CEO Pinterestu Ben Silbermann: „Moje první appka byla totální fail. Teď mám firmu s hodnotou přes 11 mld. $“

22. 9. 2016 +

Inspirace

Tenhle vcelku nenápadný týpek zásadně změnil způsob, jakým se inspirujeme na internetu. Přestože vystudoval Yale a dělal reklamu v Googlu, neměl cestu k úspěchu tak přímočarou, jak by se na údajného génia zdálo. Nejvíc se zasekl vývojem appky Tote, která měla srovnávat ceny obchodů a informovat uživatele o jejich změnách. Totální fail, přesto se nevzdal a za pár let přišel s Pinterestem. „Nápad to byl skromný, vybudovat největší světový katalog obrázků a inspirace,“ směje se.  V lednu 2010, čtyři měsíce po spuštění Pinterestu, měl jen pár tisíc uživatelů, zatímco konkurenční Instagram milion, dneska je Ben miliardářem. Jak to dokázal?

01_b06int_1079570k

  • Ben Silbermann, 34 let
  • Spoluzakladatel a CEO obrázkové nástěnky Pinterest.
  • Vždycky byl high achiever, vystudoval politologii na prestižní Yale College.
  • Předtím, než začal pracovat na vlastních projektech, pracoval několik let v Googlu v oddělení reklamy.
  • Jeho první appka Tote byla propadák a nikdy nezaznamenala úspěch.
  • Na úspěch Pinterestu čekal Silbermann několik let, dnes je nejrychleji rostoucí sociální platformou.

1. Dva roky bez práce se na vás podepíšou. Ustojíte to?

Sám Silbermann si svůj pomalý začátek nerad přiznává: „V březnu 2010 jsme spustili Pinterest a měli tam kolem 3 000 účtů. Nebylo by to tak špatné, kdybychom nezačali budovat Pinterest už v listopadu 2009 a já neopustil jistotu zaměstnání ještě o rok dřív. Takže si mou frustraci z dvouleté práce a jen pár tisíc uživatelů na americkém trhu dokážete představit.“ Nevzdal se ale.  To samé by radil i ostatním: „Moje rada je jít dál, protože obvykle vaše vlastní nejistota a nepřejícnost lidí kolem vás jsou tím, co byste se měli snažit porazit.“ Tento přístup se mu po několika letech mnohonásobně vyplatil. V roce 2015 měla Silbermannova firma hodnotu 11 miliard dolarů a na Pinterestu bylo okolo 50 milionů aktivních uživatelů.

button registrace obchodnika transparent

2. Pinterest vznikl z mé dětské záliby

Přestože spousta podnikatelů hledá inspiraci ve svém okolí a snaží se nalézt, kde by se co dalo zlepšit, Ben Silbermann patří spíš mezi ty, co vsadili na své hobby: „Už odmala jsem miloval sbírání všeho možného. Útržků z časopisů, jejich nalepování na papíry a shromažďování. Pinterest tak vznikl převážně z mé dětské záliby.“ Nejen Silbermannova záliba ve sbírání, ale i jeho zájem o programování a sociální média, vedla k založení Pinterestu.

Přestože na vysoké škole vystudoval politologii, nikdy se tomuto oboru nevěnoval. Nakonec tedy spojil dva své koníčky v jeden projekt. Vytvořil platformu, na které lze nalézt obrázky všeho od receptů až po nápady na dárky. Pokud byste rádi začali podnikat, zamyslete se nad věcmi, které vás naplňují a baví. Možná tak přijdete na to, jak svůj koníček přeměnit v produkt, který na našem trhu stále chybí. A jako bonus budete dělat věci, které vás opravdu baví a budete za to i placeni.

3. Hýčkejte své první zákazníky. Jen díky nim budete moci růst dál

Ačkoliv začátek Pinterestu nebyl tak zářivý, jak Ben Silbermann doufal, udělal základní klíčový krok, který mu pomohl komunitu na Pinterestu rozšiřovat dál. Silbermann si dobře uvědomoval, jak je důležité hýčkat si první nové uživatele. Věděl, že mohou nejen pomoci rozšířit komunitu uživatelů mnohem dál, ale také nastavit tón celé platformy. Protože nechtěl, aby Pinterest byla jen další stránka na sdílení fotografií jako Facebook, zabránil přidávání fotografií na Pinterest přímo z Facebooku. Zároveň také spoustu uživatelů osobně do Pinterestu rekrutoval. Silbermann zval známé bloggery, aby se připojili k Pinterestu, a zároveň je urgoval, aby oni dále přizvali jen ty, o kterých ví, že mají „dobrý vkus“. Také na počátku fungování Pinterestu dával důležitým uživatelům své telefonní číslo, pravidelně se účastnil setkání bloggerů a osobně dával dohromady týdenní informační mail, který byl poté rozesílán malé rozrůstající se komunitě. On sám považuje toto počáteční budování platformy za klíčové: „Je to, jako byste postavili malé město, kde dosud nikdo nebydlí. Chcete ho naplnit správnými lidi, kteří budou učit budoucí obyvatele, co by měli dělat, až se nastěhují.“ Silbermann viděl první uživatele jako ikony pro budoucí uživatele. Díky vybudování kvalitní základny uživatelů se mu podařilo vybudovat nejrychleji rostoucí sociální platformu současné doby.

Máte nějaké tipy, jak překonat počáteční neúspěch? Jak se motivujete ve chvílích, kdy se zrovna nedaří?

Foto: Thesundaytimes.co.uk