Radek Narovec a Denisa Jindřichová, Běhej.com: „Stojíme na prahu pravého boomu běžeckého businessu“

21. Listopad 2016

Běhání je obrovský fenomén dnešní doby. Běhá každý, děti i důchodci, a kdo neběhá, o tom aspoň velmi intenzivně uvažuje – nebo mluví. Tenhle fakt nahrává do karet všem, jejichž business je s běháním alespoň trochu spojený. Závody, funkční oblečení, móda, strava, životní styl. Hráči v těchto odvětvích slyší na běh jako vosy na bonbon. My jsme se vydali vyzpovídat obchodníky z Běhej.com, největší komunity okolo joggingu. Radek s Denisou o běhání píšou, sami jsou běžci, a za 20 let existence magazínu si vybudovali hlas. Když v časopisu řeknou, že některý produkt je dobrý, lidé ho chtějí hned druhý den. Proč věří, že zlatá éra běžeckého businessu nastává právě teď?

dsc_2883

  • Radek Narovec a Denisa Jindřichová
  • Společnost: Běhej.com
  • Projekt původně nevznikl jako podnikatelský záměr. „Stránky se mi líbily a přišlo mi škoda, že když se běžel Pražský maraton v květnu 2006 a já ho doběhl, nebyla o tomhle zážitku nikde ani řádka. Znal jsem jednoho kluka z tehdy malého portálu Běhej.com a poslal jsem mu pár řádků o maratonu k otisknutí. Udělal to a pak mi volal zpět, jestli se k nim nechci připojit,“ uvádí nás Radek do kontextu.
  • Nejzajímavějším běžecko-cestovatelským zážitkem byl pro Radka maraton v New Yorku. „Tento závod sleduje masa lidí. Nejtěžší je 25. kilometr, kdy doběhnete na 1st Avenue plnou lidí, kteří řvou, vy máte pocit, že jste v cíli a najednou zjistíte, že máte před sebou ještě 17 km. Tam tomu všichni opravdu fandí.“
  • V běhání oba věří pravidelnosti. „I když se mi nechce, uběhnu aspoň něco, ne svých 7 km, ale i 4 km se počítají. Radek běhá delší vzdálenosti a ještě si při běhu moc rád povídá,“ práskla na partnera Denisa, „i na první randě mě vzal běhat – a zrovna do Prokopského údolí, kde není terén zrovna rovinatý.“
  • Pro svůj projekt hledají obchodníka, který nemusí být zrovna maratoncem v běhání, ale v salesu ano. A klidně i někoho na rychlejší tratě, kdo každý den zaklekne do bloků a „vystřelí za klientem“ s vidinou těch nejlepších výsledků. Chcete ve své kariéře běžet stále dál a dál? Ozvěte se Radkovi a Denise.

[leads_ id=“94158″]

V ČR žije 10 milionů lidí a z toho milion běhá

Radku, běhání je dnes obrovský boom. Pro koho je atraktivní ve vašem časopise inzerovat?

Radek: Pro kohokoli, kdo má cílovou skupinu nad 25 let, která se pohybuje na webu, Facebooku nebo si kupuje časopisy. Oslovujeme firmy, které mají bonitní klientelu, která je loajální a nad produkty přemýšlí. Asi vás napadnou boty, oblečení, vybavení, ale můžeme jít klidně i mimo sportovní segment – inzerují se u nás knihy, audioknihy, kosmetika, cestování, dokonce jsme měli úspěšné kampaně pojišťoven a energetiky.

