Magdalena Novotná: „Storyous za poslední rok vyrostl 7×, potřebuje zavést nové obchodní procesy“

27. Leden 2016

Tak jsme se po delší době zase vydali do restauračního businessu. Spousta obchodníků v gastru začíná a nás zajímalo, kdo jsou ti, které to chytne natolik, že v oboru zůstávají a milují ho přes veškeré těžkosti. Ve Storyous mají odpověď jasnou: „Já jsem popravdě znovu do gastra nechtěla, ale tahle firma vás prostě strhne,“ prozradila Magdalena Novotná, která do týmu naskočila letos v lednu jako nová Global Head of Sales. Jak se takový startup restrukturalizuje v globálně expandující společnost a jaké změny čekají obchodní oddělení Storyous?

magda_uvodni

Magdo, slyšela jsem, že Storyous roste jako z vody. Jak to teď u vás vypadá?

Vyzkoušejte leady

Rosteme průběžně a je pravda, že v posledních měsících se nám podařilo nastavit vysokorychlostní růst. Za rok 2015 jsme ztrojnásobili počet zákazníků; z původních něco přes 250 na začátku roku má dnes naše pokladní systémy více než 800 klientů. V prosinci jsme se stali dvojkou na trhu v oblasti pokladních systémů pro restaurace, v rámci kaváren už jsme nějakou dobu jednička.

Rok 2015 hodnotíme jako mimořádně úspěšný, máme 800 zákazníků a vyšplhali jsme se na dvojku na trhu

V čem jste rozdílní od konkurence, že se vám daří takový růst?

Naše řešení je velmi proklientské a progresivní. Restauracím zjednoduší celý proces od objednávání až po placení – vše je na pár kliků na tabletu, zautomatizované a provozním i personálu ušetříme spoustu práce. Navíc podnikům řešíme i skladové zásoby a umíme si poradit i s Elektronickou evidencí tržeb, která se na ně žene.

Růst společnosti vyžaduje změny na všech odděleních. Nás samozřejmě zajímá to obchodní. Co se změnilo?

Největší změnou teď je, že Tomáš Wiesner, který náš obchod nastartoval (s Tomášem jsme dělali rozhovor v říjnu 2014. Tak schválně, co se od té doby změnilo?) a do konce minulého roku obchodnímu týmu šéfoval, nyní povede expanzi do Polska. S jeho odchodem jsme přeorganizovali strukturu obchodního oddělení tak, aby odpovídala potřebám mezinárodní firmy.

Vyzkoušejte leady
magda2up
V loňském roce se stal Storyous dvojkou na trhu v oblasti pokladních systémů pro restaurace.

Storyous je ready na velké změny, musí se ale zorganizovat zevnitř

Jaké budou tvoje nejbližší kroky?

Mým úkolem je právě nastavení procesů v souladu s přerodem Storyous v globálně rostoucí firmu. Z pohledu obchodu jsme za pouhý rok neuvěřitelně vyrostli, ale spousta věcí se nastavovala za běhu. Mým cílem je celý tým zoptimalizovat a intenzivně s ním pracovat tak, aby ze sebe každý jednotlivec vydal maximum a zároveň celé oddělení fungovalo jako jeden dobře seřízený stroj. Hodně se budeme soustředit na práci v terénu, vzdělávání obchodníků, zkvalitňování jejich soft skills, abychom došli k ještě lepším výsledkům a objevili nové hvězdy obchodu. Co mám v plánu dál, je soustředit se na zkvalitnění produktu a samozřejmě chci také výrazně navýšit počet klientů. Cíle máme vysoké, ale nikoli nereálné.

Řekni mi, jak to vnímáš jako nový člověk ve firmě, který nastoupí na vysokou pozici?

