Seriál Mileniálové: Jak získat jejich pozornost? Dělejte autentický obsah na sociálních sítích

09. Říjen 2017

Sociální sítě nás ovlivňují v každodenním životě a dávají nám možnost autenticky vyjádřit cokoliv, co považujeme za důležité. Využít tohoto trendu mohou také firmy, které si tak snadno mohou získat přízeň internetové generace (generace Y). V článku si ukážeme, jak se postupně vše vyvinulo a jak může vaše firma autenticitu využít ve svůj prospěch.

hledáme obchodníka

Uznávaný spisovatel Wallly Olins popsal ve své knize Brand New – Nová podoba značek ​budoucnost značek a brandingu, jež jsou dlouhodobě ovlivňovány globalizací. Hned první kapitola knihy se zabývá pojmem Nová autenticita​, ovlivňující spotřebitelské chování zákazníků:

Proč se dnešním úspěšným firmám tak daří? Protože jsou autentické, nebo tak aspoň vypadají. Zdá se, že neexistuje žádná bariéra mezi námi zákazníky a lidmi, kteří nám svoje produkty nabízejí. Vypěstovali je nebo je chytili v moři či vykrmili a porazili a teď stojí za pultem a prodávají je. Víme, odkud jejich zboží pochází, nebo si to aspoň myslíme. Autentičnost znamená místo původu. Nejenže to dobře chutná, ale zároveň nám to dodává dobrý pocit. Děláme správnou věc, jak sami pro sebe, tak pro naši planetu.

Olins vyjádřil náladu dnešní společnosti, zaměřenou na autentičnost v každodenním životě. Co však tato autentičnost může pro firmu prakticky znamenat? Ukažme si to na několika trendech.

Trendy, vedoucí k autenticitě

1. Sociální sítě

Každý z nás tráví na sociálních sítích část svého dne a prezentuje zde své názory či myšlenky prostřednictvím textových statusů či komentářů u jiných příspěvků. Toto už je první zárodek autentičnosti, který se však svou formou neustále vyvíjí. Z autentického textu se vyvinul multimediální obsah. Většina uživatelů raději sleduje video, než by něco četli. Se sociální sítí Snapchat přišel konec se sdílením fotek, videí či zpráv s tím, že tento obsah bude pouze dočasný. Tento koncept se postupně přenesl na jiné sociální platformy a stal se běžným komunikačním prostředkem.

hledáme obchodníka

2. Facebook a Instagram

Právě se zmíněným časovým omezením začaly následně pracovat také sociální sítě Facebook (tzv. Facebook stories) a Instagram (tvz. Instastories). Začala éra, založená na tvorbě autentických příběhů běžného dne s trvanlivostí 24 hodin. Každý osobní příběh tak do 24 hodin zmizí a tvůrci si jednoduše vytvoří příběh nový.

Díky tomuto trendu nás tvůrci obsahu nechávají nahlédnout do jejich běžného života a vy tak máte možnost být u toho s nimi.

Dominik Feri, propagátor politického marketingu na sociálních sítích, je exemplárním příkladem člověka, jež na sociální síti Instagram prezentuje svůj každodenní život.

3. Proaktivita ve firmách

Díky těmto inovacím se dostáváme k prvku autenticity ve firmách prezentovaných jednotlivými zaměstnanci. Přichází k nám trend, kdy zástupci firmy autenticky prezentují své pocity, které v nich firma vyvolává a tyto pocity jsou prezentovány na sociálních sítích. V současnosti se však ze strany firem bohužel jedná o nevyužitou příležitost v rámci efektivního uchopení tohoto propagačního modelu (jak na to si ukážeme dále v textu). Pro bližší představu autentické propagace prostřednictvím zaměstnanců na sociálních sítích se podívejme na několik příkladů z praxe:

Příklad 1

Instagram a jeho využití pro firmu v praxi. Prezentace firemních hodnot a firemního prostředí autentickou formou jejich zástupců. Tato forma prezentace je internetové generaci blízká, každodenně se v ní pohybují.

Příklad 2

Autentická prezentace pracovní pozice „tramvajáka“, jejíž autor pravidelně natáčí videa na Youtube kanálu, aby diváka seznámil s náročností své práce a také s trasami, které pravidelně jezdí. Odkaz na článek ZDE.

Příklad 3

Ukázka kampaně školy, která komunikovala soutěž prostřednictvím fotografií. Autentická fotka žačky školy (první fotka shora dolů) měla jednoznačně největší dosah na Facebooku oproti ostatním fotkám zakoupených z fotobanky. Více v článku ZDE.

Co z toho pro firmy plyne?

Chcete-li získat nové zaměstnance z generace Y, pak vám doporučuji následující:

  • ústup od dříve používaných prostředků náborů, které nejsou „online“ (tištěná inzerce v médiích, billboardy),
  • aktivní využívání sociálních profilů, především Facebook, Youtube, LinkedIn a Instagram,
  • aktivní zapojení členů firmy do její propagace, kteří budou spoluvytvářet povědomí o firemním prostředí,
  • začněte aktivně využívat potenciálu vašich zaměstnanců, u mladých lidí je totiž velká pravděpodobnost, že v okruhu jejich vrstevníků může být zájemce o služby právě vaší společnosti, takto autentické sdělení pro ně bude mnohem důvěryhodnější než například billboardová reklama,

Co pro to může firma udělat?

  • udělejte revizi tématických okruhů, které chcete komunikovat vůči veřejnosti (mnoho firem v tom totiž mnohdy nemá jasno),
  • u vybraných témat určete prioritu,
  • implementujte tato témata mezi členy vašeho pracovního týmu,
  • nechte týmu volnou ruku ve formě vyjadřování, ať autentický vyjádří daný tematický okruh a dejte jim příležitost se takto spolupodílet na propagaci firemních hodnot vůči veřejnosti,
  • nezapomeňte vytvořit motivační ohodnocení týmu, s vizí odměny se pracuje mnohem lépe než bez ní,
  • výsledky tohoto snažení analyticky měřte, ať už ve smyslu sledovanosti příspěvků, či zvýšení počtu zaměstnanců ve firmě,

Autenticita představuje ve spojení se sociálními sítěmi nový pohled na propagaci a nábor. Pro firmy je to příležitost, jak na sebe upozornit a efektivně oslovit nastupující generaci. Také je to skvělá možnost, jak aktivně zapojit spolupracovníky do firemního dění a tvořit tak něco společně.

© 2024 imper.cz