„Bezmála 80 % obchodníků by neváhalo vyměnit svou stávající práci za jinou“.

21. Březen 2022

Říká Filip Mikschik, CEO pracovně-vzdělávacího portálu Startupjobs.cz. Nejde zrovna o zanedbatelné číslo. A jaká další zajímavá fakta a data jsme s Filipem rozhovoru probrali? Například o jaké obchodníky je ve světě Start-upů největší zájem, kam se za poslední dva roky posunuly trendy v benefitech a jaká jsou aktuálně očekávaná vs. nabízená finanční ohodnocení v segmentu obchod?

Filipe, kolik procent nabídek u vás tvoří obchodnické pozice? Je poptáváno více seniorních či juniorních obchodníků? Jakých specialistů je nedostatek?

Z pohledu kandidátů je to asi 24 %. Zájem je převážně o seniorní lidi, kterých je napříč všemi obory nedostatek. Ze strany firem je zájem o úzce kvalifikované obchodníky. Například sales lidi, kteří rozumí SaaSu a jeho specifikům, jsou vzácní.   

Jak byste charakterizoval obchodníky, kteří jsou u vás zaregistrováni z ohledem na senioritu a demografické rozložení po republice?

Vyzkoušejte leady

Na podzim 2021 jsme provedli exkluzivní průzkum portálu StartupJobs, kterého se zúčastnilo 1480 uživatelů StartupJobs. 131 respondentů se zařadilo do oblasti Obchod. Z dat, která se nám sešla vyplynulo, že pracovníci ze zmíněného ranku mívají nejčastěji více než šest let praxe v oboru a rovnou polovina z nich také deset a více let pracovních zkušeností celkem. Většinou se proto považují za více zkušené.

Zajímavostí je, že pouze polovina obchodníků pracuje v oboru, který vystudovala, nebo jemu blízkém. Těmto lidem je nejčastěji mezi 26 a 35 lety, mají dokončenou střední školu s maturitou nebo bakaláře na vysoké škole. Pracují, či hledají zaměstnání nejvíce v Praze, případně Středočeském kraji. O něco méně pak v Jihomoravském či Libereckém kraji nebo v zahraničí. 

Nemají problém docházet pravidelně do kanceláře ani pracovat v plně full-remote režimu. Většina z nich ale upřednostňuje spolupráci na plný úvazek a hlavní pracovní poměr. 

Jak často zvažují obchodníci odchod do jiné firmy? Co je motivuje ke změně?

Podle výše zmíněného průzkumu by téměř 80% pracovníků v oboru Obchod by neváhalo vyměnit svou stávající práci za jinou, přičemž nejčastěji tito lidé pracují či hledají práci na pozicích Account Manager a Obchodní zástupce. Přitom jsou obchodníci ochotni dělat i znatelné finanční ústupky. Ačkoli průměrně požadují nástupní plat necelých 60 tisíc korun, nakonec by byli ochotni jít až o deset tisíc níže.

hledáme obchodníka

Zdá se tedy, že fluktuace je obchodníků častějším jevem? A ačkoli jsou zaměstnáni, sledují po očku, jaké pracovní nabídky se na trhu objevují?

Ano. Téměř tři čtvrtiny účastníků průzkumu měly v době šetření práci, přesto jen 20 procent z nich uvedlo, že jinou nehledá, protože je na svém stávajícím místě spokojeno. Zato 40 procent hledá aktivně novou příležitost a podobný podíl je těch, kteří se nebrání případným novým nabídkám, ačkoli aktivně nehledají. Bezmála 70 procent lidí se také v posledním půl roce přihlásilo na nějakou pracovní nabídku.

Co naopak odrazuje obchodníky od nástupu do nových firem? Jaké jsou nečastější nešvary?

Nejčastěji se setkáváme s tím, že kandidáti naráží na rozdíl mezi tím, co je uvedeno v inzerátu, a tím, jaká je praxe. Firmy například kandidátům v textu nabídky slibují, že nebudou muset dělat tzv. cold calls, realita je ale často jiná. Specifickým problémem jsou u obchodníků také odměny. V salesu se obecně klade velký důraz na výkon a nové akvizice – a tomu odpovídá i ohodnocení, kde hraje obvykle velkou roli bonusová složka. Kandidáty tak často odrazuje poměrně nízká základní mzda a nejistota získání zmiňované provize. Některé firmy dokonce obchodníky odměňují čistě jen v rámci bonusů – a to může být pro uchazeče problém.

Jak se změnili požadavky obchodníků na finanční ohodnocení během posledních 2 let?

Zatímco v roce 2019 požadovali průměrně 55 tisíc korun a o rok později zhruba o 1500 Kč méně, loni to bylo výrazně více, a senioři se přiblížili k 60 tisícům korun za měsíc. Přitom ale jsou ochotni jít s platem až o 10 tisíc korun níž, jejich průměrná současná mzda zároveň v době šetření činila necelých 57 tisíc korun. 

Jaké jsou obecně trendy v benefitech? A jaký očekáváte vývoj do budoucna?

Zde nemáme konkrétní data ze segmentu obchodu, ale předpokládáme, že budoucnost benefitů bude u obchodníků podobná jako u zbytku trhu. Pravděpodobně bude dále přibývat zaměstnavatelů, kteří budou nabízet remote spolupráci, čímž se promění i povaha práce obchodníků. Lze například předpokládat, že v jejich pracovní náplni přibyde více online schůzek na úkor osobních setkání. Vzestup zaznamenávají i výhody jako neomezená dovolená, čtyřdenní pracovní týden a konkrétně u obchodníků čekáme i vyšší fixní odměny a menší důležitost bonusových složek mezd.

Jaké benefity lidé nejvíce oceňují (resp. by nejvíce ocenily) dle šetření Startupjobs.cz, podzim 2021, 1480 respondentů.

Filipe, moc vám děkujeme za rozhovor a sdílená data a přejeme Startupjobs.cz mnoho úspěchů.

Tip: Na webu Startupjobs.cz doporučujeme vaší pozornosti sekci vzdělávání, kde objevíte mnoho obchodnické inspirace.

© 2024 imper.cz