20. Listopad 2015
Richard Branson je člověk, který táhne. Máme nicméně pocit, že jeho „zlaté“ rady se neustále omílají dokola, přitom tento muž podnikající již 50 let a vlastnící přes 400 společností musí mít tolik praktického know-how, že by vydalo na knihu. To si naštěstí myslel i sám jmenovaný a sepsal manifest businessu „po svém.“ Publikace Tak to dělá Virgin: Jak se královsky bavit a budovat přitom úspěšnou firmu nám poskytla 22 zbrusu nových insightů přímo do hlavy jednoho z podnikatelů století. Co Branson předává v první polovině knihy?
1. Poslouchejte – budete pak znít moudřeji
O důležitosti naslouchání pro obchod čteme všude, skutečně to však uvádíme do praxe, nebo ve chvíli, kdy klient mluví, si už v duchu sumarizujeme, co mu přesně na tento argument řekneme?
„Schopnost naslouchat mi v životě již mnohokrát posloužila, v obchodním světě je však bagatelizována a brána dokonce jako prohřešek. Jde o tak pasivní věc, že ji mnoho lidí chybně vnímá jako známku slabosti – jako třeba: Všimli jste si, že Harry na meetingu neřekl ani slovo? Co má asi za problém?“ I velcí řečníci světa jako Winston Churchill, kterého Branson velmi obdivuje, více naslouchali a mluvili jen zřídka. O to víc si lidé jejich slova pamatovali.
2. Aktivním lidem se děje neuvěřitelné množství věcí. Zapisujte si je!
Naslouchání dovedl Richard k dokonalosti tím, že si všechno začal psát. „Jeden z mých celoživotních návyků je, že si všechny myšlenky, postřehy a ostatní zajímavé věci zapisuju do linkovaných zápisníků v pevné vazbě. Ať už jsem v mládí jako reportér dělal rozhovor s Johnem Lennonem nebo si jako podnikatel zaznamenával detaily miliardových dealů, vždycky se mi poznámky neuvěřitelně hodily. A to dokonce při čtyřech soudních přích s British Airways, T-Mobile aj.“ Člověk najde ve svých vlastních myšlenkách a zkušenostech obrovské know-how, osvěží si zážitky a kdo ví, kdy se budou vaše elaboráty hodit!
3. Život je příliš krátký. Nebaví vás to? Tak to nedělejte!
„Už v dobách časopisu Student, který jsem založil v 15, jsem zastával jednu filozofii. Držím se jí i dnes, kdy se věnuji mnohem ambicióznějším projektům, jako je vesmírná turistika Virgin Galactic; když mě nový projekt nebo obchodní příležitost nenadchnou a nerozpumpují ve mně podnikatelské a inovativní choutky, nebo pokud jde o něco, co mě nenaplní pocitem, že dělám cosi důležitého a co si zároveň užívám, raději toho nechám a hned se vrhnu na něco, co mě nadchne.“
4. I zkušení se mohou hodně naučit od začínajících
Znáte pořekadlo o jablku, které nepadlo daleko od stromu? Branson si jej upravil po svém a naučil se ve svém životě a podnikání poslouchat i ty (služebně) nejmenší. Ředitelé jeho společností jsou pravidelnými „mystery shoppery“ a sám Richard rád telefonuje zaměstnancům nebo klientům a ptá se na feedback. Totéž praktikuje doma a s každým podnikatelským nápadem jde první za ženou, dětmi a vnoučaty. Některé večeře se tak často stávají náročnějšími než kancelářské meetingy: „Jednou mi takhle zakázali nápad vyrábět kondomy pod hlavičkou Virgin, tj. Virgin Condoms. Musím uznat, že měli pravdu, s panenskými kondomy bych ze sebe udělal vážně magora.“
5. Základy výchovy a firemního leadershipu jsou úzce propojeny
Následující Richardova myšlenka navazuje na výše řečené propojení rodinné dynamiky a schopnosti vést firmu. „Tento fakt jsem si připomněl, když jsem nedávno zaslechl, jak jeden z mých kamarádů, který má tři neskutečně divoké syny, škádlivě pohrozil svému nejmladšímu chlapci. Řekl 11letému Karlíkovi, že jestli přijdou těžké časy, poslední z dětí musí jít jako první. Zasmál jsem se, ale nejvíc mě dostala chlapcova odpověď. S úsměvem od ucha k uchu se podíval otci přímo do očí a odvětil: ‚Ale tati, proč bys to dělal? Když se nad tím zamyslíš, nestojím tě tolik peněz, protože nejím tolik jako moji starší bratři.‘“
6. Hlavně kašlete na univerzální velikost, která padne všem
Jestliže má Bransonova filozofie jednu zastřešující myšlenku, tak je to averze vůči průměrnosti. „Před lety jsem si na jednu propagační akci v USA měl vzít kšiltovku Virgin, když jsem si ji ale zkoušel nasadit, ukázalo se, že je mi těsná. Nechtěl jsem riskovat narážky na to, že mám možná nafoukanou hlavu, tak jsem slušně poprosil, jestli bych mohl dostat větší. Je nám líto, Richarde, ale kšiltovky mají univerzální velikost, co padne všem, takže by měla padnout i tobě, dostalo se mi odpovědi. Matematika nikdy nebyla má silná stránka, ale naučil jsem se toho dost, abych pochopil, že striktní zaměření na průměr znamená, že lidé na opačných koncích spektra jsou vážně znevýhodněni.“
