Postřehy obchodníků: Martin Dvořák na téma „Když se vám nedaří, kdo je skutečně na vině?“

06. Leden 2016

Co obchodník, to názor, a jelikož se nám začaly střádat vaše cenné postřehy, rozhodli jsme se zavést pravidelnou rubriku, kde téma diktujete vy. S čím se v obchodě setkáváte? Co vás zvedá ze židle? Jak řešíte zapeklité problémy a co chcete předat? Buďte slyšet na Business Animals! Jako první se se svým postřehem ohledně přístupu k obchodu představí Martin Dvořák působící v oblasti vzdělávání. Let’s hear it!

postrehyup

„Svět je taková one man show.“ Nemluvím teď o nové show Kazmy, ale jedná se o postoj a pohled na svět tak, jak ho vidím já. Budha kdysi řekl: „Pokud má problém řešení, není třeba si dělat starosti. Pokud problém řešení nemá, pak ani starosti nepomůžou.“ Ve své podstatě má tento moudrý pán pravdu a já bych rád jeho myšlenku ještě dále rozvedl. Naším cílem by mělo být ovlivňovat věci správným směrem a soustředit se pouze na věci, které ovlivnit můžeme.

Vyzkoušejte leady

Samozřejmě se nám všem už asi stalo, že pospícháme na schůzku, zjistíme si kolik minut nám přibližně trvá cesta, připravíme si věci a vyrazíme. Kdo by to byl čekal, ale cesta přes město nás zdrží a my na schůzku přijedeme o 5 – 10 minut pozdě. Kdo je na vině našeho zpoždění? Ucpaná magistrála, blbec, který jel před námi a na 50 km/h jel pouze 40 km/h, nebo řidič dodávky, který se rozhodl vykládat náklad a zastavil tak, že nám zablokoval cestu? Každý z nás určitě během cesty vymyslí ještě 100 různých důvodů, proč to dopadlo tak či onak. Nicméně jak to ve skutečnosti je a kdo je zodpovědný za náš pozdní příchod?

Zpožděné metro, uzávěrka na silnici, klient-blbec, znáte to…

Zkusme se podívat na jiný příklad z naší obchodnické praxe. Jdete na schůzku, máte skvělý produkt a naproti sobě klienta, kterému se sakra vyplatí produkt využívat. Klient vám už ale potřetí říká, že to není nic pro něj a že to nevyužije. Nakonec se vzdáte, klienta necháte jít a jdete zpět na firmu. Cestou si říkáte, že jste neprodali, ale není to vaše vina, klientovi se to přece vyplatilo, a přesto to nechtěl. Zkrátka blbec, který na tom prodělá. Kdo je skutečně na vině?

V prvním případě musím počítat s tím, že se na cestě něco stane a cesta přes město mě zdrží. V případě číslo dvě je otázka jednoduchá: „Vysvětlil jsem já klientovi vše, tak jak jsem měl? Získal jsem klienta na svojí stranu? Udělal jsem vše pro to, abych prodal?“ Už asi tušíte, kam tím mířím.

Odpověď na otázku, kdo je na vině, je jasná: Jsme to MY, pouze a jenom MY

Úspěšní obchodníci, manažeři, majitelé, investoři tuto myšlenku pochopili už dávno. My způsobujeme, my ovlivňujeme. Alibisté, kteří najdou 100 chyb u druhých a sami sobě se tím omluví, zůstanou navždy jen alibisté a nikam se neposunou. Budou dělat pořád stejné chyby jako před 10 lety a pouze proto, že za ně nechtějí nést zodpovědnost. My chápavější na každém neúspěchu, na každé situaci, najdeme svoje přičinění, svoji chybu a uděláme vše pro to, aby se už situace nikdy neopakovala. Světe, div se! Ono to vážně funguje a my se posouváme dál, rosteme a chyby neopakujeme.

Pojďme se začít soustředit na sebe a hledat chybu tam, kde skutečně je a kde jí můžeme ovlivnit a odstranit. Co říkáte?

hledáme obchodníka

Autorem článku je Martin Dvořák z personální společnosti Randstad. V obchodě se pohybuje 8 let, kdy měl možnost prodávat různé produkty od bankovních přes telekomunikaci, energetiku, vysavače, vzdělávání a v neposlední řadě také služby. Dnes je mu obchod koníčkem a zábavou. Firmy, ve kterých působil, údajně nejsou důležité, protože to, co by rád čtenářům Business Animals ukázal, není o korporátech, produktech ani kancelářích, ale je to vždy pouze o nás obchodnících.

Chcete mít příště slovo? Ozvěte se nám do zpráv na Facebooku nebo na info@www.businessanimals.cz

© 2024 imper.cz