Pavel Caprata: „Pokud se bojím o život, znamená to, že jsem jako osobní strážce selhal“

06. Říjen 2016

Po zhlédnutí filmu Bodyguard snad každá žena zatoužila mít aspoň na jeden den osobního strážce. Mužské pokolení by zas chtělo být tím hrdinou z akčního filmu a zachránit svět. Na plátně vypadá vše tak jednoduše. V realitě je za vším tvrdá dřina, spousta práce a přípravy. „Kdy jste se naposledy bál o život?“ ptáme se dychtivě generálního ředitele Pavla Capraty, který působí jako osobní strážce podnikatelů, politiků a celebrit. „Párkrát jsem měl zvýšený tep, ale kdybych se bál o život, znamená to, že jsem ve své práci a zajištění bezpečnosti klienta, selhal. Obchod v I.B.S.A. – czech je založen hlavně na důvěře a většina klientů chodí výhradně na doporučení. Zdálo by se, že obchodník není potřeba. Přesto se však rozhodli vystavět kompletně nový sales tým.

caprata2

hledáme obchodníka
  • Mgr. Pavel Caprata, MBA, 43 let
  • Pozice: Generální ředitel
  • Společnost: I.B.S.A. – czech, s.r.o. 
  • Už od dětství chtěl pracovat u Policie ČR a svůj dětský sen si splnil. Postupně ho však začala nudit byrokracie a nemožnost se kariérně posunout. Lákalo ho být v terénu a vydal se směrem detektivní činnosti a práce osobního strážce. Spolupracuje se spoustou známých osobností ze showbyznysu. „Z bezpečnostních a etických důvodů nemůžu všechny prozradit, ale podívejte se na nástěnku slávy,“ ukazuje směrem ke stěně nad kancelářským stolem.
  • V oblasti komerční bezpečnosti pracuje 20 let. Před 9 lety založil společnost I.B.S.A. – czech. Pavel se nikdy nebál tvrdé práce a společnost vedl úspěšně od začátku. Potvrzením jeho snahy je i fakt, že poměrně záhy po založení projevil o I.B.S.A. – czech zájem několik zahraničních společností, jedna z nich ji také po 8 letech odkoupila. Momentálně patří I.B.S.A. – czech do mezinárodního holdingu bezpečnostních služeb.
  • Je prezidentem České komory detektivních služeb, což znamená, že pod sebou má asi 150–200 detektivních kanceláří po celé ČR, které koriguje. Je i prezidentem Asociace osobních strážců České republiky.
  • Ve volném čase lektoruje a organizuje kurzy, ale také se jich rád účastní. „Rád se podívám, jak fungují ostatní. Nesouhlasím s tím, když někdo říká, že se nemusí už nic učit, protože již vše zná. Každý se musíme učit a doplňovat si vzdělání.“
  • Samozřejmostí je péče o vlastní fyzičku a mentální disciplínu. Pavla proto často potkáte při těchto sportech: box, posilovna, tenis, turistika, plavání, či jízda na kole.
  • Mimoto je vášnivým motorkářem, naposledy s partou vyjel čerpat síly do Orlických hor.
  • Staví kompletně nový obchodní tým se zajímavým motivačním systémem a hlavně v oboru, kde se člověk nenudí. Přidejte se do týmu!

[leads_ id=“93293″]

Pavle, dnes jste v pozici generálního ředitele, přitom pořád jezdíte do terénu. Je to tak?

Rozhodně, je to můj koníček. Neumím být pouze manažerem, proto pořád pracuji jako bodyguard pro některé celebrity, VIP osobnosti, politiky a podnikatele v soukromé sféře. Detektivní činnost je něco, co mě baví, je to práce s informacemi. Bez toho bych si podnikání asi neuměl představit.

Osobní strážce musí být vždycky o krok napřed

Co vás baví na práci s business klientelou?