Každá firma je svým způsobem jiná, a i když mám už zkušenosti z minula, je to pro mě úplně nové prostředí. Rozhodně jsem nepřišla proto, abych všechno zbořila a nenechala kámen na kameni. Chci stavět na tom, co Storyous vybudovalo, a jsem pokorná k tomu, co ve Storyous dokázali moji předchůdci. Hodně se ptám, nasávám informace i firemní kulturu a výsledkem tohoto procesu by mělo být obchodní oddělení připravené na globální expanzi. Nadšení lidí ve Storyous je skvělé a věřím, že společně zvládneme velké věci. 🙂

Co ti dala zkušenost v Zomatu?

Mně se líbilo, že Zomato je mezinárodní firma, takže načerpáš spoustu know-how i ze zahraničí a vidíš, jak funguje obchod v jiných státech a kulturách. Vtipné taky je, že jak Zomato, tak Lunchtime, kde jsem jako obchodnice přes 7 lety začínala, byly založeny ve stejný rok, dokonce ve stejný týden. Přišlo mi obdivuhodné, jak se Zomato z malého startupu během pár let vypracovalo tak daleko. Podobnou šanci teď vidím ve Storyous.

magda3up
Focení probíhalo v krásných střešních prostorách Storyous na náměstí Republiky. Počasí dovolilo i pár záběrů s výhledem na Prahu!

Baví mě, že máme praktický a zároveň sexy produkt

Když už mluvíme o expanzi do zahraničí. Jak to máte v obchodě v rámci komunikace Praha–zbytek republiky?

Jednou z mých priorit je intenzivnější práce s obchodníky v regionech. Regionální obchodníci jsou občas vytrženi z každodenního běhu firmy, samozřejmě funguje nějaké reportování a vnitrofiremní komunikace, ale má trhliny, které budeme napravovat. Další věc je, že obchodníci v regionech jsou vedení teamleadry, což jsou většinou mladí šikovní lidé, ale v oblasti leadershipu i obchodu mají ještě na čem zapracovat. Regionální obchodníci musí dostávat veškerou podporu, kterou potřebují.

Řekni mi, co tě na produktu Storyous baví?

Vidím obrovskou hodnotu našeho pokladního systému v jeho praktičnosti. Není to uměle vytvořený produkt, restauratéři ho skutečně potřebují a řeší jím spoustu problémů, které ke gastro businessu patří. V české gastronomii přichází dobré nápady, podniky mají skvělé koncepty, celkově se úroveň české gastronomie viditelně zvedá, ale stále české gastro velmi pokulhává po technické stránce. Doteď měly podniky k dispozici robustní řešení pokladního systému, přitom ale existuje něco mnohem jednoduššího, levnějšího a navíc řízeného z tabletu nebo smartphonu. Máme prostě sexy produkt a to tě jako obchodníka chytne.

magda1up
Magda je na novou roli Global Head of Sales připravená.

Šéfuješ teď celému týmu, kde jsou převážně muži, jak si na to věříš?

Čeho bych se měla bát? Myslím si, že v každém týmu má být zastoupen ženský i mužský prvek. Každý člověk má své a dohromady se dobře doplňují. Takže nemám strach, nicméně v obchodě je to vždycky otázka ega a to ženské je neméně problematické jako to mužské. (smích)

Storyous v číslech

  • Víc než polovina týmu se narodila v 90. letech minulého století
  • Průměrný věk obchodníků ve Storyous je 26
  • Značná část týmu je ze Slezska
  • V kanceláři máme 63 židlí, troufnete si na jednu z nich?
  • Do kanceláře Storyous vede 168 schodů
  • Každý týden se spotřebuje 2 500 gramů výběrové kávy a odehraje 15 turnajů ve stolním fotbálku.
  • Mistr Storyous ve fotbálku je Tomáš Wiesner
  • Dohromady ve Storyous máme 20 krevetek, 8 psů, 6 koček, 4 rybičky, 3 koně, 2 ptáčky, 2 morčata a 1 suchozemskou želvu a 5 přiznaných dětí

Foto: Ondřej Tůma

© 2024 imper.cz