7. Ne vždy musíte čekat na posvěcení. Jednejte!
Pětašedesátiletý podnikatel je známý tím, že mu nic „není svaté“ a pravidla jsou podle něj od toho, aby se porušovala. Ne každý má v businessu „koule“ jako Branson, ale pokud jste z těch, co se nebojí, nepotlačujte v sobě divokost – jen se s ní naučte pracovat a dost pravděpodobně vás dovede k úspěchu.
„V roce 1999 sponzorovaly naše aerolinie film o Austinu Powersovi Špion, který mě vojel. Po celém Los Angeles byly kontroverzní billboardy se slogany Virgin Shaglactic a řada různých oplzlých hlášek postavy, kterou zvtvárnil Mike Meyrs. Když se naši grafici v Londýně dozvěděli, jak jsme zmrzačili logo a značku jako takovou, pochopitelně je to dopálilo. Obořili se na americký marketingový tým a ptali se jich, jestli si vyžádali povolení. Dostalo se jim odpovědi: Jistěže ne. Řekli jsme si, že je to jedna z těch příležitostí, kdy je lepší žádat o odpuštění než o svolení.“
8. Odpověď zní ANO. Jak zněla otázka?
Dobrý manažer v moderních společnostech má umět dohlížet na ostatní, udržovat je v mezích firemních předpisů, učit je hrát podle pravidel a číst mapy, které jim rozdá; výpravy do nových neprozkoumaných směrů však vyžadují zcela odlišný přístup. Pokud jste podobný typ jako Branson nebo děláte v inovativní společnosti, vyžaduje se od vás flexibilita a kuráž k hledání nových cest. „Já jsem byl v začátcích své kariéry přezdíván Doktor ano, nemyslím si totiž, že dobrý leader má především umět říkat ne. Často chce mnohem víc odvahy a síly říct ano, než něco zamítnout. Jsem známý svým Ano! – A jak vlastně zněla otázka?“
9. Nesázejte vždycky jen na ty největší psy
Jeden z oblíbených Bransonových citátů zní: „Nezáleží vždy na velikosti bojového psa – záleží hlavně na míře jeho bojovnosti.“ Ačkoli je jeho impérium považované za giganta, v začátcích kariéry se mu vždy vyplatilo být malým podceňovaným hráčem, který sice pronásleduje velké konkurenty, ale často vyhrává, protože není spoután pravidly a zatížen tradicí. Na tomto přístupu si zakládal i v rozkvětu Virginu a dodnes se mu vyplácí, ač to je s jeho renomé nelehké.
10. Podstupujte kalkulovaná rizika
„Zažil jsem mnoho ztřeštěných věcí v lodích a horkovzdušných balonech, skákal jsem z vysokých budov a zcela jistě jsem mohl předčasně zkrátit svůj život. Někdo to může považovat za lehkovážnost, já tomu raději říkám podstupování kalkulovaných rizik. Věřím, že zejména pro podnikavé jedince je velice důležité, aby s nespoutanou ochotou věřili vlastním instinktům a následovali svou šťastnou hvězdu, i kdyby je to občas mělo zavést na okraj propasti.“
11. A hodně se u toho smějte!
„Spousta lidí pravidelně zažívá jedinou kulturu – tu v jogurtu ke snídani,“ stěžuje si Branson na to, že firmy budují úzkoprsé firemní hodnoty a bojí se povolit zaměstnancům opasky. Bavte se, smějte se, neberte se tak vážně. Je to jen práce, a když ji budete brát s lehkostí, půjde líp.
„Když se mě lidé ptají, jaká tajná přísada pomohla za posledních 40 let společnosti Virgin k úspěchu, z recese sice říkám, že mé brilantní vizionářské vedení, pravda je ale taková, že jen a pouze naše kultura, která klade důraz primárně na člověka. Založili jsme ji neúmyslně v úplných začátcích, kdy jsme se povalovali po sedacích pytlech v londýnském obchodě Virgin Records, smáli se, běhali za ženskýma a každý týden zjišťovali, jestli jsme vydělali dost na nájem a mzdy. Naše práce nás bavila. A baví dodnes.“