Je to profesionalita. Práce osobních strážců se dělí na segmenty – střežení celebrit, podnikatelů, politiků. Každý se hlídá většinou z jiného důvodu, samozřejmě že strach, obava o život a zdraví je tam vždycky, ale i potenciální útočníci jsou jiní. Při této práci člověk nesmí usnout na vavřínech, upadnout do stereotypu. Osobní strážce musí být vždycky napřed, aby zamezil útoku, a to mě baví.

Lidé si vás ale objednávají třeba jen na jednu akci. Jak dokážete být napřed?

Klient si vás může objednat na pracovní schůzku, oběd, kde se musí naplánovat cesta na místo, prohlídnout restaurace, prověřit personál, připravit únikové východy, záložní vozidlo. Klienta musíte dopravit z bodu A do bodu B a zase zpět. Samotná příprava dvouhodinové zakázky tak může být celodenní. Samozřejmě záleží na důležitosti klienta. V některých případech se dokonce speciálně vybírá personál. Jindy to je o tom, že pracujete pro klienta dlouhodobě, a to trávíte čas i s jeho rodinou, v jeho soukromí. Je potřeba absolutní diskrétnost.

caprata4
„Polovina zakázek detektivních kanceláří v Česku jsou podezření na nevěry,” dostal nás pan Caprata neúprosnou statistikou, „v 9 z 10 případů se tato podezření potvrdí.” Nás hned zajímalo, jestli se panu Capratovi stalo, že si jej najaly obě strany jako ve filmu Mr and Mrs Smith? „Vzpomínám si na zakázku, kde si mě najal klient jako agenta na odhalení nevěry a 14 dní na to přišla jeho žena ve stejné záležitosti, takže ano. Tam jsem to samozřejmě musel z etických důvodů odmítnout. Stávají se různé věci, jednou po mně klient chtěl, abych prověřil partnerku před svatbou tím, že ji svedu.“ (smích)

Dnes už nemusím být všude a vše kontrolovat, důvěřuju svým kolegům

Zní to jako z filmu. Je i realita tak barvitá? Jak si můžu představit takový váš den?

Pokud mám v ten den zakázku, tak se veškerá činnost podřizuje jí. Osobní strážce musí mít v podstatě neustále sbaleno. Teď už však nejsem v terénu každý den, zakázky si vybírám. V běžný den funguji jako kterýkoli jiný manažer. Ráno vstanu, pustím PC, odpovím na řadu e-mailů, začnou zvonit telefony, přicházejí klienti, případně řešíme jednotlivé zakázky s kolegy. Každé ráno si zajdu zacvičit nebo zaběhat. Kvůli práci se snažím neustále udržovat ve formě.

Takže i vás osobní život je závislý na tom, kdy zazvoní telefon?

Teď jsem si to trochu zkorigoval, ale byla léta, kdy jsem tomu věnoval všechno a podle toho můj život vypadal. Neodmítal jsem zakázky, snažil jsem se být všude a sám, abych to měl pod kontrolou. Dnes už jsem uzdu povolil, důvěru jsem přenechal kolegům, už nemusím být všude. Když mám dovolenou, tak ji mám. Stálé klienty ovšem nikdy nenechám ve štychu. Důvěra a spolehlivost je v našem oboru svatá.

caprata6
„Nové klienty získáváme zásadně na doporučení – protože nám stávající klienti věří,“ říkají Pavel Caprata a Petr Jílek. „S našimi klienty nebo jejich rodinami trávíme celé dny, víme, jak žijí doma, fungujeme i jako řidiči, a tam je potřeba spolehlivost a důvěra, aby se např. nedostalo nic do bulváru, abychom neprodali informace atd. Člověk v tomhle oboru musí mít charakter a nesmí být uplatitelný. Říká se, že každý je uplatitelný, ale já věřím, že v této branži vydrží pouze ten, který není.“

Člověk v naší branži musí mít charakter

Jak u vás vůbec funguje obchod?