Denisa: Tyhle firmy jsou jedna skupina, kterou náš obchodník oslovuje, a druhou jsou organizátoři závodů, protože těch roste jako hub po dešti…

(O slovo se hlásí Radek a mává časopisem o závodech): To je právě neskutečné české unikum, v přepočtu na obyvatele máme nejvíce závodů na světě, 2 000 ročně, a neuvěřitelně to roste!

dsc_2757-2
Stoupajícím trendem je pořádání závodů, jak z toho může obchodník těžit? „Pokud v časopise zmíníme závod, třeba i zahraniční maraton v New Yorku, roste nabídka i pro firmy, které zajistí třeba dopravu, ubytování apod. Na prvním místě chceme klientům prodávat standardní inzerci, na základě které klient vydělá a obchodník si ho tím získá. Pro šikovné obchodníky však vzniká zajímavý prostor, kde může – řekněme s VIP klienty – vytvářet různé speciální akce, na webu, v časopise, na FB. Prostor je obrovský a my ho obchodníkovi rádi poskytneme.“

Audioknihy budou v běžeckém businessu hitem!

Denisa: Trendem je maratonská turistika, kdy lidi, co se z „hobbíků“ stali nadšení závodníci a prošli si několik českých závodů, chtějí logicky vyzkoušet zahraničí závody. Běhají maratony, půlmaratony, v různých extrémních podmínkách, survivory, běhají v bahně, přecházejí na triatlon atd. Na běhání je krásné, že i když můžete mít několikaleté přestávky, vracíte se k němu, a ačkoli neplánujeme být druhý Steve Jobs a budovat světový lovebrand, chceme být přesně tím webem, kvůli kterému se k běhání vrátíte klidně v šedesáti.

Jaké další trendy vidíte v prodeji inzerce s běžeckou tematikou?

Denisa: Kromě závodů a běžeckých eventů například audioknihy. Ono se říká, že běhání zažívá boom. My jsme přesvědčení, že jsme teprve na začátku, že pravý boom teprve přijde. Dneska běhá široká populace, ženy, muži, děti. Nedávno jsme připravovali rodinný speciál zaměřený na děti, protože máme dva kluky, kteří rádi běhají, ale žádný výrobce se zatím nespecializuje na dětskou běžeckou obuv. To si myslím, že se brzo změní.

dsc_2792
Radek běhá všude po světě. Denisa běhání samozřejmě také miluje, přiznala však, že není závodní typ: „Když si stoupnu do toho koridoru na start a vidím, jak tam všichni mačkají stopky a chystají se, mám chuť se otočit a odejít. Závody chápu, lidi to mají rádi, ale já radši běhám v lese.“

Jsem líný se ráno rozhodovat, jestli jít nebo nejít běhat. Prostě vyběhnu a basta

Zní to tak, že všechno šlape. Před rozhovorem jste zmínili, že jste v jednom kole a ani na běhání není tolik času. Před jakými výzvami firma stojí?

Denisa: My pro klienty neustále vymýšlíme nové nabídky, ale mnohdy už nejsme schopni je v malém týmu Běhej.com obsloužit tak, jak bychom si přáli. Proto potřebujeme zvětšit obchodní tým, abychom to nedělali tři, ale chceme mít tým 20–30 lidí. Dříve jsme měli nadšence do běhání, ale v salesu pokulhávali. Chceme někoho, kdo je v obchodu zběhlý, s kým se můžeme podílet na tvorbě balíčků pro klienty.

Chcete zkušené lidi, vaše inzerce je však hlavně v onlinu a na sociálních sítích. Nebije se to?

Denisa: Je pravda, že zkušenější obchodník, kterému je třeba 40 let, Facebooku zrovna neholduje. Dnes všichni všechno chtějí tlačit přes FB a tady se musí i ten zkušený obchodník učit. Na Facebooku máme obrovskou databázi dat, se kterými zatím vůbec nepracujeme, což je velká škoda. Naopak mladší generace sociálními sítěmi žije. Jsou to světy, které se prolínají, takže k těm seniorům je ideální mít třeba dvě junior pozice, a ti se to budou učit.

dsc_2849
Radkovi a Denise se daří získávat firmy, které se dřív vůbec nespecializovaly na sportovce. Spojit se se sportovcem je však aktuálně největší hit. „Např. Mazda začala podporovat jednoho běžce, přitom nemá s běháním nic společného. Pro nás je to velkým přínosem, protože jsme díky tomu nasbírali spoustu kontaktů, ze kterých můžeme těžit.“

Správný obchodník si chce vydělat 100 tisíc měsíčně, a i to je pro něj málo

Co bude náplní práce nových členů, na co se můžou těšit?

