Andrea Tkačuková: „Obchodník ve Foreigners.cz je makléř, tlumič emocí i kulturních rozdílů“

02. Březen 2016

Obchodní tým Foreigners.cz se kromě klasické realitní činnosti, kdy zařizuje pracujícím/studentům přicházejícím ze zahraničí pronájem či koupi bytu, musí denně vypořádávat se střety různých kultur a vysvětlovat situace pro nás často banální. Sama Andrea Tkačuková spoluzaložila firmu i proto, že se jí nelíbilo navyšování nájmů a služeb pro cizince v Česku. Obchod vnímá jako výměnu energií – já ti poskytnu skvělé služby a ty mi za ně dobře zaplať. V Brně jsme si s ní povídali o tom, jaké strasti, ale i úsměvné příběhy přináší každodenní job obchodníků.

DSC_0055

  • Andrea Tkačuková (dříve Teichmannová), 29 let
  • Pozice: CEO (Andrea má na starost celé Foreigners.cz, k tomu aktivně vede brněnskou pobočku, kterou postupně předává novému Executive Directorovi, a plánuje expanzi Foreigners.cz do zahraničí)
  • Společnost: Foreigners.cz
  • Produkt: Komplexní služby jednotlivcům spojené s přestěhováním do ČR
  • Aktuálně nabírají na tyto pozice: Relocation Consultant pro Brno a Prahu

[leads_ id=“87272″]

Andreo, ve Foreigners.cz pomáháte cizincům přicházejícím do ČR za prací či studiem hledat ubytování. Není to však klasická realitní činnost.

Rozdíl mezi námi a realitkou je v tom, že realitka vám předá klíče od bytu, a tím to pro ni často hasne. Naši obchodníci, neboli Relocation Consultants (RC), dostanou přiděleného klienta, o kterého pečují v průběhu celého procesu. Na základě jeho preferencí vytipují byty, doprovází jej na prohlídky, už při cestě vysvětlují, jak funguje MHD a kde se dá třeba v okolí dobře najíst.

Až tak do detailů se jim věnujete…?

Každý cizinec sem přichází s jistou představou, jak to funguje u nich doma. My jim vysvětlujeme, jak fungují věci v Česku a že to může být někdy hodně odlišné. Péče nekončí ani podepsáním smlouvy. V rámci VIP balíčku, který u nás klient v rámci provize získává, má celoroční podporu RC. Asistujeme při nastěhování, pomáháme s převodem energií, řešíme prodlužování smluv. Jsme takový český kamarád v případě nouze. Když se třeba v bytě něco pokazí nebo je potřeba zřídit servis kotle, protože začíná mrznout, řešíme to.

DSC_0035

Xenofobní majitelé bytů nejsou naše cílovka

Téma cizinců je zrovna teď docela citlivé. Jak reagují majitelé bytů, změnilo se něco?

V první řadě majitelům bytů vysvětlujeme, že to nejsou žádní dělníci, ani ilegální imigranti, ale lidé, kteří sem přijeli studovat nebo pracovat. Že to nejsou čeští studenti, kteří okupují 2+1 v pěti, ale že oni si tu 2+1 pronajmou sami pro sebe. Brno je v tomto směru hodně tolerantní. Majitelům se ten koncept líbí. Sami nás doporučují a třeba se na nás i obracejí s tím, že mají nemovitost a čím by ji měli vybavit, aby se našim klientům líbila. V Praze jsou na cizince více zvyklí, ale nejsou tak příjemní. Ten trh je tam hodně jiný, dravý. Někdy je to třeba také o sousedech, kteří nechtějí cizince v baráku. Majitel si nechce přidělávat problémy, a tak byt našim klientům nepronajme a vycouvá těsně před podpisem smlouvy. My si v takových případech nic nevymýšlíme a na rovinu klientům říkáme, co bylo důvodem. Oni to berou v pohodě, často si nakonec na téma kulturních rozdílů zavtipkujeme.

Zmínilas, že vysvětlujete kulturní rozdíly. Uveďme si nějaký konkrétní příklad.

Někdy například „nutíme“ lidi větrat. Pro nás je to samozřejmost, ale v jiných zemích je to nikdo nenaučil. Třeba Saudi, kteří mají pořád pouštní bouře, nevětrají vůbec. V bytech jim pak vznikají plísně. Nebo naopak, kyperští studenti platí 20 000 Kč nedoplatky za topení a nechápou proč. Jednoduše nevědí, že nemůžou nechávat okna dokořán, když mají topení na plné pecky.

DSC_0061

Někdy musíme zastat roli tlumiče emocí a vysvětlovat kulturní rozdíly

Do telefonu ses mi zmínila, že může dojít i k vyhroceným situacím. Jak je hasíte?

Stane se, že natrefíme na střet kultur. Každá strana si danou situaci vyloží jinak a vznikají nedorozumění. Třeba když majitel nemluví anglicky. RC tak musí také někdy zastat roli tlumiče emocí. Zejména u horkokrevných jižanů, je potřeba vysvětlovat i jejich gesta a tón hlasu, upozorňovat, že je to jejich přirozená komunikace. My spolupracujeme s majiteli dlouhodobě a vybíráme ty slušné a rozumné. Xenofobní majitel není naše cílovka. Nelíbí se nám, když majitelé cizince okrádají a navyšují jim nájem – proto jsme vlastně ještě na univerzitě v Hradci Králové s Vojtou Stehnem Foreigners.cz založili. Byla tam jedna paní, co „natahovala“ cizince na nájmu i o 10 000 Kč měsíčně, protože nevěděli, jak to funguje.

