6 věcí, na které se připravte, než začnete obchodovat přes Skype

18. Srpen 2016

To, že moderní technologie a aplikace hýbou salesem, už vědí všichni. Je načase přestat mluvit, a povýšit své sales skills na další level. Začněte si dohadovat Skype schůzky. Globální obchodníci a startupisti nimi žijí už nějakou dobu a klasická kafíčka si dávají jenom za odměnu s lidmi, které stojí za to vidět naživo. Skype je skvělý pomocník, když s ním však začínáte pracovně, může vás docela potrápit. Ztratíte připojení, odradíte klienta nebo dokonce ztropíte pořádný trapas. Nic z toho se nestane, pokud se na svou Skype obchodnickou roli dokonale připravíte.

picjumbo.com_P1010617

Vyzkoušejte leady

1. Skype schůzky šetří čas, časem

Efektivita Skype schůzek je na nezaplacení. Tady je velmi důležité zdůraznit slovíčko výhledově. Obchodníci, kteří si domlouvají schůzky přes Skype, si nemohou vynachválit čas, který šetří přejížděním mezi jednotlivými schůzkami.  Ze začátku se však připravte na to, že než vyladíte všechny nedostatky a detaily tak, aby vaše „online pracovna“ působila důvěryhodně, zabere vám to hodně času. Nenechte počáteční nadšení opadnout po dvou nevydařených pokusech o připojení. Například ve společnosti Siko si oblíbili týmové Skype porady, ale také to trvalo několik měsíců, než si všichni zvykli.

2. Doma vás nikdo hecovat nebude

Obchodníci, kteří začínají obchodovat přes Skype, většinou začnou také myslet a pracovat svobodněji. Mnohdy to znamená, že skypují z domova a šetří čas také tím, že nemusí dojíždět každý den do kanceláře. Tenhle způsob však vyžaduje silné jedince s obrovskou disciplínou. Naladit se do pracovního módu, když jste doma v pyžamu, opravdu není jednoduché a vhodné pro každého. Zejména u začínajících obchodníků bez předešlých pracovních zkušeností hrozí, že odprokrastinují i poslání obyčejného reportu – navíc, když tam není co napsat.

Jednou možností je nechat obchodníky si uvědomit, že když nebudou makat, nevydělají. Tohle je riskantní taktika, protože každá firma musí z něčeho fungovat a na experimentování není vždy prostor. Druhou možností je naučit obchodníky klasickému obchodnímu řemeslu. Ať si vyzkouší klasické cold cally, jezdí přes celé město či republiku, klidně i několikrát. Až pochopí, co všechno se za obyčejnou schůzkou skrývá, budou si možnost Skype meetingů vážit mnohem víc a nebudou chtít o tuto svobodu přijít.

3. Zachovejte štábní kulturu

To, že se s klientem nepotkáte v luxusní restauraci, neznamená, že máte dovoleno podcenit výběr místa či dokonce svůj vzhled. Pro vás osobně se nic nemění a chovejte se tak, jako byste byli v kanceláři s ostatními kolegy. Oblečte si hezkou košili a nezapomeňte se učesat. Nikdy nevíte, kdo se objeví na druhé straně. Naposled nás hodně pobavil Jindřich Benko, se kterým jsme dělali rozhovor právě přes Skype. Obchoduje s celým světem a přiznal se nám, že jeden telefonát s arabskou zemí docela podcenil. „Nějak jsem nečekal, že to bude až tak vážné, takže já jsem byl normálně v nějakém bavlněném tričku. Když jsem se připojil, sedělo tam osm chlapů, polovina byla v bílých hábitech a druhá v top fashion oblecích.  Nakonec mi představili jeho excelenci – emíra.

4. Místo dělá divy

Na druhou stranu, ani nejlepší oblek a dokonalý účes vám nepomohou, pokud za vámi ukážete chaos a nepořádek, který jste shromažďovali celý týden. Dejte si záležet na tom, aby vás během jednání nic nerušilo. Ukliďte si tedy alespoň prostor, který klient uvidí. Divili byste se, ale i taková neustlaná postel se může podepsat pod neuzavřený deal. Pozor si dejte také na skypování z kaváren a jiných rušných míst. Spíše se jim vyhněte úplně. Z vlastní zkušenosti víme, že ruch a muzika z kavárny je pro lidi na druhé straně nesnesitelná a uši drásající. Ať vám taková banalita nepokazí první dojem.

Vyzkoušejte leady

5. 100% focus na klienta

Udržovat oční kontakt s klientem během schůzky není nic složitého. Do větších potíží s pozorností se dostanete, když se mezi vás dostane obrazovka monitoru. Sice pořád sedíte face to face klientovi, před sebou však máte maily, internet a také mobil. Vy si naivně myslíte, že nikdo nevidí, jak do něj čumíte. Odbíhající pohled a tupé přikyvování klient odhalí hned. Před online schůzkou proto odstraňte všechny ostatní technologie z dosahu, vypněte internet a mailovou schránku. A pro jistotu si představujte, že jste v prázdné zasedačce.

6. Nespoléhejte na soft skills

Nestíháte se důkladně připravit na klienta, a tak se spoléháte na svůj šarm a skvělé obchodnické skills? Tady může vyhořet i ten nejlepší obchodník. Svým šarmem totiž přes obrazovku neokouzlíte tolik jako naživo. Celkově je navázání vztahu s klientem pouze online složitější. Dospěli jsme k tomu u rozhovoru s Patrikem Charousem: „Face to face vidíš reakce, poznáš, kdy klient vtipkuje, kdy je naštvaný nebo nervózní. V online chybí ta vazba a je těžší u zákazníka navázat a otevřít nějaké emoce. Člověk na druhé straně má menší zábrany, kdykoliv to může rychle ukončit.“

Umíte si představit, že místo běžných schůzek u klienta budete vyjednávat podmínky přes Skype v pohodlí domova?

[poll id=“ID_1″]

button registrace

© 2024 imper.cz