Denisa: Záleží na typu člověka. Ve chvíli, kdy k nám přijde seniorní obchodník, chceme využít jeho schopností a ne ho předělávat. Pokud se např. bude orientovat na větší korporace, obdrží od nás databázi těchto klientů s kontakty, které by měl oslovit, což bude jeho startovací klientela a vytvořit nové kontakty už bude na něm. Chceme, aby obchodník začal s něčím a někde, v čem se cítí dobře. V tom, co ho zajímá.

Scénář: Jsme na obchodní schůzce. Čím dokážete inzerenty oslovit. Běhání je trend, ale proč by měli investovat do kampaně právě u vás?

Radek: Známe naše čtenáře, protože jsme vznikli mezi nimi. Když píšeme blbě, tak nám na závodě prostě vynadají a to nás udržuje v napětí. My chceme nejenom psát, ale se zákazníkem, čtenářem, kamarádem i intenzivně komunikovat a nabízet mu služby, které mu něco ušetří, něco přinesou a nám nechávají vydělat, abychom měli volnost. V Česku máme 10 miliónů lidí a z toho milion běhá. Návštěvnost našeho webu je milion návštěv, takže v podstatě každý, kdo běhá, se k nám dostane.

dsc_2882

Setkáváte se s mnoha příběhy. Koho nejvíce inspirativního jste potkali?

Radek:Každý člověk, se kterým se setkáme, je inspirativní. Zmíním ale 80letého Jirku Soukupa, bývá na každém závodě a bývá vždy beznadějně poslední. Jednou jsme ho vyfotili osamoceného na náměstí v Pardubicích a na FB představil jako nezdolného veterána, který sice bývá beznadějně poslední, ale kdo by to řešil. Ta fotka obletěla český internet a pan Soukup mi pak volal, děkoval, ale žertovně si postěžoval, že v sobě pořád tu naději nebýt poslední má.

Denisa: Kolikrát si s Radkem říkáme, tam mě píchlo, to mě bolí, ale ve srovnáním s těmito lidmi je hanba kdykoliv si na něco postěžovat, protože jejich vitalita je neuvěřitelná.

4 tipy Denisy a Radka, jak si běhání (znovu) zamilovat:

  • Vyhněte se klasickým atletickým přístupům, které lajnují nejdříve běhat 5 km, pak 10 km, pak si za pár let uběhnout půlmaraton a někdy kolem čtyřicítky snad i maraton. Takhle čekat by vás ani nebavilo.
  • Jděte na to intuitivně. Pokud vás běhání vtáhlo, není důvod nevypracovat se během pár měsíců klidně na ten půlmaraton. Víc a víc teď potkáváme lidi kolem třicítky, co začali hned běhat dlouhé vzdálenosti a překypují zdravím, nejsou nijak zhuntovaní.
  • Sluchátka, nebo bez sluchátek? To je velké téma a my říkáme – dělejte to, co vám funguje. Hudba je hnacím motorem. Někdy máte chuť vyběhnout a fakt se zničit a muzika vás k tomu při běhu vyburcuje. Nevýhodou je, že s ní držíte tempo a to vás může zničit předčasně. Doporučujeme střídat s běháním bez hudby, kdy lépe posloucháte tělo. Nemluvě o tom, že neslyšíte auta a dění kolem.
  • Nepřestávejte. Myslíme to tak, že když s běháním na týdny i měsíce přestanete, neberte to tak, že jste „přestali“. Běhání je láska na celý život, budete se k němu nadále vracet a není třeba si v hlavě budovat bariéru. Prostě znovu vyběhněte.

[leads_ id=“94158″]

Foto: Josef Gregor

© 2024 imper.cz