02. Březen 2016
Obchodní tým Foreigners.cz se kromě klasické realitní činnosti, kdy zařizuje pracujícím/studentům přicházejícím ze zahraničí pronájem či koupi bytu, musí denně vypořádávat se střety různých kultur a vysvětlovat situace pro nás často banální. Sama Andrea Tkačuková spoluzaložila firmu i proto, že se jí nelíbilo navyšování nájmů a služeb pro cizince v Česku. Obchod vnímá jako výměnu energií – já ti poskytnu skvělé služby a ty mi za ně dobře zaplať. V Brně jsme si s ní povídali o tom, jaké strasti, ale i úsměvné příběhy přináší každodenní job obchodníků.
- Andrea Tkačuková (dříve Teichmannová), 29 let
- Pozice: CEO (Andrea má na starost celé Foreigners.cz, k tomu aktivně vede brněnskou pobočku, kterou postupně předává novému Executive Directorovi, a plánuje expanzi Foreigners.cz do zahraničí)
- Společnost: Foreigners.cz
- Produkt: Komplexní služby jednotlivcům spojené s přestěhováním do ČR
- Aktuálně nabírají na tyto pozice: Relocation Consultant pro Brno a Prahu
[leads_ id=“87272″]
Andreo, ve Foreigners.cz pomáháte cizincům přicházejícím do ČR za prací či studiem hledat ubytování. Není to však klasická realitní činnost.
Rozdíl mezi námi a realitkou je v tom, že realitka vám předá klíče od bytu, a tím to pro ni často hasne. Naši obchodníci, neboli Relocation Consultants (RC), dostanou přiděleného klienta, o kterého pečují v průběhu celého procesu. Na základě jeho preferencí vytipují byty, doprovází jej na prohlídky, už při cestě vysvětlují, jak funguje MHD a kde se dá třeba v okolí dobře najíst.
Až tak do detailů se jim věnujete…?
Každý cizinec sem přichází s jistou představou, jak to funguje u nich doma. My jim vysvětlujeme, jak fungují věci v Česku a že to může být někdy hodně odlišné. Péče nekončí ani podepsáním smlouvy. V rámci VIP balíčku, který u nás klient v rámci provize získává, má celoroční podporu RC. Asistujeme při nastěhování, pomáháme s převodem energií, řešíme prodlužování smluv. Jsme takový český kamarád v případě nouze. Když se třeba v bytě něco pokazí nebo je potřeba zřídit servis kotle, protože začíná mrznout, řešíme to.
Xenofobní majitelé bytů nejsou naše cílovka
Téma cizinců je zrovna teď docela citlivé. Jak reagují majitelé bytů, změnilo se něco?
V první řadě majitelům bytů vysvětlujeme, že to nejsou žádní dělníci, ani ilegální imigranti, ale lidé, kteří sem přijeli studovat nebo pracovat. Že to nejsou čeští studenti, kteří okupují 2+1 v pěti, ale že oni si tu 2+1 pronajmou sami pro sebe. Brno je v tomto směru hodně tolerantní. Majitelům se ten koncept líbí. Sami nás doporučují a třeba se na nás i obracejí s tím, že mají nemovitost a čím by ji měli vybavit, aby se našim klientům líbila. V Praze jsou na cizince více zvyklí, ale nejsou tak příjemní. Ten trh je tam hodně jiný, dravý. Někdy je to třeba také o sousedech, kteří nechtějí cizince v baráku. Majitel si nechce přidělávat problémy, a tak byt našim klientům nepronajme a vycouvá těsně před podpisem smlouvy. My si v takových případech nic nevymýšlíme a na rovinu klientům říkáme, co bylo důvodem. Oni to berou v pohodě, často si nakonec na téma kulturních rozdílů zavtipkujeme.
Zmínilas, že vysvětlujete kulturní rozdíly. Uveďme si nějaký konkrétní příklad.
Někdy například „nutíme“ lidi větrat. Pro nás je to samozřejmost, ale v jiných zemích je to nikdo nenaučil. Třeba Saudi, kteří mají pořád pouštní bouře, nevětrají vůbec. V bytech jim pak vznikají plísně. Nebo naopak, kyperští studenti platí 20 000 Kč nedoplatky za topení a nechápou proč. Jednoduše nevědí, že nemůžou nechávat okna dokořán, když mají topení na plné pecky.
Někdy musíme zastat roli tlumiče emocí a vysvětlovat kulturní rozdíly
Do telefonu ses mi zmínila, že může dojít i k vyhroceným situacím. Jak je hasíte?
Stane se, že natrefíme na střet kultur. Každá strana si danou situaci vyloží jinak a vznikají nedorozumění. Třeba když majitel nemluví anglicky. RC tak musí také někdy zastat roli tlumiče emocí. Zejména u horkokrevných jižanů, je potřeba vysvětlovat i jejich gesta a tón hlasu, upozorňovat, že je to jejich přirozená komunikace. My spolupracujeme s majiteli dlouhodobě a vybíráme ty slušné a rozumné. Xenofobní majitel není naše cílovka. Nelíbí se nám, když majitelé cizince okrádají a navyšují jim nájem – proto jsme vlastně ještě na univerzitě v Hradci Králové s Vojtou Stehnem Foreigners.cz založili. Byla tam jedna paní, co „natahovala“ cizince na nájmu i o 10 000 Kč měsíčně, protože nevěděli, jak to funguje.