Máš nějakou vtipnou historku?

Těch je. (smích) Rádi říkáme jednu, která tedy není přímo z brněnské pobočky – že Asiati jsou zvyklí se sprchovat vedle vany, protože u nich doma jsou v podlaze díry, kterými voda odtéká. Takže se stává, že vytopí sousedy, protože nechápou, že na sprchování je v českých koupelnách právě ta vana!

Ještě jednu. 🙂

Za všechno mluví jeden vtip se Saudy – Saud studuje v Brně medicínu a jednou takhle píše rodičům: „Všechno je tady super, všichni jsou na mě milí. I učitelé, jeden minule přijel do školy šalinou.“ Na to přijde odpověď od tatínka: „Synu, to jsem rád. Tady máš šek a kup si taky jednu tu šalinu.“

DSC_0099

Hledáme člověka, který chápe obchod jako výměnu energií

Andreo, ty momentálně hledáš lidi do Brna. Co jsem pochopila, měl by to být člověk s obchodnickým duchem, ale zároveň pečující. Dá se to skloubit?

Ano, hledáme člověka, který chce pomáhat a má zároveň obchodnického ducha. A zároveň si umí říct o peníze. Chci, aby to byl někdo, kdo chápe obchod jako výměnu energií. Já ti poskytnu skvělé služby a ty mi za ně zaplatíš. Často se setkáváme s tím, že náš klient sám neví, co chce. Ze začátku nám neřekl, že místo sprchy chce vanu, a pak se to ukáže jako důležité kritérium. Když po prohlídce řekne ne, RC musí byt schopen se ho zeptat proč? Nesmí se bát klientova NE. Musí ho umět vykoučovat k tomu, aby zjistil jeho potřeby. Tam je ten obchod, protože bez něj žádný deal v kapse mít nebude. Naše hodnoty a vize hodně lákají kosmopolitní lidi, kteří mají sami zkušenost ze zahraničí, rádi cestují. Vědí, jak to funguje jinde, a jsou mnohem tolerantnější a chápavější. Tyhle lidi práce u nás naplňuje.

Patrně by měl být i protřelý v realitách. Protože jedna věc je chodit s klienty na prohlídky, ale byty musí RC někde sehnat a domluvit. Kde hledáte byty?

Máme naši interní databázi, kterou RC využívají. V první fázi pošlou klientovi nabídku bytů dle jeho požadavků. Když si v rámci této nabídky vybere, je to ideální stav. Jsou však situace, že se mu ani jeden z bytů nelíbí. Pak nastupuje RC se svou šikovností a skrze vlastní zdroje nebo tipy, co mu dáváme, musí najít další nabídky dle klientova gusta. Druhou částí náplně práce RC je samozřejmě pravidelné doplňování a aktualizace databáze. Tady je ta klasická práce realiťáka. Aktuálně rozjíždíme kromě pronájmů také prodeje nemovitostí a budeme hledat i obchodníka na tuto oblast.

Na kolik si u vás RC přijde?

RC jsou placení provizně, je to tedy hodně různé. Tím, že klient má u nás celoroční servis, platí provizi včetně energií a DPH, a tak i provize pro RC je vyšší než u běžného realiťáka. Výše provize se však měsíc od měsíce může měnit. Například v Brně je hodně silná letní sezóna. Tím, že sem přichází hodně studentů a ideálně chtějí mít ubytování s předstihem, řeší se to už od července. V létě si můžeš vydělat i 90 000 Kč/měsíc. Pak třeba odletíš na dovolenou a ten měsíc máš jen 15 000 Kč. Průměr v Brně vychází 30–35 000 Kč a v Praze 35–40 000 Kč. Aktuálně přijmeme šikovné obchodníky v Brně.

Nyní máte pobočky v Praze, Brně, frančízy v Hradci Králové, Plzni, Olomouci a plánujete zahraničí, protože podobná služba na trhu chybí. Kam se dá u vás profesně růst, pokud je člověk šikovný?

Snažíme se, aby v týmu byli lidi, které ta činnost baví. Pokud mají pocit, že se chtějí posunout dál, tak hledáme cestu, jak se posunout společně. Ať už k vedení pobočky nebo rozšíření portfolia služeb jako jsou například nyní prodeje nemovitostí. Možností je mnoho.

Jak naznačuješ, prostřednictvím frančíz se rozšiřujeme do dalších měst. V tuto chvíli hledáme někoho, kdo by si otevřel pobočku v Ostravě a Bratislavě, nebráníme se ani dalším místům. Také aktuálně řešíme možnou frančízu do zahraničí, konkrétně Kyjev (Ukrajina). Pokud se někdo z týmu rozhodne přestěhovat někam dále do zahraničí a otevřít pobočku tam, jsme připraveni ho v tom podpořit.

[leads_ id=“87272″]

Foto: Eliška Straková

© 2024 imper.cz