepatřičného. Ten náš totiž určitě ne! Já, můj muž, naše děti a celá široká rodina jsme toho důkazem. Každou chvíli nám někdo náš outfit obdivuje.

Např. syn, kterým to všechno začalo, je dnes už na gymnáziu a nedávno s nimi jejich třídní dělala takový dotazník, ve kterém o sobě spolužáci navzájem měli napsat, čím se vyznačují a náš Kuba měl nejvíckrát zastoupeno „chodí perfektně oblíkaný“. Měla jsem z toho hroznou radost. Brumla prostě pěkné outfity umí. A hlavně, nákupem z druhé ruky šetříte nejen svoje peníze, ale taky životní prostředí. Líbí se mi, že prodávat second hand je ekologická záležitost.

Brumla Petra Gottwaldová

S čím teď nejvíc bojujete?

Už od začátku s tím samým – sehnat kvalitní oblečení. A čím se naše nabídka zvětšuje, tím je to pochopitelně náročnější. Chceme neustále zachovat vysokou kvalitu a módnost, nabízet ty nejlepší značky a často to bývá náročné. Takového oblečení není v UK dostatek.

Je těžké maminky zákaznice uspokojit?

Je to čím dál těžší, ale je to pochopitelné. Trh s oblečením je obrovský, doslova přesycený. A přesvědčit zákaznice, aby nakupovaly zrovna u vás, je velmi náročné. My se ale snažíme, aby nákup u nás nebyl jen o tom oblečení. Aby to byl adrenalin, radost a potěšení. Ono totiž ulovit si ten nejlepší kousek často vůbec nebývá jednoduché. A ta radost z toho, že se vám to podařilo, je obrovská. Sama mám dodnes – a to mi rukama už prošly skutečně miliony kousků, takže jsem skutečně náročná – obrovskou radost, když ulovím něco hezkého.

Co byste udělala jinak, kdybyste dnes začínala znova?

Bude to asi znít příliš namyšleně, ale já na Brumlu opravdu namyšlená jsem, takže zásadního vůbec nic. Všechno to na sebe tak nějak plynule navazovalo. Samozřejmě, že nějaké drobné omyly nastaly, ale vždy jsme je dokázali vyřešit a jít dál. Zpětně to vyhodnocuji tak, že jsme prostě byli v pravý čas na pravém místě. S internetovým second handem jsme začali v Česku jako první, neměli jsme žádnou konkurenci a podařilo se nám najít velké množství zákazníků, díky kterým jsme vyrostli a ještě doufám třeba o něco vyrosteme. Vím, že hlavně nesmíme polevit, musíme si je hýčkat, věnovat se jim.

Brumla.cz online second hand

Co si odnášíte z podnikání?

Především je to trpělivost. V podnikání chce totiž všechno svůj čas. Nic není hned. Lidi vás potřebují poznat a získat ve vás důvěru a to není hned. Znamená to spoustu času a úsilí. A pak je to pokora. I k té byla má cesta dlouhá. Dříve jsem kritiku zákazníků nesla dost osobně a neuměla se s ní vyrovnat. Dnes už vím a učím to všechny naše zaměstnance, že zákazník má vždy pravdu. Zní to jako totální klišé, ale je to tak. Spokojený zákazník je alfou a omegou celého podnikání. A ačkoliv vy si můžete myslet, že vše jste udělali správně a zákazník si to nemyslí, tak neudělali a příště to musíte udělat lépe.

A asi poslední zásadní věc, kterou si odnáším jako zkušenost z podnikání je píle. Musíte jít pořád dopředu a stále něco budovat a zlepšovat. Jakmile si totiž dáte na chvíli „voraz“, hned vás někdo předhoní a už je skoro nemožné vrátit se zpět. Důležité je chtít být stále nejlepší a tvrdě na tom makat.

Když jsem se Petry na závěr zeptala, kam až chce v podnikání pokračovat, odpověděla, že důležité je nedostat se za hranici, kdy by vztah Brumly k zákazníkovi přestal být osobní. Kdy by se už zákazníkovi nemohli věnovat tak osobně, jak jsou zvyklí, a jak je to podle nich nutné a správné. Takovou hranici nechce překročit. Takže růst ano, ale ne za každou cenu.

Foto:  archiv Brumla.cz, za fotografie děkujeme Ivě Gejdošové  a za propůjčení prostoru kavárně mamacoffee v Karlíně

© 2024 imper.cz