Z 99 % získáváme nové klienty na doporučení od klientů, které jsme hlídali dříve. Klíčová je proto u nás loajalita, důvěra a spolehlivost – a tu si pěstujete léta. Náš obchod nyní prochází restrukturalizací, což může schopný obchodník pojmout jako výzvu a přinést své know-how. V rámci bezpečnostních služeb chodí klienti sami, ale máme rezervy v ostatních divizích. Předešlé nastavení obchodu nám moc nevyhovovalo, proto jsme se rozhodli vystavět nový tým obchodníků na zelené louce a nabízet zákazníkům komplexní portfolio.

Co si pod tím můžeme představit? Nový obchodník bude tedy jezdit k stálým klientům a nabízet služby z dalších divizí?

Ne tak úplně. Rolí obchodníka nemá být frontální útok se všemi službami na všechny zákazníky. Spíše chceme, aby byl schopen vytvářet důvěrné spojení v jedné komoditě a poté postupně dával zákazníkům důvod, aby od nás odebíral větší portfolio.

Vy jste říkal, že původní nastavení obchodu moc nefungovalo. Čím to bylo?

Obchodníci prodávali v jiných divizích a z každé divize jsou jiné provize a marže. Vznikala mezi nimi dost velká rivalita a místo toho, aby tahali za jeden provaz jako tým, bojovali proti sobě. Takový způsob není udržitelný. Tehdy jsme postrádali firemní kulturu. Teď ji už máme nastavenou. Současný kolektiv je skvělý, nechodí sem pro peníze, ale proto, že je ta práce baví. A takové lidi chceme dále přijímat. Rozumíme si tu, každý dělá práci s určitým nadšením. Není to o penězích, ale koukají se dopředu, kam to firmu posune společně s nimi.

caprata3
Pro úspěch v tomto oboru je nejdůležitější vybudovat si důvěru. Petra Jílka jsme se ptali, jak toho obchodník docílí: „Musí umět vystupovat, naslouchat a nejen mluvit. Pokud neumí komunikovat, tak se zakázka neuzavře. Nemůže lhát a vymýšlet si, v této branži to nemá cenu. My nechceme aby „jen“ získal zakázku. Takové jsme tu měli, slibovali hory doly. Naopak budu raději, když obchodník klientovi zakázku rozmluví, pokud vidí, že to klientovi nic nepřinese. Takový klient se za půl roku rád vrátí nebo nás doporučí dál.“

Strach si nesmíte připouštět. Při útoku máte tak málo času, že se bát ani nestihnete

Bál jste se někdy při práci o život?

Bát se o život se můžeme z několika důvodů. Třeba nyní je aktuální situace kolem teroristických útoků a my jsme na to jako firma reagovali. Po republice pořádáme kurz, jak se v případě teroristického útoku či v případě šíleného střelce chovat. V práci osobního strážce si to nepřipouštím, snažím se dělat vše pro to, aby ke konfliktu či útoku nedošlo. Pokud už k něčemu takovému dojde, tak je to selhání přípravy a máte stejně tak málo času, že se ani nestihnete bát. Při některých zakázkách se to v člověku svírá a neví, co se může stát. Na konkrétní příklad si nevzpomenu, je to prostě naše práce, adrenalin tam je.

Čím se uvádíte do klidu?

Aby byl člověk v klidu, tak potřebuje pravidelný dril, výcvik, neustále se připravovat a trénovat. A co se týče vypuštění? Mám rád motorky, jsem součástí motorkářského klubu a hlavu si nejlíp vyčistím projížďkou.

V I.B.S.A. momentálně staví nový tým obchodníků. Hledají lidi s obchodním potenciálem, kteří si ověří terén a sami přijdou s tím, co bude jejich core businessem. Troufáš si na to?

[leads_ id=“93293″]

Foto: Josef Gregor

© 2024 imper.cz