Alexandra Fričová: „Argument ‚jste drazí‘ klienti používají bez ohledu na to, jestli pracují s kosmetikou za stovku či tisíce“

5. 9. 2016 +

Rozhovory

Alexandra Fričová momentálně aktivně neobchoduje. Na rozhovor si odběhla z rodičovské dovolené jenom kvůli nám. Její 6měsíční dcerka nám do rozhovoru také místy vstoupila. Skloubit práci a rodinu je náročné, Alexandra je však člověk, který plánuje hodně dopředu, takže příprava na půlroční pauzu byla excelentní a teď se může věnovat radostným povinnostem. S kosmetikou Phyris se setkala již v roce 1996 během studií, rok a půl prodávala krémy v Banskobystrickém kraji a pak ji vyhodili. Vnímá to jako velmi pozitivní facku, která nasměrovala její životní cestu. V oboru kosmetiky zůstala, vzdělávala se, prošla si různými pozicemi a firmami, až se po 10 letech objevila příležitost volné licence právě značky Phyris pro ČR. S tím souviselo stěhování do Česka, ztráta jistoty a vybudování vlastní firmy ALMAF Beauty.

DSC_0503

  • Alexandra Fričová, 40 let
  • Společnost: ALMAF Beauty s.r.o
  • Pozice: Obchodní ředitelka pro ČR a SR
  • Kvůli práci opustila rodné Slovensko a spolu s rodinou se přestěhovala do Prahy.
  • Nejvíc volného času jí momentálně zabírá rodina. Kromě 6měsíční dcerky má i starší 9letou, takže ve volném čase ladí koníčky a zájmy všech členů rodiny.
  • Její osobní recept na krásu je velmi jednoduchý – pleť pravidelně čistit a odličovat, používat kvalitní krém.
  • V zastoupení Phyris je česká firma světovou jedničkou a za rok 2015 předběhli i Čínu a Hong Kong. „Tohle ocenění svědčí o dynamice našeho růstu, což je samozřejmě i skvělá práce našich oddělení a obchodníků.“

button registrace obchodnika transparent

Když budujete vlastní firmu, není to jen o vás. Máte zodpovědnost i za druhé lidi

Alexandro, jak jste se k beauty oboru dostala? Bavily vás šminky již v dětství, půjčovala jste si je potají od maminky?

To vůbec. Já jsem nepatřila do skupiny „Barbie děvčat“, které se malovaly. Byla jsem velká milovnice zvířat, hlavně koní, s tím souvisela i moje cesta na zemědělskou školu a následně univerzitu. Asi jako každý student jsem si chtěla přivydělat nějakou korunu navíc. Zareagovala jsem na nabídku obchodního zástupce pro profesionální kosmetiku Phyris. Na pohovor jsem šla s malou dušičkou a ještě ten den jsem odcházela se svazkem klíčů od služebního auta. Ani vám nebudu říkat, že jsem vůbec nevěděla, jak z Bratislavy domů. Prodávat krémy za tisícovku v Banskobystrickém kraji nebylo tehdy úplně jednoduché. A po roce a půl mě paradoxně vyhodili. (smích)

Co se stalo? Bylo to kvůli neplnění plánu, nebo tam byl jiný důvod?

Ne, já jsem byla excelentní. (smích) Jedno ráno jsem místo práce vezla firemním autem spolužačky, v jiném regionu a ke všemu jsem potkala šéfa. Povím vám, že cesta z firmy byla velmi rychlá. Pro mě to byla velká pozitivní facka, která mě nasměrovala jinou cestou. Takže bývalému šéfovi jsem dodnes nesmírně vděčná. Věděla jsem, že v kosmetice chci zůstat, začala jsem se vzdělávat a více se o tento obor zajímat. Následovaly různé příležitosti, spolupráce se značkou Dior, marketingové a obchodní kampaně. Po pár letech jsem si řekla, že zúročím všechny zkušenosti. Shodou okolností měla tehdy moje milovaná značka Phyris volnou licenci pro český trh. S tím samozřejmě souviselo stěhování a změna koncepce osobního života…

DSC_0499

Sbalit se a odstěhovat se přes hranice muselo byt náročné rozhodnutí. Co vás přesvědčilo?