Máš nějakou vtipnou historku?
Těch je. (smích) Rádi říkáme jednu, která tedy není přímo z brněnské pobočky – že Asiati jsou zvyklí se sprchovat vedle vany, protože u nich doma jsou v podlaze díry, kterými voda odtéká. Takže se stává, že vytopí sousedy, protože nechápou, že na sprchování je v českých koupelnách právě ta vana!
Ještě jednu. 🙂
Za všechno mluví jeden vtip se Saudy – Saud studuje v Brně medicínu a jednou takhle píše rodičům: „Všechno je tady super, všichni jsou na mě milí. I učitelé, jeden minule přijel do školy šalinou.“ Na to přijde odpověď od tatínka: „Synu, to jsem rád. Tady máš šek a kup si taky jednu tu šalinu.“
Hledáme člověka, který chápe obchod jako výměnu energií
Andreo, ty momentálně hledáš lidi do Brna. Co jsem pochopila, měl by to být člověk s obchodnickým duchem, ale zároveň pečující. Dá se to skloubit?
Ano, hledáme člověka, který chce pomáhat a má zároveň obchodnického ducha. A zároveň si umí říct o peníze. Chci, aby to byl někdo, kdo chápe obchod jako výměnu energií. Já ti poskytnu skvělé služby a ty mi za ně zaplatíš. Často se setkáváme s tím, že náš klient sám neví, co chce. Ze začátku nám neřekl, že místo sprchy chce vanu, a pak se to ukáže jako důležité kritérium. Když po prohlídce řekne ne, RC musí byt schopen se ho zeptat proč? Nesmí se bát klientova NE. Musí ho umět vykoučovat k tomu, aby zjistil jeho potřeby. Tam je ten obchod, protože bez něj žádný deal v kapse mít nebude. Naše hodnoty a vize hodně lákají kosmopolitní lidi, kteří mají sami zkušenost ze zahraničí, rádi cestují. Vědí, jak to funguje jinde, a jsou mnohem tolerantnější a chápavější. Tyhle lidi práce u nás naplňuje.
Patrně by měl být i protřelý v realitách. Protože jedna věc je chodit s klienty na prohlídky, ale byty musí RC někde sehnat a domluvit. Kde hledáte byty?
Máme naši interní databázi, kterou RC využívají. V první fázi pošlou klientovi nabídku bytů dle jeho požadavků. Když si v rámci této nabídky vybere, je to ideální stav. Jsou však situace, že se mu ani jeden z bytů nelíbí. Pak nastupuje RC se svou šikovností a skrze vlastní zdroje nebo tipy, co mu dáváme, musí najít další nabídky dle klientova gusta. Druhou částí náplně práce RC je samozřejmě pravidelné doplňování a aktualizace databáze. Tady je ta klasická práce realiťáka. Aktuálně rozjíždíme kromě pronájmů také prodeje nemovitostí a budeme hledat i obchodníka na tuto oblast.
Na kolik si u vás RC přijde?
RC jsou placení provizně, je to tedy hodně různé. Tím, že klient má u nás celoroční servis, platí provizi včetně energií a DPH, a tak i provize pro RC je vyšší než u běžného realiťáka. Výše provize se však měsíc od měsíce může měnit. Například v Brně je hodně silná letní sezóna. Tím, že sem přichází hodně studentů a ideálně chtějí mít ubytování s předstihem, řeší se to už od července. V létě si můžeš vydělat i 90 000 Kč/měsíc. Pak třeba odletíš na dovolenou a ten měsíc máš jen 15 000 Kč. Průměr v Brně vychází 30–35 000 Kč a v Praze 35–40 000 Kč. Aktuálně přijmeme šikovné obchodníky v Brně.
Nyní máte pobočky v Praze, Brně, frančízy v Hradci Králové, Plzni, Olomouci a plánujete zahraničí, protože podobná služba na trhu chybí. Kam se dá u vás profesně růst, pokud je člověk šikovný?
Snažíme se, aby v týmu byli lidi, které ta činnost baví. Pokud mají pocit, že se chtějí posunout dál, tak hledáme cestu, jak se posunout společně. Ať už k vedení pobočky nebo rozšíření portfolia služeb jako jsou například nyní prodeje nemovitostí. Možností je mnoho.
Jak naznačuješ, prostřednictvím frančíz se rozšiřujeme do dalších měst. V tuto chvíli hledáme někoho, kdo by si otevřel pobočku v Ostravě a Bratislavě, nebráníme se ani dalším místům. Také aktuálně řešíme možnou frančízu do zahraničí, konkrétně Kyjev (Ukrajina). Pokud se někdo z týmu rozhodne přestěhovat někam dále do zahraničí a otevřít pobočku tam, jsme připraveni ho v tom podpořit.
[leads_ id=“87272″]
Foto: Eliška Straková