Stěhování byl nejmenší problém. Spíš bylo těžké zahodit jistotou pravidelného příjmu a jistého místa, které jsem měla, a pustit se do neznáma. Já se rozhodla rozbít to svoje malé finanční prasátko a zkusit vybudovat vlastní firmu. A to nebylo jen o tom, zda se uživím já. Najednou máte zodpovědnost za další lidi. Pořád jsem však věřila, že budeme úspěšní, a povedlo se. Tehdy asi rozhodlo, že se jednalo právě o značku, kterou jsem znala. Měla jsem ji vyzkoušenou, ověřenou, nesmírně se mi líbil jejich koncept práce a podpora německé centrály. Kdyby mi řekli, že budu mít možnost prodávat nějakou italskou nebo „no name“ značku, asi bych do toho nešla. Musím dodat, že podpora mého partnera a jeho nadšení pro tuhle myšlenku mi dodaly kuráž. Věřil mi, a tak jsem si věřila i já!

Kdo chce být úspěšný, čas na školení si vždy najde

Mně se u vás hodně líbí spojení prodeje kosmetiky, kosmetického ošetření se semináři a koučováním. Vnímají to klienti stejně pozitivně?

Když pracujete s profesionální kosmetikou, je potřebné ovládat i profesionální kosmetické úkony a také inovovat. Když přijde klientka do salonu, zajímají ji novinky, chce se v kosmetice a péči o pleť posouvat. Nechce používat ty samé krémy, co používaly její miminka s babičkou. My jsme pro naše klienty sestavili Phyris akademii a každý, kdo projeví zájem se značkou spolupracovat, je dokonale proškolený. Kdo se chce posunout dál a chce mít úspěšný kosmetický salón, nelituje věnovat čas vzdělávání. Navíc každá kosmetička má možnost si všechny nové procedury a masáže vyzkoušet i z té druhé strany. To je takový příjemný bonus k práci.

Vašimi klienty jsou různé kosmetické salóny, spa a wellness hotely. Jak je přesvědčíte, aby pracovaly právě s kosmetikou Phyris?

Naši zákazníci často argumentují tím, že už pracují s jinou značkou a nechce se jim měnit. Nebo pak oblíbené „jste drazí“. Já jsem si vysledovala, že tuhle větu používají klienti bez ohledu na to, jestli pracujete s kosmetikou za stovku či tisíce. Naše obchodování je hlavně vztahové a oproti nám málokdy sedí silný soupeř. Musíme si říct, že kosmetičky jsou úžasné dámy, pracují se srdíčkem, ale často postrádají obchodní znalost. A naší úlohou je ukázat jim nejen, jak ty produkty používat, ale také, jak se věnovat koncovému zákazníkovi, a naučit je všechny prodejní taktiky a argumenty, aby i ony byly finančně úspěšné. Čím dál, tím víc zjišťuji, že plný diář kosmetičky neznamená plný bankovní účet, a to bychom rádi změnili, protože klíč k tomu jsme už našli.

DSC_0494

Jedno ošetření zázraky neudělá

Jak ji tedy naučíte, aby kromě masáže prodala klientce i krém domů?

Ona si v první řadě musí uvědomit, že kosmetické ošetření je pouze podpora k nastavení vhodné péče a pro klientku je to i jistá forma relaxu. I když máte svědomitou klientku, přijde k vám do salonu maximálně 12krát ročně. Myslíte, že to stačí? Mnohem důležitější je, aby pokračovala v péči o pleť denně. A proto ji musíte logicky doporučit produkty, které by mohla používat doma. Phyris je inovativní kosmetická značka a naše společnost má výborné marketingové oddělení, takže dokážeme vzbudit zájem. Asi nejdůležitější však je efekt a to, že naše kosmetika opravdu funguje! Je bezpečná, všechny účinné látky jsou rostlinného charakteru, navíc má krásné balení, a na to koncový zákazník slyší.

Jak vás osobně ovlivnila dlouholetá práce v beauty oboru? Trpíte profesní deformací a skenujete lidi, které potkáte na ulici, nebo případné uchazeče na pohovoru?

Určitě bych lhala, kdybych řekla, že ne. (smích) Samozřejmě pleť, o kterou se staráte, je rozpoznatelná na první pohled. A samozřejmě skenuji. (smích) Při pohovorech je tohle však na posledním místě. V první řadě to jde z nitra obchodníka. Pro mě je důležité, jak působí, jestli má obchodní znalosti a vyjadřování. Jestli dokáže zaujmout a vybudovat si s klienty v regionu vztah. Já to spíš vnímám opačně. Novým lidem, kteří mají třeba problémy s pletí, velmi rádi pomůžeme.

Foto: Tomáš Jirsa